Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-29, 13:33
  #1
Medlem
Jag tänkte bara uppgradera min dator, men jag använder allt såpass gammalt så precis allt har jag fixat nytt nu förutom skärmen.
Har nuvarande skärm BENQ G2400W som är en 24" (1920x1200) 60hz skärm.

Mitt användningsområde kommer vara daglig surf/video, lite spel (bl.a CSGO och GTA5 i nuläget) och även foto- och videoredigering.
Har nuvarande dator med grafikkort GeForce GTX 1660 super och processor Ryzen 5 3600.

Jag har funderat på en 27" IPS skärm med 144hz.
Angående upplösning är jag fundersam, eftersom jag förstått med redigera bilder och syssla med grafisk design bör nog mer pixlar vara bättre? Medans för spel och om man vill filma i spelet och därav kör mer pixlar så tar det mer kraft och storlek på filerna.

Har framförallt kollat på 27" skärmarna från AOC som jag tycker verkar till bra pris, men finns ett par olika där.
AOC 27G2U har 27", 144hz och 1080p för just under 3000 kr,
men sedan börjat kolla på AOC CQ27G2U som har liknande, förutom att skärmen är böjd och 1440p för runt 700 kr mer.
Jag sitter normalt runt 80cm från skärmen i nuläget.

Jag undrar vad ni anser vore bäst för mitt ändamål? Hade inte tänkt spendera så mycket, men ett 700 kr hopp mellan dessa två alternativt jag nämnt tycker jag är helt okej ändå. Men frågan är om inom spel, om det blir stor skillnad och om mina komponenter klarar av spelen men även att kunna filma det. Och om ni anser ifall pixlarna gör så stor skillnad samt om kurvad skärm rekommenderas även för denna storlek på skärmen eller om det är mer ett minus?
Citera
2020-05-29, 14:06
  #2
Medlem
27"/1080p känns pixligt, min Snik-spel-PCs skärm är 22" och 1080p känns som max iom att sitter så nära.

4/8k är nog ett måste för dig.
Citera
2020-05-29, 14:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
27"/1080p känns pixligt, min Snik-spel-PCs skärm är 22" och 1080p känns som max iom att sitter så nära.

4/8k är nog ett måste för dig.
Aha, jag kör ju nu 24" och 1200p, tycker ej alls det är pixligt.
Ja 4/8k hade väl varit något men det blir för dyrt, det är inte något såpass seriös hobby med redigering och ingenting jag än åtminstone tjänar in pengar på. För tvekar min dator kommer heller kunna hantera.

Någon som vet ifall det går på spelet t.ex fixa om man skaffar en 1440p skärm, att man lyckas få så det blir snarare 1080p vid spel om det nu t.ex vore för mycket för datorn att hantera för något spel.

Har läst lite på https://www.inet.se/kampanj/3346/ine...ola-skarmguide och osäker om jag siktar på IPS eller VA, om det nu är så stor skillnad alls.
Citera
2020-05-29, 14:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Usrnm
Aha, jag kör ju nu 24" och 1200p, tycker ej alls det är pixligt.
Ja 4/8k hade väl varit något men det blir för dyrt, det är inte något såpass seriös hobby med redigering och ingenting jag än åtminstone tjänar in pengar på. För tvekar min dator kommer heller kunna hantera.

Någon som vet ifall det går på spelet t.ex fixa om man skaffar en 1440p skärm, att man lyckas få så det blir snarare 1080p vid spel om det nu t.ex vore för mycket för datorn att hantera för något spel.

Har läst lite på https://www.inet.se/kampanj/3346/ine...ola-skarmguide och osäker om jag siktar på IPS eller VA, om det nu är så stor skillnad alls.

Om du inte ser fördelen med IPS vs VA, köp den med högst upplösning.
Citera
2020-05-31, 22:25
  #5
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Usrnm
Jag har funderat på en 27" IPS skärm med 144hz.
Angående upplösning är jag fundersam, eftersom jag förstått med redigera bilder och syssla med grafisk design bör nog mer pixlar vara bättre?
Om du släpper det här med 144Hz så är beprövade Philips B Line 272B8QJEB en bra skärm för sitt pris.

2560 x 1440 dessutom, man får plats med mycket och kan låta OS:et permanenta skalningen till t ex 125% om man tycker att det blir för smått på skärmen.
Citera
2020-06-21, 22:14
  #6
Medlem
För min del blev det "AOC 27" CQ27G2U VA Curved QHD 144 Hz" och haft cirka 2 veckor. Helt nöjd åtminstone till min användning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback