• 1
  • 2
2020-05-31, 00:32
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Har ni en hyresrätt just nu? Och är den i första hand eller andra hand? Om den är i första hand och hyran är helt okej är det värt att vänta lite tills bostäder kommer ner i pris tycker jag. Utbudet ökar för varje vecka och köparna blir färre och färre. Finns säkert många bolånetorskar som kommer att rea ut sina bostäder snart
Om man har ett tryggt hyresboende (med någorlunda rimlig hyra..) Så kan man gott vänta tills man har kontantinsatsen.

Dessutom om ni planerar att köpa inom 2-3 år, hinner ni inte spara ihop en ganska stor slant då? Med din inkomst på 36 000 så borde du kunna lägga undan 10 000 i månaden om ni tänker er för och tar med vanor från studietiden. Då har ni en kontantinsats om 3 år

Ingen idé att stressköpa bara för att man blir beviljad lån. Kontantinsatsen är trots allt där av en orsak... Om allt skulle gå åt helvete och ni är tvungna att sälja har ni lite fallhöjd.
Citera
2020-05-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
lol wut? Kan inte skapa familj när man bor i lägenhet?

Det sa jag aldrig. Jag sa att i vår lägenhet blir det problematiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Om man har ett tryggt hyresboende (med någorlunda rimlig hyra..) Så kan man gott vänta tills man har kontantinsatsen.

Dessutom om ni planerar att köpa inom 2-3 år, hinner ni inte spara ihop en ganska stor slant då? Med din inkomst på 36 000 så borde du kunna lägga undan 10 000 i månaden om ni tänker er för och tar med vanor från studietiden. Då har ni en kontantinsats om 3 år

Ingen idé att stressköpa bara för att man blir beviljad lån. Kontantinsatsen är trots allt där av en orsak... Om allt skulle gå åt helvete och ni är tvungna att sälja har ni lite fallhöjd.
Inte mening att låta tyken, men det du råder om är exakt det vi säger att vi vill försöka undvika.

Självklart kan vi spara och köpa om 2-3 år, men det är det vi vill undvika och därför jag skapade tråden.
Senast redigerad av Qtip 2020-05-31 kl. 17:23.
Citera
2020-05-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Tror bankerna kallar det topplån, högre ränta + dom måste granska en för att vara "säkra på att få tillbaka pengarna". Det mest ekonomiska vore om ni hyrde en lägenhet och jobbade ett par år. Bra också att testa förhållandet på det viset för att se om ni trivs bra ihop under samma tak!

Men man får göra som man vill såklart!

Nedanstående om topplån från Boupplysningen:
"Innan reglerna om bolånetaket infördes var det vanligt att dela upp bolånet i två delar: topplån och bottenlån. Topplånet är samma sak som ett privatlån som tillsammans med ett lån med bostaden som säkerhet bildar ett bolån. Topplånet kallas topplån för att det representerar den sista delen av belåningsgraden.

Topplån används inte idag

Topplån är i och med införandet av bolånetaket inte lika vanligt förekommande och normalt inte något du behöver ta hänsyn till om du ansöker om bolån. Topplån gäller i princip bara om bottenlånet är lägre än 85 %, vilket ibland gäller för villor, bostadsrätter samt bostäder i glesbygd."
Citera
2020-06-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Jag och tjejen har precis avslutat våra studier och funderar på nästa steg i livet, vilket är att köpa hus.
Jag har pluggat i 5 år, hon i 3,5. Jag tar examen nu och hon tog den i feb.

Hon tjänar 31 brutto - Förskollärare.
Jag kommer tjäna MINST 34 brutto (troligare 36) - Gymnasietlärare.
Så vi kommer ligga på en årsinkomst på cirka 800k tillsammans.

Vi har inga lån eller krediter, bara CSN.

Saken är, vi planerar på att spara allt vi absolut kan för att köpa hus, men om vi ska hitta hus som vi vill köpa (cirka 2,5 - 3 m) så kommer det ta 2-3 år innan vi kan flytta.

