• 1
  • 2
2020-05-30, 10:34
Medlem
Om man bara lägger den i mikron några min innan man låtit den tina ett tag, kan det bli bra då? Vissa säger att den ska tina ett dygn liksom.
Citera
2020-05-30, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Om man bara lägger den i mikron några min innan man låtit den tina ett tag, kan det bli bra då? Vissa säger att den ska tina ett dygn liksom.

Vad är det för variant av styckning, är det en hel kyckling?
Citera
2020-05-30, 10:44
Medlem
Dimaks avatar
Lägg den i varmt vatten i några timmar . sen i ugn eller steka .
Citera
2020-05-30, 10:46
Medlem
kall-tingsryds avatar
Jag lägger den fryst rakt in i ugnen en/två timmar tills den e klar
Citera
2020-05-30, 10:56
Medlem
zorzes avatar
Citat:

Fileer går lättare att skära i bitar om de tas direkt från frysen,micrar 1-2 min beroende på storlek så att de blir halvtinade.
Citera
2020-05-30, 10:57
Medlem
Citat:
Jag har aldrig gjort det med hel kyckling, men varför inte. Jag har ofta gjort det med nöt-/hjort-/ gris och älg. Det är låg temperatur och länge i ugnen som gäller, ca 75 grader. Det tar då mellan 6-8 timmar, beroende på storlek på köttbiten, kallas tjälknöl. Sök på tjälknöl och tillaga kycklingen efter samma princip.
Citera
2020-05-30, 11:28
Moderator
Briasccas avatar
Det går fint att tillaga kyckling direkt från frysen och in i en varm ugn.

Det enda som händer är att tillagningstiden på ett livsmedel som är -18 grader, och som sedan läggs i en ugn med t.ex temperaturen +200 grader, är att tillagningstiden förlängs. Alla kokboksrecepts tillagningstider utgår från ofrysta råvaror, om inte annat anges.
Citera
2020-05-30, 12:12
Medlem
Bonnatorps avatar
En hel kyckling?
Ja det kan nog vara klurigt.

Första gången jag gjorde kycklingfiléer i ugnen så var de genomfrusna. Hade läst (här på flashback tror jag) att de inte torkar lika mycket om man kör på högre värme (maxvärme) typ fem minuter för att ge stekyta som försluter köttet, och därefter lägre värme så att det blir genomtillagat.

Blev riktigt bra den gången, alla andra gånger så kommer det där vita proteingucket som ser lite osmakligt ut.

Det bör fungera med hel kyckling också, men jag är osäker på vad som räknas som lagom sedan, om det är 120 eller om det är 180.
Citera
2020-05-30, 13:13
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Första gången jag gjorde kycklingfiléer i ugnen så var de genomfrusna. Hade läst (här på flashback tror jag) att de inte torkar lika mycket om man kör på högre värme (maxvärme) typ fem minuter för att ge stekyta som försluter köttet, och därefter lägre värme så att det blir genomtillagat.
Man försluter ingenting. Det där är en myt.
Citera
2020-05-30, 14:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Hörde Richard Feynman prata någon gång om att man kan påstå att "det finns ingen kyckling i frysen".
De mer filosofiskt lagda studenterna kunde då fråga sig hur en sådan ser ut.
Citera
2020-05-31, 14:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
För många herrans år sedan gick jag på en folkhögskola.

Där var det två ljushuvuden som fick för sig att stoppa den nyss inköpte djupfrysta hönan i skolans mikrovågsugn.

Det dröjde inte länge förrän det började stinka fan och djävulskap i hela skolan.
Det stanken av överkokt höna, den går inte av för hackor må jag då säga.

Och trots att de hade hönan på högsta effekt, ganska lång tid, så var det fortfarande djupfryst i mitten.
Bara de yttre delarna som började koka ...

Än är inte den siste idioten född, minns jag att jag tänkte.

Och nu så kommer DU här och bevisar det för mig.
Citera
2020-05-31, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Så då behöver man inte bryna stek eller grytbitar menar du? Då blir det jävligt torrt kött kan jag meddela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in