Citat:
Ursprungligen postat av
Qtip
Jag och tjejen har precis avslutat våra studier och funderar på nästa steg i livet, vilket är att köpa hus.
Jag har pluggat i 5 år, hon i 3,5. Jag tar examen nu och hon tog den i feb.
Hon tjänar 31 brutto - Förskollärare.
Jag kommer tjäna MINST 34 brutto (troligare 36) - Gymnasietlärare.
Så vi kommer ligga på en årsinkomst på cirka 800k tillsammans.
Vi har inga lån eller krediter, bara CSN.
Saken är, vi planerar på att spara allt vi absolut kan för att köpa hus, men om vi ska hitta hus som vi vill köpa (cirka 2,5 - 3 m) så kommer det ta 2-3 år innan vi kan flytta.
----
Är det möjligt att ta ett blancolån eller liknande för en kontantinsats?
Ett par klasskamrater kunde inte göra det och fick låna av sina föräldrar istället, banken sa att det inte var möjligt rent lagligt enligt dem.
Folk här verkar inte ha så bra koll. Bottenlån är lånedelen mellan 0 till 70% belåningsgrad, topplån är delen mellan 70 till 85% belåningsgrad. Nu mer är det ganska få banker som gör skillnad på det ut mot kund dock. Är väl nästan bara LF vad jag kommer på just nu iaf.
Vissa banker kan godkänna en viss del (ca 5% vad jag vet, kan ha ändrats dock) av kontantinsatsen som blanco, men endast om ni har en väldigt stark kalkyl.
Givetvis kan ni ta ett blancolån idag och sedan om några månader köpa hus för det, men det är inte att rekommendera. Gör ni detta i er huvudbank, där ni kommer ta bolånen sedan, kan det bli problem. Att tänka på är oxå att blancolån belastar er kalkyl ganska mycket, så ska ni låna 450 tkr kommer ni bli beviljade ca 1000 tkr lägre bolån.
Om ni nu tvunget måste köpa hus direkt kan ni göra såhär: ni har bank A som huvudbank, där ni kommer ta bolånen. Gå till bank B, ta ett blancolån på det ni behöver för insatsen. För inte in pengarna till bank A ännu. Gå till bank A, skaffa lånelöfte mm, säg att blancolånet var för två bilar som ni måste ha nu för pendlingen till era nya jobb. Berätta att ni har kontantinsatsen hos er andra bank, där ni har ett gammalt sparande eller liknande, om dom nu skulle fråga. Banken får egentligen inte låna ut om dom vet att ni lånar 100% av värdet. Står det i UC:n att ni nyligen tagit ett lån på 450 tkr och det av en händelse trillar in 450 tkr på den bankens konto kommer dom fatta att ni lånat max till boendet, och högst troligt avslå ansökan.
Tänk även på lagfartskostnad och eventuella pantbrev. Lagfartskostnad är 1,5% av köpeskillingen, alltså 45 tkr vid köp för 3000 tkr. Nya pantbrev kostar 2% på summan, så behöver ni nytt pb för 1000 tkr kostar det 20 tkr.
Sedan är det inte gratis att flytta till hus i regel, det är väldigt mycket prylar mm man behöver jämfört med lgh, utöver inredning osv, så ta höjd för det oxå.
Lycka till