Citat:
Ursprungligen postat av
Solus
Vissa BIOS-uppdateringar förändrar strömtillförseln till de olika komponenterna och kan göra så att du får ett sämre resultat när du exempelvis benchmarkar. Jag menar att du ser på saken fel och ställer fel fråga. Du ska inte hänga upp dig på resultatet av en syntetisk workload i ett benchmarkprogram, den siffran har liksom ingen betydelse. Frågan du ska ställa dig är "hur har prestandan förändrats i de workloads som CPUn belastas med när jag använder min dator till det jag brukar göra med den?".
Mitt svar på din fråga blir således: Nej, fundera inte på siffrorna som Cinebench R15 spottar ur sig på skärmen. Det är så liten skillnad att jag med nästan 100% säkerhet kan säga att du inte kommer märka av det.
Som liten sidnotis kanske din BIOS-uppdatering gjort att CPUn går stabilare även om du skulle peta upp din multiplier ett steg till? Kanske till och med utan att förändra core voltage och andra spänningar. Ifall du inte låst klockfrekvensen på din CPU kanske den boostar längre och/eller högre nu i workloads som skiljer sig från Cinebench R15?
Stort tack för ditt utförliga svar! Uppskattas enormt. Som du är inne på så är skillnaden mellan siffrorna endast någon % så är nog förmodligen ingen skillnad värd att hänga upp sig på.
Tack!