Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-05-28, 13:46
Medlem
JustZlatans avatar
Wow! Jag provade att blötlägga mandlar i 10-12 timmar för att sen torka nötterna i ugnen med inte så hög värme. Mandlarna blev mjukare och smakade mera sött! Utgår från att det även är nyttigare än mandlar man äter direkt ur påse. Ska prova med flera sorters nötter nu.

Är det bättre mot allergi om man blötlägger nötter?
Citera
2020-05-28, 14:14
Medlem
Förklara för mig hur du får det till att det på något sätt skulle vara nyttigare?
Citera
2020-05-28, 14:16
Medlem
Hallsakaefts avatar
Fantasihatten på eller?

Varför skulle det va nyttigare?

Och är du nötallergisk kan man naturligtvis inte kringgå det genom att blötlägga nötterna.

Jeeez
Citera
2020-05-28, 14:48
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Fantasihatten på eller?

Varför skulle det va nyttigare?

Och är du nötallergisk kan man naturligtvis inte kringgå det genom att blötlägga nötterna.

Jeeez

För att färska nötter är nyttigare, är du dum eller? Om man gör de färska igen så blir de nyttigare. Jubelidiot.
Citera
2020-05-28, 14:52
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
För att färska nötter är nyttigare, är du dum eller? Om man gör de färska igen så blir de nyttigare. Jubelidiot.

Vadå gör färska??

Han sa mandlar. Inget om rostade eller nånting. Det är väl för fan färska mandlar.
Citera
2020-05-28, 14:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Så nötterna reste genom tiden i ugnen och blev färska?
Citera
2020-05-28, 14:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är nyttigare eftersom man genom blötläggnigen lakar ur fytinsyran (Finns i nötter och baljväxter.) ur nötterna så att man kan ta tillvara näringen i dem. Nu förhindrar inte bara fytinsyran näringuspptaget i nötterna utan även ur annat man ätit i anslutning till eller nära anslutning till dem.

För att delvis citera mig själv ur en annan tråd:

Citat:
Fytinsyran är en antinutrient som dels gör så att du inte kan tillgodose dig vissa mineraler genom att binda sig till dessa (För just fytinsyra har jag för mig att det främst gäller kalcium, magnesium, zink och järn.) så att du inte får ut rätt näring ur det du äter (Nötterna* i det här fallet.) och dels förhindrar att du får det ur övriga ingredienser i rätten.

*= bönor i det citerade inlägget.

När det kommer till tolerans hos allergiker beror det på vad man är allergisk mot.
Citera
2020-05-28, 16:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Förklara för mig hur du får det till att det på något sätt skulle vara nyttigare?

Nyttigare för tänderna då nötterna blir mjukare och lektinerna försvinner.
Citera
2020-05-28, 16:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är nyttigare eftersom man genom blötläggnigen lakar ur fytinsyran (Finns i nötter och baljväxter.) ur nötterna så att man kan ta tillvara näringen i dem. Nu förhindrar inte bara fytinsyran näringuspptaget i nötterna utan även ur annat man ätit i anslutning till eller nära anslutning till dem.

För att delvis citera mig själv ur en annan tråd:

*= bönor i det citerade inlägget.

När det kommer till tolerans hos allergiker beror det på vad man är allergisk mot.

Fast nötter har inte så mycket fytinsyra, däremot mycket lektiner.
Citera
2020-05-28, 18:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nyttigare för tänderna då nötterna blir mjukare och lektinerna försvinner.
Nu är det inte så höga halter av lektin i nötter så om man inte är överkänslig är det ingen fara.
Jämför med bönor där du måste blötlägga dem för att slippa sitta på toa hela dagen och med kidneybönor kan du bli riktigt dålig om du inte blötlagt dem.
Citera
2020-05-28, 18:55
Bannlyst
Citat:

”Gör de färska igen”?
Vad menar du egentligen?
Citera
2020-05-28, 21:14
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Fast nötter har inte så mycket fytinsyra, däremot mycket lektiner.

Mycket och mycket. Det beror ju vilka nötter det handlar om och vad man jämför med. Vissa mandlar kan ha dubbel så hög halt i förhållande till vissa hasselnötter och paranötter kan ha tre gånger så hög som hasselnötter per enhet.

Huruvida det är "för" mycket eller ej beror ju självklart på hur mycket man får i sig och bäst är egentligen att undvika det så mycket som möjligt.

Det är exempelvis därför alla seriösa bagerier blötlägger alla nötter och fröer för att inte förstöra näringuspptaget ur brödet det används i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in