Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-29, 01:07
  #1
Medlem
Jag upptäckte precis att sökfunktionen på Tradera endast söker i rubriken! Hur tänkte de? Är det bara jag som är knäpp och inte hittar rätt?

Som ett exempel på en ganska obskyr och specifik sökterm så är jag lite intresserad av att komplettera lite hårddiskar med samma modell jag redan har några av. Söktermen är då WD40EFRX. När jag i nuvarande stund skriver detta i Traderas sökruta längst upp får jag upp två resultat. Det var ju trist, men kanske rimligt. Detta skall visa sig fel...

När jag går in på en av de auktionerna får jag upp en automatgenererad lista på "Mer från samma kategori". Till min förvåning ser jag där flera aktiva auktioner med exakt samma modell, där användaren har varit duktig och skrivit modellnumret i auktionen, men Tradera vägrar att visa dem när jag söker. Exakt samma sträng!

Är lite besviken just nu. Visst har de ett stort antal auktioner, men de har definitivt resurser och inkomster nog att lägga till brödtexten i sökfunktionaliteten. De ägs trots allt av eBay.

Jag hittar ingen annan information, kan det verkligen vara så dumt? Tips på hur jag kan söka bättre? Jag provade att använda google ihop med site:tradera.com men då får jag mest upp avslutade auktioner.
Citera
2020-05-29, 06:49
  #2
Medlem
Klicka på Filter (tratten uppe till höger). Markera ”Sök i objektbeskrivning”, ligger längst ned i rutan du får upp. Då söks även brödtexten igenom.
Citera
2020-05-29, 12:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topkapi
Klicka på Filter (tratten uppe till höger). Markera ”Sök i objektbeskrivning”, ligger längst ned i rutan du får upp. Då söks även brödtexten igenom.

Tack! Jag har ingen tratt uppe till höger (kan ha stängt av för mycket javascript för det, eller så kör du mobil version?) men jag hittade nu rätt när jag gick in i Avancerad sökning, efter att du berättat att funktionen fanns.

Jag var uppenbarligen trött i går natt, eftersom jag letade efter exakt detta i just den avancerade sökningen, och idag ser jag ju tydligt att det finns.
Citera
2020-05-29, 19:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pipatron
Tack! Jag har ingen tratt uppe till höger (kan ha stängt av för mycket javascript för det, eller så kör du mobil version?) men jag hittade nu rätt när jag gick in i Avancerad sökning, efter att du berättat att funktionen fanns.

Jag var uppenbarligen trött i går natt, eftersom jag letade efter exakt detta i just den avancerade sökningen, och idag ser jag ju tydligt att det finns.

Jag använder appen. Ser lite annorlunda ut där jämfört med hemsidan. Bra du hittade rätt iaf!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback