2020-05-29, 06:28
Medlem
Tjo, nu är det så att jag sitter här med ångest som bara den och inte riktigt vet vad jag ska göra.
Var på fest för tre veckor sedan, blev väl lagom full och hade kul. Vaknar upp dagen efter och har en del minnesluckor (inte total blackout nu alltså, kommer ihåg en 90% av partyt), kommer inte riktigt ihåg alla konversationer jag haft eller om jag t.ex. sagt något pinsamt eller ännu värre gjort något pinsamt. Har snackat med mina polare och de har inte sagt att jag gjort något, men kan ändå inte släppa det.

Sitter och tänker konstant på vad som hände under festen och vad jag skulle kunna tänkas sagt och till vem, jag kan liksom inte släppa tankarna.
Detta är inte första gången det händer att jag inte kan släppa vissa grejer heller, men vad borde jag göra för liksom "gå vidare" eller vad man ska säga. Kan t.ex. få ångest för fyllor som hänt för 5 (!!!) år sedan, och kan då tänka på detta konstant i flera veckor eller t.o.m. månader.

Så vad borde jag göra, är detta något man kan söka hjälp för?
Ber om ursäkt för rörig text.
Citera
2020-05-29, 06:40
Medlem
Gå vidare. Du kan inte göra något åt det som skett. Det är som en fis du inte kan suga in igen. Gå bara vidare.

Du och alla du känner kommer ändå dö inom 80 år.

Släpp det bara.

Vi bor på en sten i universum. Vad fan är en fylla jämfört med galaxer o svarta hål?
Ta det lugnt. Andas. Tvätta trosorna och gå vidare.
Citera
2020-05-29, 07:01
Medlem
Daghandels avatar
Din ångest är inte befogad, det är inte normalt att oroa sig för någonting du inte ens vet har hänt. Det låter också som att din ångest bygger på skuld/skam, och om man är av den personlighetstypen (jag själv är det till exempel) så kan detta utvecklas till social fobi eller tvångstankar/tvångshandlingar, kanske även depression som indirekt följd.

Jag blev besatt av småaktiga misstag vid ung ålder, vilket utvecklades till tvångshandlingar. Tillslut så inbillade jag mig att jag hade gjort hemska saker medan det i själva verket aldrig hade hänt, det utvecklades alltså i en psykotiskt riktning kan man säga. Ungdomspsykiatrin kopplades in och KBT i kombination med neuroleptika behjälpte mina problem.

Jag skriver inte detta för att skrämma upp dig utan jag menar snarare på att jag tycker att du borde söka professionell hjälp, och jag ville även visa att det kan lösa sig om man får rätt hjälp
Citera
2020-05-29, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majonasen9
Tjo, nu är det så att jag sitter här med ångest som bara den och inte riktigt vet vad jag ska göra.
Var på fest för tre veckor sedan, blev väl lagom full och hade kul. Vaknar upp dagen efter och har en del minnesluckor (inte total blackout nu alltså, kommer ihåg en 90% av partyt), kommer inte riktigt ihåg alla konversationer jag haft eller om jag t.ex. sagt något pinsamt eller ännu värre gjort något pinsamt. Har snackat med mina polare och de har inte sagt att jag gjort något, men kan ändå inte släppa det.

Sitter och tänker konstant på vad som hände under festen och vad jag skulle kunna tänkas sagt och till vem, jag kan liksom inte släppa tankarna.
Detta är inte första gången det händer att jag inte kan släppa vissa grejer heller, men vad borde jag göra för liksom "gå vidare" eller vad man ska säga. Kan t.ex. få ångest för fyllor som hänt för 5 (!!!) år sedan, och kan då tänka på detta konstant i flera veckor eller t.o.m. månader.

Att tänka på saker som hänt för flera år sedan är väl egentligen ganska onödigt. Men det är ju inte så lätt att vara sluta med det, det förstår jag. Men försök fråga dig själv varför du ska tänka på det nu, om det gör någon skillnad, om du kan göra något åt det, om någon annan ens bryr sig så långt efter osv. Kan hjälpa. Det är väl mitt tips. Kan också gå runt och tänka för mkt på saker ibland. Men då försöker jag göra så.
Citera
2020-05-29, 07:13
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Låter som att ”fyllor” är något du ska undvika framöver. Är ju just dessa situationer som skapar ångest för dig. Tror inte att det behövs medicin och psykolog för detta.

Sluta drick! Vissa tål det helt enkelt inte.
Citera
2020-05-29, 08:04
Medlem
Om du super så att du får minnesluckor får din hjärna tuppjuck. Den arbetar på att fylla luckorna vilket leder till stress enkelt uttryckt. Jag har som max 5 dagars minneslucka och det var inte kul att jobba med den. Inget man ska skryta om utan direkt livsfarligt. Om du inte kan hålla igen så lägg ner supandet.
Citera
2020-05-29, 08:05
Medlem
Sluta drick.
Citera
2020-05-29, 09:13
Medlem
p1lzk3rns avatar
Bara låt tankarna att komma men lägg ingen energi på att tänka vidare på dem vilket leder till övertänkande och du spelar upp massor av scenarion i ditt huvud sol verkligen inte har hänt. Som sagt du kan inte påverka det som hänt på något vis.
Citera
2020-05-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majonasen9

det händer mig varje helg. gå vidare, du lever, va glad över det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in