2020-06-06, 14:23
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
OK, då är det vänster fram som ger spår bredvid höger fram alldeles innan de lämnar asfalten, och rotationen är redan där 90 grader och på väg mot 180....

Nja.. uppskattar det mer 45-60 på väg mot 90-120 (om nu kakhjulet slog i först)
Varit på platsen men svårt att uppskatta exakta vinklar utan att mäta. Kan ha snurrat nära 180 grader med innan de träffade vägbanken, men på sekvensen där bärgaren åker iväg med bilen ser det ut som hela vänstersidan är kraftigt intryckt nertill, så jag gissar att den gått mer eller mindre på tvären in i vallen och voltat runt över vägen in i träden. Kan ju ha roterat medurs med, men omöjligt att spekulera om det utan att veta hur bilen låg, hur den har träffat träd/stolpar osv. innan den stannat.
Citera
2020-06-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zypox
Kan bara hålla med, ett bra sätt att lära sig att köra på och utvecklas.
Då börjar man kunna förstå bättre vilka krafter som kan bli och hur fordonet beter sig.
Min första snurr på en vinterväg i Norrland i en gammal PV lärde mig en del, och då körde jag inte ens fort. Kanske 50 över ett lite backkrön , tur att jag var ensam på vägen och att det fanns en stor plan att snurra klart på.
Min andra snurr på en nyligen skrapad vinterväg med hemska spår som styrde bilen åt nåt håll och en korrigering som fick bilen att hamna på taket på snödrivan åt motsatt håll. Efter det lärde jag mig att framhjulsdrivna bilar var liiite annorlunda.
Man ska ha respekt för högre farter när man inte är rallyförare. Hur många riktiga har vi i Sverige? alltför många wannabes tyvärr.
Citera
2020-06-06, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zypox
Vågat nästan garantera på dom under 15 år

Förundersökningen om de ihjälslagna barnen i Arboga (hon tyskan som fick spelet) dolde inte ens bilderna på de ihjälslagna barnen.
Citera
2020-06-06, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Min första snurr på en vinterväg i Norrland i en gammal PV lärde mig en del, och då körde jag inte ens fort. Kanske 50 över ett lite backkrön , tur att jag var ensam på vägen och att det fanns en stor plan att snurra klart på.
Min andra snurr på en nyligen skrapad vinterväg med hemska spår som styrde bilen åt nåt håll och en korrigering som fick bilen att hamna på taket på snödrivan åt motsatt håll. Efter det lärde jag mig att framhjulsdrivna bilar var liiite annorlunda.
Man ska ha respekt för högre farter när man inte är rallyförare. Hur många riktiga har vi i Sverige? alltför många wannabes tyvärr.

Har kört en hel del bana med hoj men även bil, ju mer man kört desto mer inser man att hojar med dagens prestanda hör hemma huvudsakligen på bana. Eller av folk som har vett att framföra dom på ett någorlunda säkert sätt. Vill samtidigt påpeka att medtrafikanter ofta är ett problem vid mc-olyckor.
Citera
2020-06-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Nä, jag vill bestämt minnas nån räddningsledare som säger, i den allra första rapporteringen, typ: ”Vi kom till platsen, såg bilen och fick väldigt snabbt indikation på att det funnits sex personer i den.”

Minns att jag undrade vad fan han menar, och om det ska förstås som ”minst sex personer”.

Det kan ju vara så enkelt som att lilltjejen är vid medvetande och snabbt namnger alla.

Enligt henne själv så vaknade hon ju till när ambulanspersonalen höll på med henne och bad henne lugna ned sig. Hon kan mycket väl direkt ha sagt till dem att de var sex i bilen fast hon inte kommer ihåg det nu. Vore ju logiskt.
Citera
2020-06-06, 15:13
Bannlyst
Citat zypox:
Citat:
Vågat nästan garantera på dom under 15 år

Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Förundersökningen om de ihjälslagna barnen i Arboga (hon tyskan som fick spelet) dolde inte ens bilderna på de ihjälslagna barnen.

Relevans här?

"Vågar nästan garantera" skrev jag. Återstår att se

Arbogafallet var speciellt, det hoppas jag att du vet?
Citera
2020-06-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Nja.. uppskattar det mer 45-60 på väg mot 90-120 (om nu kakhjulet slog i först)
Varit på platsen men svårt att uppskatta exakta vinklar utan att mäta. Kan ha snurrat nära 180 grader med innan de träffade vägbanken, men på sekvensen där bärgaren åker iväg med bilen ser det ut som hela vänstersidan är kraftigt intryckt nertill, så jag gissar att den gått mer eller mindre på tvären in i vallen och voltat runt över vägen in i träden. Kan ju ha roterat medurs med, men omöjligt att spekulera om det utan att veta hur bilen låg, hur den har träffat träd/stolpar osv. innan den stannat.

Håller med, gick på att vänster fram gav glidmärke strax bakom höger frams långa linje när lämnade asfalten, då är det väl på väg mot 90 grader mot asfaltskanten....men det hela går ju ruskigt snabbt....

Rotationsriktningen spelar eg ingen roll, om den gått in med sidan, kan också axiell rotation uppstå....
Citera
2020-06-06, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Har du länk till där 19-åringen vänder sig helt om och lipar rakt in i kameran som hålls av någon i baksätet?

Länken finns här ett antal sidor bakåt. https://www.tiktok.com/@gustaf_spjuth/
Citera
2020-06-06, 15:23
Bannlyst
Idag

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...offer-hedrades

Igår

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...dra-de-som-dog
Citera
2020-06-06, 15:31
Medlem
Bilens fart 120 km/tim

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-fore-kraschen

Och det var när airbagen utlöstes. Frågan är då hur hög var hastigheten innan det tog stopp och innan hon började bromsa. 200?
Senast redigerad av dapravda 2020-06-06 kl. 15:36.
Citera
2020-06-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda

Och det är efter just det som det blivit mer sekretess
Citera
2020-06-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Och det är efter just det som det blivit mer sekretess

Jo men bara när det gäller bilder. Dessutom finns det ingen "för-alltid-sekretess" utan vid en begäran om utlämnande av offentlig handling ska en sekretessbedömning göras, det vill säga inget får sekretessbeläggas för att det var sekretessbelagt i går/förra gången utan ska bedömas på nytt varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in