----

Är det möjligt att ta ett blancolån eller liknande för en kontantinsats?
Ett par klasskamrater kunde inte göra det och fick låna av sina föräldrar istället, banken sa att det inte var möjligt rent lagligt enligt dem.
Folk här verkar inte ha så bra koll. Bottenlån är lånedelen mellan 0 till 70% belåningsgrad, topplån är delen mellan 70 till 85% belåningsgrad. Nu mer är det ganska få banker som gör skillnad på det ut mot kund dock. Är väl nästan bara LF vad jag kommer på just nu iaf.

Vissa banker kan godkänna en viss del (ca 5% vad jag vet, kan ha ändrats dock) av kontantinsatsen som blanco, men endast om ni har en väldigt stark kalkyl.

Givetvis kan ni ta ett blancolån idag och sedan om några månader köpa hus för det, men det är inte att rekommendera. Gör ni detta i er huvudbank, där ni kommer ta bolånen sedan, kan det bli problem. Att tänka på är oxå att blancolån belastar er kalkyl ganska mycket, så ska ni låna 450 tkr kommer ni bli beviljade ca 1000 tkr lägre bolån.

Om ni nu tvunget måste köpa hus direkt kan ni göra såhär: ni har bank A som huvudbank, där ni kommer ta bolånen. Gå till bank B, ta ett blancolån på det ni behöver för insatsen. För inte in pengarna till bank A ännu. Gå till bank A, skaffa lånelöfte mm, säg att blancolånet var för två bilar som ni måste ha nu för pendlingen till era nya jobb. Berätta att ni har kontantinsatsen hos er andra bank, där ni har ett gammalt sparande eller liknande, om dom nu skulle fråga. Banken får egentligen inte låna ut om dom vet att ni lånar 100% av värdet. Står det i UC:n att ni nyligen tagit ett lån på 450 tkr och det av en händelse trillar in 450 tkr på den bankens konto kommer dom fatta att ni lånat max till boendet, och högst troligt avslå ansökan.

Tänk även på lagfartskostnad och eventuella pantbrev. Lagfartskostnad är 1,5% av köpeskillingen, alltså 45 tkr vid köp för 3000 tkr. Nya pantbrev kostar 2% på summan, så behöver ni nytt pb för 1000 tkr kostar det 20 tkr.

Sedan är det inte gratis att flytta till hus i regel, det är väldigt mycket prylar mm man behöver jämfört med lgh, utöver inredning osv, så ta höjd för det oxå.

Lycka till
Citera
2020-06-02, 21:18
Medlem
melonboks avatar
Få banker accepterar att man går in med mindre än 5-10 % egen insats + pantbrev, lagfart och kommunal fastighetsavgift vid husköp. Köper ni en villa för 2 mkr är det inte ovanligt att pantbrev och lagfart kostar 55 tkr. Med 5 % insats behöver ni alltså 155 tkr egen insats. Köper ni bostadsrätt för 2 mkr räcker det kanske med 100 tkr eftersom ni slipper pantbrev osv.

Anledningen till att de oftast kräver 5-10 % trots att ni har bra lön är för att det signalerar att ni inte kan spara tillräckligt och att ni konsumerar för mycket. Har ni 5 % sparar signalerar det att ni faktiskt kan spara men att ert drömhus råkade dyka upp innan ni sårat klart.
Citera
2020-06-02, 23:26
Medlem
Känns lite riskabelt att blancolåna kontantinsats (även blancolåna pantbrev, lagfart?) samt fullbelåna sig ett bolån med så pass låga löner. Vad händer om en av er blir av med jobbet? Har ni någon buffert överhuvudtaget? Buffert för oväntade (eller väntade) reparationer som kan behövas göras på huset eller måste det lånas till det isåfall också?

Allt går ju med risken är lite för hög för att jag skulle kunna sova gott iallafall men ni kanske är mer riskbenägna
Citera
2020-06-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Jag och tjejen har precis avslutat våra studier och funderar på nästa steg i livet, vilket är att köpa hus.
Jag har pluggat i 5 år, hon i 3,5. Jag tar examen nu och hon tog den i feb.

Hon tjänar 31 brutto - Förskollärare.
Jag kommer tjäna MINST 34 brutto (troligare 36) - Gymnasietlärare.
Så vi kommer ligga på en årsinkomst på cirka 800k tillsammans.

