Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Med 2% inflation årligen motsvarar dock 40 miljoner idag ca 8 miljoner (i dagens penningvärde) om 80 år. Det innebär att de 41000 du tar ut år 80 motsvarar ca 8000 i dagens penningvärde. Om 40 år så motsvarar det 18000.
Detta då forutsatt att inflationen ligger på den nivån/att kronan håller sig relativt stabil jämte andra valutor osv.
Säg att man är 25 år idag, och struntar i att investera för man tänker att det räcker livet ut med dessa 41000 i månaden. Vid 65 kommer du då ha halverat din lön om du inte ökar uttaget (som då såklart kommer sjunka snabbare).
Det är helt klart värt att investera, man behöver dessutom extremt låg avkastning för att göra ca 40k i månaden med investerat belopp på 40 miljoner.
Självklart äter inflation en del på sikt och för bevara värdet bör man säkerställa att kompensera detta på något vis.
Sen om man är 25 idag har man kanske 58 år kvar och leva, med det kapitalet tar man ut 57000 rent i månaden vilket troligen slår merparten av vad folk får ut i lön. Ser man på medellön i Sverige så ligger den strax över 30 beroende på vart man tittar. Om man tar en löneökning i den takt som det vart de senaste åren så ligger de runt 2% dvs om 40 år får en med 30 idag ut ca: 66 000 innan skatt,,,även här är 57000 varje månad rätt ok.
Bekymret som merpart troligen får med mycket pengar som regnat över dem är vansinnet, de köper en åt helvete för dyr bil, säger upp sig från jobb, hus ska byggas, man ska resa och visa andra hur jävla mycket pengar man har, sen eskalerar det + skilsmässa och hälften borta direkt. Då eskalerar det allt snabbare och högre risker ska tas för få tillbaka, som en spelmissbrukare. Sen går det ofta fort...
Jag brukar när man pratar pensionsvillkor osv säga att säkra så man själv har det bra utan det man får från staten. Vill man ha 25 i månaden, ja då behöver man mellan 65-83 ha 5,4 miljoner, efter 83 om man lever, gör man av med några större pengar?
Samma med om jag skulle ha 80 miljoner, har idag allt betalt så vad kostar? Ja el, sophämtning, försäkringar, mm men sen? Inte mycket kostnader att tala om egentligen. Låga utgifter gör att egentligen så skulle jag få svårt ligga på ett uttag på i exempel på 57000:- i månaden varje år, snarare 26 ena månaden, 8 andra, 62 tredje osv. Kapitalet skulle för mig räcka utan investera en enda krona. Sen skulle jag inte agera så, jag skulle kasta in hela kapitalet på börsen.....