2020-05-29, 01:36
Medlem
LulzSecs avatar
Tips p vad / hur man sm investerar varje mnad dem sm pengarna man inte behver. (I mitt fall 3000-5000kr extra) som jag inte behver och kan tnka mig investera lngsiktigt.

Ska man satsa p index fonder i t.ex avanza eller vad r bsta att gra med dem pengarna nu nr corona pverkar ekonomin?
Citera
2020-05-29, 07:48
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LulzSec
Tips p vad / hur man sm investerar varje mnad dem sm pengarna man inte behver. (I mitt fall 3000-5000kr extra) som jag inte behver och kan tnka mig investera lngsiktigt.

Ska man satsa p index fonder i t.ex avanza eller vad r bsta att gra med dem pengarna nu nr corona pverkar ekonomin?
Ser man p index s lg de p ca 1800 nr Corona slog till, rasade ner till ca 1250 och nu gtt upp till ca 1600, s visst en viss terhmtning finns kvar men....

Q2 rapporter frn fretag, gissar de smre n frvntat och vad sger fretagens prognoser, r de negativa kommer en nedgng till semestern, r de positiva kan ett skutt uppt komma.

Hsten, kommer en vg 2 och smittan tar ny fart? Blir detta spektakel mer lngvarigt n man vet? Risk fr ras.

Men kr p pytsa i dessa pengar varje mnad p ngon fond, du sger ju att du kan tnka dig investera lngsiktigt och d r egentligen spar varje mnad och grna nr det rasar bland det bttre man kan gra fr f en ordentlig hvstng nr det vnder och gr uppt igen, vilket det med stor sannolikhet kommer gra frr eller senare.
Citera
2020-05-29, 21:27
Medlem
Klappasftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ser man p index s lg de p ca 1800 nr Corona slog till, rasade ner till ca 1250 och nu gtt upp till ca 1600, s visst en viss terhmtning finns kvar men....

Q2 rapporter frn fretag, gissar de smre n frvntat och vad sger fretagens prognoser, r de negativa kommer en nedgng till semestern, r de positiva kan ett skutt uppt komma.

Hsten, kommer en vg 2 och smittan tar ny fart? Blir detta spektakel mer lngvarigt n man vet? Risk fr ras.

Men kr p pytsa i dessa pengar varje mnad p ngon fond, du sger ju att du kan tnka dig investera lngsiktigt och d r egentligen spar varje mnad och grna nr det rasar bland det bttre man kan gra fr f en ordentlig hvstng nr det vnder och gr uppt igen, vilket det med stor sannolikhet kommer gra frr eller senare.

Hur ser man vilken fond som r vrd eller inte. Jag tror det framfr allt gller investmentbolagfonder.
Citera
2020-05-31, 07:55
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur ser man vilken fond som r vrd eller inte. Jag tror det framfr allt gller investmentbolagfonder.
Man lser p om man orkar, annars som med aktier sprid risker ver fler olika fonder med olika placeringsstrategi.
Citera
2020-05-31, 10:19
Medlem
Klappasftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Man lser p om man orkar, annars som med aktier sprid risker ver fler olika fonder med olika placeringsstrategi.

Det var inte det svaret jag var ute efter. Jag frgade om hur kan man mta hur bra investeringsbolag r. Tror det har ngot med premie eller vad det var.
Citera
2020-06-03, 06:52
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det var inte det svaret jag var ute efter. Jag frgade om hur kan man mta hur bra investeringsbolag r. Tror det har ngot med premie eller vad det var.
Alla fonder har givetvis avgift, p lng sikt ju lgre avgift ju bttre fr din investering. Bara kolla olika fonder och jmfra. Sen r avgiften inte ett mtt p hur bra fonden r, det r kostnaden, ska du titta p det s precis som jag skrev, bara lsa p om fonden och kanske kolla historisk utveckling och bedma hur man tror den kommer utvecklas framver.

Ex fonder som investerat i fastigheter har gtt riktigt bra de senaste ren, nu med Corona s verkar marknaden vackla, gr bedmning om du tror detta r vad du ska lgga pengarna i nu?
Svar: Nja, kanske bttre satsa dem i ngon annan fond ven om historiskt de senaste ren gtt bra.

Hr en lnk till fondbolagen s kan du jmfra olika fonder...

https://fondkollen.se/fakta-om-fonder/avgifter/
Citera
2020-06-05, 14:29
Medlem
Felstavarens avatar
Fr egen del tror jag att teknik och medtech kommer fortstta att g bra, s dr har du ju t.ex. TIN Ny Teknik, Swedbank Robur Medica och liknande saker att vlja p. r du orolig fr avgifter har du Avanza Zero som kr avgiftsfritt. Finns mngder att vlja mellan. Ta ngon med rimlig avgift som r inriktad mot en bransch eller marknad du tror p.

Det kan vara ganska kul att stta lite smsummor i aktier ocks, srskilt nr det r s volatilt som det har varit nu. Kolla in snt som ligger runt femrslgsta och som du tror kan bita sig kvar p sikt. Lite lotteri r det givetvis men det r fortfarande lgre risk n triss.

Jag har varit inne och hrjat bland flyg- och hotellbolag. Vldsamma upp- och nedgngar dr, men p det hela taget har det gtt bra. Tror dock att de kan vara dags att kliva av en svng snart, brsen brjar liksom f vldigt bra humr trots att det inte hnt s mycket nytt p pandemifronten nnu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in