2020-05-29, 01:36
Medlem
LulzSecs avatar
Tips på vad / hur man små investerar varje månad dem små pengarna man inte behöver. (I mitt fall 3000-5000kr extra) som jag inte behöver och kan tänka mig investera långsiktigt.

Ska man satsa på index fonder i t.ex avanza eller vad är bästa att göra med dem pengarna nu när corona påverkar ekonomin?
Citera
2020-05-29, 07:48
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LulzSec
Tips på vad / hur man små investerar varje månad dem små pengarna man inte behöver. (I mitt fall 3000-5000kr extra) som jag inte behöver och kan tänka mig investera långsiktigt.

Ska man satsa på index fonder i t.ex avanza eller vad är bästa att göra med dem pengarna nu när corona påverkar ekonomin?
Ser man på index så låg de på ca 1800 när Corona slog till, rasade ner till ca 1250 och nu gått upp till ca 1600, så visst en viss återhämtning finns kvar men....

Q2 rapporter från företag, gissar de sämre än förväntat och vad säger företagens prognoser, är de negativa kommer en nedgång till semestern, är de positiva kan ett skutt uppåt komma.

Hösten, kommer en våg 2 och smittan tar ny fart? Blir detta spektakel mer långvarigt än man vet? Risk för ras.

Men kör på pytsa i dessa pengar varje månad på någon fond, du säger ju att du kan tänka dig investera långsiktigt och då är egentligen spar varje månad och gärna när det rasar bland det bättre man kan göra för få en ordentlig hävstång när det vänder och går uppåt igen, vilket det med stor sannolikhet kommer göra förr eller senare.
Citera
2020-05-29, 21:27
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ser man på index så låg de på ca 1800 när Corona slog till, rasade ner till ca 1250 och nu gått upp till ca 1600, så visst en viss återhämtning finns kvar men....

Q2 rapporter från företag, gissar de sämre än förväntat och vad säger företagens prognoser, är de negativa kommer en nedgång till semestern, är de positiva kan ett skutt uppåt komma.

Hösten, kommer en våg 2 och smittan tar ny fart? Blir detta spektakel mer långvarigt än man vet? Risk för ras.

Men kör på pytsa i dessa pengar varje månad på någon fond, du säger ju att du kan tänka dig investera långsiktigt och då är egentligen spar varje månad och gärna när det rasar bland det bättre man kan göra för få en ordentlig hävstång när det vänder och går uppåt igen, vilket det med stor sannolikhet kommer göra förr eller senare.

Hur ser man vilken fond som är värd eller inte. Jag tror det framför allt gäller investmentbolagfonder.
Citera
2020-05-31, 07:55
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur ser man vilken fond som är värd eller inte. Jag tror det framför allt gäller investmentbolagfonder.
Man läser på om man orkar, annars som med aktier sprid risker över fler olika fonder med olika placeringsstrategi.
Citera
2020-05-31, 10:19
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Man läser på om man orkar, annars som med aktier sprid risker över fler olika fonder med olika placeringsstrategi.

Det var inte det svaret jag var ute efter. Jag frågade om hur kan man mäta hur bra investeringsbolag är. Tror det har något med premie eller vad det var.
Citera
2020-06-03, 06:52
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det var inte det svaret jag var ute efter. Jag frågade om hur kan man mäta hur bra investeringsbolag är. Tror det har något med premie eller vad det var.
Alla fonder har givetvis avgift, på lång sikt ju lägre avgift ju bättre för din investering. Bara kolla olika fonder och jämföra. Sen är avgiften inte ett mått på hur bra fonden är, det är kostnaden, ska du titta på det så precis som jag skrev, bara läsa på om fonden och kanske kolla historisk utveckling och bedöma hur man tror den kommer utvecklas framöver.

Ex fonder som investerat i fastigheter har gått riktigt bra de senaste åren, nu med Corona så verkar marknaden vackla, gör bedömning om du tror detta är vad du ska lägga pengarna i nu?
Svar: Nja, kanske bättre satsa dem i någon annan fond även om historiskt de senaste åren gått bra.

Här en länk till fondbolagen så kan du jämföra olika fonder...

https://fondkollen.se/fakta-om-fonder/avgifter/
Citera
2020-06-05, 14:29
Medlem
Felstavarens avatar
För egen del tror jag att teknik och medtech kommer fortsätta att gå bra, så där har du ju t.ex. TIN Ny Teknik, Swedbank Robur Medica och liknande saker att välja på. Är du orolig för avgifter har du Avanza Zero som kör avgiftsfritt. Finns mängder att välja mellan. Ta någon med rimlig avgift som är inriktad mot en bransch eller marknad du tror på.

Det kan vara ganska kul att sätta lite småsummor i aktier också, särskilt när det är så volatilt som det har varit nu. Kolla in sånt som ligger runt femårslägsta och som du tror kan bita sig kvar på sikt. Lite lotteri är det givetvis men det är fortfarande lägre risk än triss.

Jag har varit inne och härjat bland flyg- och hotellbolag. Våldsamma upp- och nedgångar där, men på det hela taget har det gått bra. Tror dock att de kan vara dags att kliva av en sväng snart, börsen börjar liksom få väldigt bra humör trots att det inte hänt så mycket nytt på pandemifronten ännu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in