Vi har inga lån eller krediter, bara CSN.

Saken är, vi planerar på att spara allt vi absolut kan för att köpa hus, men om vi ska hitta hus som vi vill köpa (cirka 2,5 - 3 m) så kommer det ta 2-3 år innan vi kan flytta.

----

Är det möjligt att ta ett blancolån eller liknande för en kontantinsats?
Ett par klasskamrater kunde inte göra det och fick låna av sina föräldrar istället, banken sa att det inte var möjligt rent lagligt enligt dem.

Det beror lite på. För att köpa en bostad behöver du 15% i handpenning. Så om ni inte har något sparat alls kommer du behöva låna 450 000kr för att köpa ett hus i storleken 3miljoner. Det är inte troligt att någon skulle vilja ge er ett lån på 450k utan säkerhet. Och skulle någon göra det skulle det vara till en faslig ränta och ingen bank skulle bevilja er bolån.

Men exempelvis SBAB tillåter faktiskt att man privatlånar viss del av sin handpenning i samband med att man ansöker om bolån. Upp till 10% faktiskt. Det innebär att ni enbart behöver 5% i handpenning dvs 150 000kr. Detta är naturligtvis en individuell prövning och inte en garanti. Räntan på privatlånet sätts också individuellt efter er ekonomi och risk. Men jag testade att fylla i de uppgifter kring lön och bostad som du angett. Fick chansa på hur gamla ni är och vart ni bor. Men teoretiskt sätt är det möjligt för ett att köpa ett hus för 3 miljoner med 150 000kr i handpenning. Det skulle kosta 10-11 000kr i månaden beroende vad ni får för räntor.

Men ni har ju inte ens de där 150 000 kronorna. Ni beöver även betala pantbrev och lagfart som totalt skulle landa på ca 100 000kr. Ni behöver ju låna även dem. Att ta ett eget privatlån på 250k är inte smart. Det kommer påverka bankens bedömning när ni säker bolån sedan. Men ni kanske kan få en förälder eller liknande att ta ett privatlån som ni betalar av. Det skulle öka månadskostnaden med ca 3000kr. Månadskostnaden landar totalt på ca 14 000kr vid nuvarande ränta och kanske upppemot en 19 000kr vid en räntehöjning som man måste räkna med.

Det går alltså i teorin att köpa ett hus helt utan en krona på fickan. Om det är praktiskt möjligt för er vet jag inte. Ni kanske inte har någon som kan ta ett lån åt er. Ni kanske inte blir beviljade så stort privatlån av SBAB. Det är som sagt en individuell bedömning som bankerna gör. Om ni en skulle ha råd med ett så dyrt boende har jag också svårt att bedömma. Det är inte omöjligt alls - men det skulle kräva att ni kalkulerar noga kring era övriga kostnader och även sparande eftersom det ofta blir en hel del kostnader med att äga hus. Att ta nya lån när de uppstår kommer inte vara aktuellt i ert fall.

Så det går. Men det är hur som helst idiotiskt att göra detta eftersom det finns en anledning till att man kräver en handpenning. Skulle ni separera, bli sjuka, arbetslösa eller annat som gör att ni blev tvugna att sälja huset kan det ske i en marknad när ni inte får tillbaka 3 miljoner. Då har ni en kvarskuld hos banken som ni får fortsätta att betala av vilket kommer att ställa till det i jakt på nya boenden etc.
Citera
2020-06-03, 19:46
Medlem
Undercoverss avatar
Har man inte råd till kontantinsats så har man inte råd med huset från första början så lugna er några år istället , då kan sponta upp kontaninsatsen utan "blanco lån" samt är säkrare i er relation dessutom så....; -why so serius?
Citera
2020-06-03, 20:59
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
Har man inte råd till kontantinsats så har man inte råd med huset från första början så lugna er några år istället , då kan sponta upp kontaninsatsen utan "blanco lån" samt är säkrare i er relation dessutom så....; -why so serius?

+1

Förstår inte alls varför det tycks vara sååå angeläget att ha ett hus snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in