• 1
  • 2
2020-05-30, 16:15
Medlem
Jag och tjejen har precis avslutat våra studier och funderar på nästa steg i livet, vilket är att köpa hus.
Jag har pluggat i 5 år, hon i 3,5. Jag tar examen nu och hon tog den i feb.

Hon tjänar 31 brutto - Förskollärare.
Jag kommer tjäna MINST 34 brutto (troligare 36) - Gymnasietlärare.
Så vi kommer ligga på en årsinkomst på cirka 800k tillsammans.

Vi har inga lån eller krediter, bara CSN.

Saken är, vi planerar på att spara allt vi absolut kan för att köpa hus, men om vi ska hitta hus som vi vill köpa (cirka 2,5 - 3 m) så kommer det ta 2-3 år innan vi kan flytta.

----

Är det möjligt att ta ett blancolån eller liknande för en kontantinsats?
Ett par klasskamrater kunde inte göra det och fick låna av sina föräldrar istället, banken sa att det inte var möjligt rent lagligt enligt dem.
Citera
2020-05-30, 16:25
Medlem
Hennes lön är rimlig men jag tror du överskattar vad du kan få.
https://www.lonestatistik.se/loner.a...sielarare-1199
Citera
2020-05-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Hennes lön är rimlig men jag tror du överskattar vad du kan få.
https://www.lonestatistik.se/loner.a...sielarare-1199

Nej det gör jag inte. Blivit erbjuden 35,500 och många i klassen ligger runt 36-37.

Hon har redan 31.

Den källan är värdelös: https://www.lararen.se/nyheter/loneo...or-larare-2020 eller fackens egna verktyg är bättre
Citera
2020-05-30, 16:43
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip

Ja, de flesta banker erbjuder detta. Räkna med en ränta på 4-5% på det lånet.
Citera
2020-05-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Ja, de flesta banker erbjuder detta. Räkna med en ränta på 4-5% på det lånet.

Okej, så då måste det varit något med klasskamratens ekonomi? Men ja, det suger ju .. men vi är villiga att betala en 20-50k extra för att kunna flytta 3 år tidigare.
Citera
2020-05-30, 16:48
Medlem
Citat:
Jag och tjejen har precis avslutat våra studier och funderar på nästa steg i livet, vilket är att köpa hus.
Jag har pluggat i 5 år, hon i 3,5. Jag tar examen nu och hon tog den i feb.

Hon tjänar 31 brutto - Förskollärare.
Jag kommer tjäna MINST 34 brutto (troligare 36) - Gymnasietlärare.
Så vi kommer ligga på en årsinkomst på cirka 800k tillsammans.

Vi har inga lån eller krediter, bara CSN.

Saken är, vi planerar på att spara allt vi absolut kan för att köpa hus, men om vi ska hitta hus som vi vill köpa (cirka 2,5 - 3 m) så kommer det ta 2-3 år innan vi kan flytta.

----

Ett par klasskamrater kunde inte göra det och fick låna av sina föräldrar istället, banken sa att det inte var möjligt rent lagligt enligt dem.

Olagligt är det inte, du kan ta ett blankolån från vilken bank som helst. Men det kan trassla till dina möjligheter att i så fall få resten av bolånen beviljade.
Sen en kontantinsats är till för att banken skall kunna ha marginal att få tillbaka sina pengar om t.ex bopriserna faller.
Jag skulle dessutom råda er att köra igång och spara så ni kan få ihop kontantinsatsen.
Den skall man inte ta som lån, ett lån från föräldrar är en annan sak då kan det nog räknas som förtida arv om man inte kan betala av det.
Citera
2020-05-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Olagligt är det inte, du kan ta ett blankolån från vilken bank som helst. Men det kan trassla till dina möjligheter att i så fall få resten av bolånen beviljade.
Sen en kontantinsats är till för att banken skall kunna ha marginal att få tillbaka sina pengar om t.ex bopriserna faller.
Jag skulle dessutom råda er att köra igång och spara så ni kan få ihop kontantinsatsen.
Den skall man inte ta som lån, ett lån från föräldrar är en annan sak då kan det nog räknas som förtida arv om man inte kan betala av det.

Det är ju exakt det vi gör, men att vänta 2-3 år för att få ihop hela insatsen känns lite så där när man börjar bli äldre och finns det en lösning är vi villiga att ta den.
Citera
2020-05-30, 17:05
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Det är ju exakt det vi gör, men att vänta 2-3 år för att få ihop hela insatsen känns lite så där när man börjar bli äldre och finns det en lösning är vi villiga att ta den.

Har ni en hyresrätt just nu? Och är den i första hand eller andra hand? Om den är i första hand och hyran är helt okej är det värt att vänta lite tills bostäder kommer ner i pris tycker jag. Utbudet ökar för varje vecka och köparna blir färre och färre. Finns säkert många bolånetorskar som kommer att rea ut sina bostäder snart
Citera
2020-05-30, 19:24
Medlem
Yllevantars avatar
Tror bankerna kallar det topplån, högre ränta + dom måste granska en för att vara "säkra på att få tillbaka pengarna". Det mest ekonomiska vore om ni hyrde en lägenhet och jobbade ett par år. Bra också att testa förhållandet på det viset för att se om ni trivs bra ihop under samma tak!

Men man får göra som man vill såklart!
Citera
2020-05-30, 19:33
Medlem
Avvakta lite med husköp. Marknaden skakar lite just nu. Köp om 20 månader.
Citera
2020-05-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Tror bankerna kallar det topplån, högre ränta + dom måste granska en för att vara "säkra på att få tillbaka pengarna". Det mest ekonomiska vore om ni hyrde en lägenhet och jobbade ett par år. Bra också att testa förhållandet på det viset för att se om ni trivs bra ihop under samma tak!

Men man får göra som man vill såklart!

Varit sambos i 10 år, tror vi klarar oss. Det är ju också exakt därför vi vill ta ett blanco, för att inte behöva jobba ett par år och bo i en lägenhet där vi inte kan skapa familj osv
Citera
2020-05-31, 00:16
Medlem
Citat:
Varit sambos i 10 år, tror vi klarar oss. Det är ju också exakt därför vi vill ta ett blanco, för att inte behöva jobba ett par år och bo i en lägenhet där vi inte kan skapa familj osv

lol wut? Kan inte skapa familj när man bor i lägenhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in