• 1
  • 2
2006-04-02, 14:52
Medlem
skinner5000s avatar
Satt idag och läste lite på diverse hemsidor och kom fram till att Sverige har aldrig någonsin exporterat vapen till utlandet för dom summorna som vi gör idag. Strax innan jul skrevs ett kontrakt på där Pakistan köper radarflygplan för 7 miljarder. Holland har nyss köpt Strf90 för flera miljarder, Singapor har köpt ubåtar, USA köper regelbundet At-4, Indien kommer troligtvis att köpa nya svenska kanoner snart, flera länder är intresserade av Gripen (3 har köpt) osv.

Själv tycker jag att det är kul att sverige fortfarande är konkuranskraftiga ute i världen på vissa punkter. Sedan är det kul att vapenindustrin kan vara kvar i Sverige och inte planeras att utlokaliseras.

Vad tycker ni om Svensk vapenexport? Är det bra/dåligt, vilka ska vi sälja till osv?
Citera
2006-04-02, 15:08
Medlem
De Larges avatar
Jag tycker det är bra, skapar jobb och saftiga stålar.

Man säljer ju bara till länder så något moraliskt fel ser jag inte heller.
Citera
2006-04-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Själv tycker jag att det är kul att sverige fortfarande är konkuranskraftiga ute i världen på vissa punkter. Sedan är det kul att vapenindustrin kan vara kvar i Sverige och inte planeras att utlokaliseras.

"Svensk vapenindustri" är inte särskilt svensk, det är enda felet. Grunden till exportframgångarna idag med exempelvis Stridsfordon 90 är stora forskningssatsningar som den svenska Försvarsmakten gjorde under Kalla kriget. Med tanke på nedskärningarna, samt att även FMV:s budget kommer att skäras ner har jag en känsla av att "svensk" vapenindustri kommer att flytta utomlands inom ett par decennier.

De utländska företagen som äger "svensk" vapenindustri kräver att svenska skattepengar ska användas för att bekosta utveckling av nya produkter, sker inte så, då flyttar allt utomlands. Ganska enkelt. De svenska politikerna blir nog illa tvungna att godkänna ett köp av exempelvis SEP från Hägglunds och nya u-båtar från Kockums om de vill behålla jobben och kompetensen inom Sverige.

Citat:
Lista på ägarförhållandena i "svensk" vapenindustri.

During the last ten years the Swedish defence industry has been subject to extensive restructuring actions which have resulted in a substantial foreign ownership. Accordingly, Saab is owned to 20% by BAE Systems (UK). Bofors and Hägglunds are both owned to 100% by BAE Systems Inc. (USA) now with the company names BAE Systems Bofors and BAE Systems Hägglunds respectively, operating in the international group BAE Land & Armaments. In 2005 ThyssenKrupp Werften and HDW merged to form shipbuilding group ThyssenKrupp Marine Systems AG, of which Kockums is part.
Citera
2006-04-02, 17:30
Medlem
skinner5000s avatar
Det är bara delar av gamla Bofors, Cellsius, SAAB, Volvo, Nammo, Dockstavarvet, Nimbusvarvet samt Ericsson som fortfarande kan klassas som svenskägt. Det är en hel del bolag. Visst är Hägglunds, Bofors och Kockums uppköpta, men det finns fortfarande många bolag kvar.

Att det ägs av utlänska bolag spelar mindre roll för mig. Bolaget ligger i Sverige, personalen är svenskar och det startades för Svenska försvarets skull. Dessutom utvecklas vapnena av Svenskar i Sverige.

Sverige får in stora pengar när vapen säljs via skatter och arbetstillfällen, vapen blir billigare för försvaret samt även den civila tekniken gör framsteg.
Citera
2006-04-02, 17:43
Medlem
Har inte riksdag/regering bestämt att Sverige inte ska exportera vapen till krigsförande länder? I så fall varför säljer vi vapen till den krigsmakt som senaste åren startat flera invasionskrig.
Citera
2006-04-02, 18:04
Medlem
pöbelns avatar
Citat:
Har inte riksdag/regering bestämt att Sverige inte ska exportera vapen till krigsförande länder? I så fall varför säljer vi vapen till den krigsmakt som senaste åren startat flera invasionskrig.

Det är bara en policy inte någon lagstadga..
Citera
2006-04-02, 18:04
Bannlyst
Citat:
Satt idag och läste lite på diverse hemsidor och kom fram till att Sverige har aldrig någonsin exporterat vapen till utlandet för dom summorna som vi gör idag. Strax innan jul skrevs ett kontrakt på där Pakistan köper radarflygplan för 7 miljarder. Holland har nyss köpt Strf90 för flera miljarder, Singapor har köpt ubåtar, USA köper regelbundet At-4, Indien kommer troligtvis att köpa nya svenska kanoner snart, flera länder är intresserade av Gripen (3 har köpt) osv.

Vad tycker ni om Svensk vapenexport? Är det bra/dåligt, vilka ska vi sälja till osv?
De viktigaste är ju att se till inkomsterna överstiger utgifterna och kan Sverige som land tjäna lite stålar på att Pakistanier skjuter lite på varandra och attackerar andra fattiga länder så är de väl positivt tycker jag
Citera
2006-04-02, 18:07
Medlem
pöbelns avatar
Citat:
"Svensk vapenindustri" är inte särskilt svensk, det är enda felet. Grunden till exportframgångarna idag med exempelvis Stridsfordon 90 är stora forskningssatsningar som den svenska Försvarsmakten gjorde under Kalla kriget. Med tanke på nedskärningarna, samt att även FMV:s budget kommer att skäras ner har jag en känsla av att "svensk" vapenindustri kommer att flytta utomlands inom ett par decennier.

Någon som har koll på hur många av dagens ´exportsucceer´ som kommer från projekt startade innan -91? Hrm... låt mig gissa alla?...

Vore även intressant att veta hur utvecklingssatsningar skiljer sig mellan nu och då det borde kunna ge iaf grund för spekulation om hur försvarsindustrin kommer utvecklas i framtiden.
Citera
2006-04-02, 18:09
Medlem
pöbelns avatar
Citat:
De viktigaste är ju att se till inkomsterna överstiger utgifterna och kan Sverige som land tjäna lite stålar på att Pakistanier skjuter lite på varandra och attackerar andra fattiga länder så är de väl positivt tycker jag

Hehehe, stridsledningsystem till Pakistan, kanoner och jaktflyg till indien
Citera
2006-04-02, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pöbeln
Hehehe, stridsledningsystem till Pakistan, kanoner och jaktflyg till indien
Varför inte?
De inbringar ju inkomster till Sverige de är de allra viktigaste.
Citera
2006-04-02, 18:25
Medlem
skinner5000s avatar
Pakistan har köpt tonvis av svenskt luftvärn som dom har använt/använder i Kachmir.
Systemen behöver nya luftvärnsraketer vart 15 år eller när dom är bortskjutna.

Indien har köpt hundratals FH77B av Bofors. Dessa vapen behöver granater, reservdelar osv. Enligt en inidie på militaryphotos.net så sköts det över 5.000 Boforsgranater på en vecka där. Det är en del pengar det med tanke på att det kostar flera tusen att bara avfyra en enda granat.
Citera
2006-04-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pöbeln
Någon som har koll på hur många av dagens ´exportsucceer´ som kommer från projekt startade innan -91? Hrm... låt mig gissa alla?...

Vore även intressant att veta hur utvecklingssatsningar skiljer sig mellan nu och då det borde kunna ge iaf grund för spekulation om hur försvarsindustrin kommer utvecklas i framtiden.

Under Kalla kriget (dit Strf 90, Gripen etc. hör) arbetade svensk försvarsindustri på egen hand och finansieringen kom från de svenska skattebetalarna. Företagen utvecklade produkter och kunde frodas då Försvarsmakten stod som en garant och lovade köpa produkterna. Ett exempel är Boforsskandalen i Indien på 1980-talet där Bofors tillverkade haubitsar som sedermera inte köptes av Indien, då köpte Försvarsmakten dem istället (FH77B) för att rädda Bofors ekonomiskt.

Idag däremot är svensk försvarsindustri i hög grad enbart "samarbetspartners" i internationella projekt och det är inte heller lika solklart att Försvarsmakten kommer att köpa produkterna. Vi har exempelvis det segdragna luftvärnsrobotsystemet RB 23 BAMSE, som är avancerat, toppklass internationellt men för dyrt för Försvarsmakten att ta i bruk. Problemet är ju då, varför skulle utländska ägare vilja behålla personal i Sverige på längre sikt? Det mesta svensk försvarsindustri deltar i är internationella projekt idag där den svenska staten har gått in med anslag. Tar man bort det anslaget så lär företagen flytta utomlands snabbt.

IRIS-T, short-range air-to-air missile
METEOR, medium-range air-to-air missile
EXCALIBUR, smart artillery munition
ETAP, European Technology Acquisition Programme, future fighter systems
NLAW, anti-tank weapon
TAURUS, stand-off missile
AMOS, Advanced Mortar System
ERIEYE, Airborne Early Warning & Control System
NEURON, Unmanned Combat Aerial Vehicle
SEP, modular armoured tactical system
FRES, Future Rapid Effect System

Citat:
Indien har köpt hundratals FH77B av Bofors. Dessa vapen behöver granater, reservdelar osv. Enligt en inidie på militaryphotos.net så sköts det över 5.000 Boforsgranater på en vecka där. Det är en del pengar det med tanke på att det kostar flera tusen att bara avfyra en enda granat.

Det är dock licenstillverkning i Indien som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in