• 1
  • 2
2020-05-29, 22:28
Medlem
satt o letade lite efter möjligheten att börja lyssna, och kom över
Airspy mini som visst nok skall kunna decoda TETRA och Rakel i realtid...
någon som testat och har erfarenhet med detta?
Citera
2020-05-29, 23:26
Medlem
TillTalandeTalmuds avatar
Du kan lyssna på okrypterad TETRA, men inte på krypterad RAKEL. Köp en från Kina för en hundring istället. Mobiltelefoner är väl det roligaste att lyssna på, med en sån.
Citera
2020-05-29, 23:29
Medlem
ok så polisradio i Norge och i sverige är inte aktuellt med andra ord? men man kan lyssna på mobiltelefon med det?
Citera
2020-05-29, 23:30
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marwie
ok så polisradio i Norge och i sverige är inte aktuellt med andra ord? men man kan lyssna på mobiltelefon med det?

Nej Rakel är inte aktuellt, och hittar du en makapär som gör det så är det fejk.
Citera
2020-06-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marwie
satt o letade lite efter möjligheten att börja lyssna, och kom över
Airspy mini som visst nok skall kunna decoda TETRA och Rakel i realtid...
någon som testat och har erfarenhet med detta?

Med en SDR kan du lyssna på vad som helst som går i etern. Det du inte får göra är a) bryta kryptering om det förekommer i sändningen b) sprida informationen vidare till andra c) sända på frekvenser som inte är tillståndsfria utan radiolicens (vilket du som civil får genom radioamatörscertifikat). Aktiv IMSI-caching är en gråzon. Att avlyssna mobiler är en stor gråzon, då du faktiskt får hämta hem paketen från masten, men du får inte bryta krypteringen. Men eftersom att du bara hämtar hem paketen från handskakningen mellan mast och enhet och för att sedan knäcka krypteringen lokalt så är det ingen som kommer att märka om du avkrypterar SMS eller ljud, så länge du håller tyst om det och det viktigaste INTE SÄNDER på samma frekvens som handskakningen.

Med en Airspy eller betydligt billigare RTL_SDR-tvdonglar kan du få in allt. Du får lyssna på okrypterad TETRA såsom SLs system. RAKEL är en krypterad variant av TETRA och får ej avlyssnas av obehöriga (även om du skulle få kan du inte bryta nuvarande kryptering för att komma in i systemet).

Ett lyssningsbart område är ju självklart radiokonversationen mellan ISS och NASA nu när vi har en bemanning uppe på ISS. Den lär inte vara krypterad.

Dock är det så att det mesta går på DMR nu för tiden och 90% av den konversationen förs under krypterade former. Annat var det för några år sedan när S70/S80 fortfarande var aktivt. En del byhålors räddningstjänster lär fortfarande köra på S70.
Senast redigerad av Methos 2020-06-04 kl. 14:14.
Citera
2020-06-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Nej Rakel är inte aktuellt, och hittar du en makapär som gör det så är det fejk.

Nåja, nu kan man faktiskt avlyssna även RAKEL genom passiv mottagning, men det blir som för övriga GSM, TETRA och DMR att du hämtar hem paketen och sedan får du försöka dekryptera filerna du får hem, vilket är svårare än vad det är värt.
Citera
2021-02-24, 12:31
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nåja, nu kan man faktiskt avlyssna även RAKEL genom passiv mottagning, men det blir som för övriga GSM, TETRA och DMR att du hämtar hem paketen och sedan får du försöka dekryptera filerna du får hem, vilket är svårare än vad det är värt.

Fast jag har några äldre varianter av polisradioapparater (köpta i secondhand för 300 kr st)
I affären sa de att det funkade om man bara har rätt strömkälla och att kistal sitter i. .
Hur ser kistalen ut?
De sa 79.0175. . O 78.8875. . Sedan en annan typ av modell med 1 an och 0 an. . Så här
11010011000 och 1110110100 den sista för räddningstjänst. .

Det lustiga är att det hörs ingenting i dessa. .. har haft dessa i 3 år nu .
Kanske ska slänga dem ?
Citera
2021-02-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Fast jag har några äldre varianter av polisradioapparater (köpta i secondhand för 300 kr st)
I affären sa de att det funkade om man bara har rätt strömkälla och att kistal sitter i. .
Hur ser kistalen ut?
De sa 79.0175. . O 78.8875. . Sedan en annan typ av modell med 1 an och 0 an. . Så här
11010011000 och 1110110100 den sista för räddningstjänst. .

Det lustiga är att det hörs ingenting i dessa. .. har haft dessa i 3 år nu .
Kanske ska slänga dem ?

Det du har fått tag i är gamla enheter som är fokuserade på vad vi kallar för System 70 och System 80 (S70, S80), vilket är blåljusmyndigheternas gamla system innan de bytte till RAKEL/TETRA. Kristallerna som du har är "stämda" till att ha en speciell klockfrekvens i detta fall 79.0175 (som inte finns i systemet, du måste mena 79.0875 som är kanal 06) och 78.8875 (Kanal 71). Vilka som huserar på dessa kanaler är olika beroende på län. Men båda två lär vara kommunala räddningstjänster eller Ambulans. Ingen polismyndighet delar dessa två kanaler.

Den binära serien du har där är en slags kodning för vad radion skall öppna sin squelch för. De kallas ibland för RIC och är en adress eller en identifiering av vem som ledningscentralen vill anropa.

Det du har är troligen en Ericsson C50 (Aurora) eller något liknande. Med tanke på att det är Räddningstjänstens frekvenser du har funnit så är det nog mer denna http://komradio.com/p50.html

RAKEL/TETRA huserar inte på så låga frekvenser, de förekommer på 400MHz-bandet , närmare bestämt runt 420-430 MHz (exakta frekvenser för RAKEL är okänt då de är hemliga) och enheterna är inte styrda av kristaller, utan de är helt digitala system.

Tja, du behöver ju inte slänga själva enheterna, men du kanske ska ta och få tag i andra kristaller till dem, som är mer öppna och har en bredare bandbredd än två väldigt specifika kanaler.

Kristallen i sig ser ut som detta:
Citera
2021-02-24, 20:20
Citat:
Det du har fått tag i är gamla enheter som är fokuserade på vad vi kallar för System 70 och System 80 (S70, S80), vilket är blåljusmyndigheternas gamla system innan de bytte till RAKEL/TETRA. Kristallerna som du har är "stämda" till att ha en speciell klockfrekvens i detta fall 79.0175 (som inte finns i systemet, du måste mena 79.0875 som är kanal 06) och 78.8875 (Kanal 71). Vilka som huserar på dessa kanaler är olika beroende på län. Men båda två lär vara kommunala räddningstjänster eller Ambulans. Ingen polismyndighet delar dessa två kanaler.

Den binära serien du har där är en slags kodning för vad radion skall öppna sin squelch för. De kallas ibland för RIC och är en adress eller en identifiering av vem som ledningscentralen vill anropa.

Det du har är troligen en Ericsson C50 (Aurora) eller något liknande. Med tanke på att det är Räddningstjänstens frekvenser du har funnit så är det nog mer denna http://komradio.com/p50.html

RAKEL/TETRA huserar inte på så låga frekvenser, de förekommer på 400MHz-bandet , närmare bestämt runt 420-430 MHz (exakta frekvenser för RAKEL är okänt då de är hemliga) och enheterna är inte styrda av kristaller, utan de är helt digitala system.

Tja, du behöver ju inte slänga själva enheterna, men du kanske ska ta och få tag i andra kristaller till dem, som är mer öppna och har en bredare bandbredd än två väldigt specifika kanaler.

Tack för snabbt svar. Jaha det är gamla apparater ja då förstår jag att de inte används nuförtiden ..
Var kan man få tag i kristaller såg jag du säger. Kanske för taxi , eller securitas. . Stadsbussar. . osv..
Citera
2021-02-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Tack för snabbt svar. Jaha det är gamla apparater ja då förstår jag att de inte används nuförtiden ..
Var kan man få tag i kristaller såg jag du säger. Kanske för taxi , eller securitas. . Stadsbussar. . osv..

Jadu, leta runt lite på på nätet efter den modell du har. Stadsbussar (iaf i Sthockholm) kör TETRA, dvs digitalt. Taxi kör för det mesta över datakom och Securitas kör lite blandat, väktarboalgen huserar på 460MHz har jag för mig.

Du kan kolla frekvenser på www.frekvenslista.com
Citera
2021-02-25, 13:50
Citat:
Jadu, leta runt lite på på nätet efter den modell du har. Stadsbussar (iaf i Sthockholm) kör TETRA, dvs digitalt. Taxi kör för det mesta över datakom och Securitas kör lite blandat, väktarboalgen huserar på 460MHz har jag för mig.

Du kan kolla frekvenser på www.frekvenslista.com
Verkar vara bättre att gå över helt digitalt då .. kanske blir något fördröjt har jag hört, men det märker man väl inte av kan jag tänka mig .. hur gör man då ? Exempelvis om man vill ladda ner via internet. . Någon app kanske?

)Dessa gamla modeller jag har är kanske skrotfärdiga, man blev kanske lurad något på secondhand. . Nåja låt det vara. ).
Citera
2021-02-25, 13:53
Medlem
Citat:

Räddningstjänsterna har ju gått över till rakel också. Det enda som går utanför Rakel (än så länge) är via våra rökdykarradios.
Men det är inte så intressant att lyssna på det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in