• 1
  • 2
2020-05-28, 10:38
Medlem
Myschs avatar
Hallå.

Jag har pensionsparat på Swedbank sedan jag var 15 år gammal, inte mycket i månaden alls.
Men de senaste 2 åren har de stått orörda (fylls inte på mer) för jag vill inte spara på Swedbank längre då jag har hört att de kommer dra av en jävla massa pengar i framtiden, sen har jag inte tagit tummen ur röven för att lösa det. Har öppnat ett ISK konto på Swedbank bara där jag överför någon tusenlapp varje månad.

Så fick tips av en arbetskollega om Nordnet.
Har skapat konto och varit där inne och köpt lite aktier och fonder osv.
Men min fråga nu är om jag kan överföra mina sparade pensionspengar från Swedbank till Nordnet? Och hur gör man det såfall?

Vill inte säga exakt hur mycket pengar jag har på pensionen men om jag te.x har 45000 där och ska sälja av allt så kommer jag "bara" ha 40000, är det för att Swedbank tar en andel eller har jag uppfattat fel?

Jag är väääldigt noob när det kommer till aktier osv (Vill gärna lära mig mer så någon får gärna tipsa mig)
Citera
2020-05-28, 11:01
Medlem
Mycket bättre att tala med banken än att fråga på ett forum
https://www.swedbank.se/privat/pensi...tepension.html

Här kan du läsa om Nordnet pensionsflytt.
https://classic.nordnet.se/tjanster/...a-pension.html
Senast redigerad av bosseriks 2020-05-28 kl. 11:09.
Citera
2020-05-28, 11:02
Medlem
joceks avatar
Kontakta Nordnets kundtjänst och säg att du vill bli mailad deras formulär "Flytta tjänstepension till oss", sedan fixar Nordnet resten (du får en bunt papper hem som skall skrivas på).

Dock vägrar en del företag att flytta pensionsförsäkringar (Vattenfall/SEB i mitt fall) samt att om du har en gammal försäkring med generösa vilkor (som garanterad avkastning eller liknande) tappar du dessa vilkor om du flyttar.
Citera
2020-05-28, 11:23
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Mycket bättre att tala med banken än att fråga på ett forum
https://www.swedbank.se/privat/pensi...tepension.html

Här kan du läsa om Nordnet pensionsflytt.
https://classic.nordnet.se/tjanster/...a-pension.html

Hur vet jag om jag har tjänstepension? Har jobbat hos Adecco sedan 2013. Kommer det fram om jag skriver på fullmakten hos Nordnet?

Annars kanske man bara ska fråga sin chef såklart, men känns dumt att fråga efter 7 år
Citera
2020-05-28, 11:50
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Hur vet jag om jag har tjänstepension? Har jobbat hos Adecco sedan 2013. Kommer det fram om jag skriver på fullmakten hos Nordnet?

Annars kanske man bara ska fråga sin chef såklart, men känns dumt att fråga efter 7 år

Men nu gällde det väl eget privat pensionssparande? Startåldern på 15 år tyder på det. Gick det verkligen att starta ett pensionssparande innan 18?

Tjänstepension bör du fråga din HR-avdelning om. Om arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal så bör du ha tjänstepension.
Citera
2020-05-28, 11:58
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Men nu gällde det väl eget privat pensionssparande? Startåldern på 15 år tyder på det. Gick det verkligen att starta ett pensionssparande innan 18?

Tjänstepension bör du fråga din HR-avdelning om. Om arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal så bör du ha tjänstepension.

Ja exakt, därför jag började undra varför personen skickade en länk angående Tjänstepension.

Jag har för mig att jag började spara redan när jag gick i högstadiet back in 2004
Citera
2020-05-28, 12:53
Medlem
Är det ett IPS? Som var avdragsgillt fram till för några år sedan och det var då du slutade?

Ja, ett sådant kan du flytta utan ptoblem så länge den bank som du vill flytta till har IPS-konton och vill göra flytten.
Citera
2020-05-28, 13:47
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det ett IPS? Som var avdragsgillt fram till för några år sedan och det var då du slutade?

Ja, ett sådant kan du flytta utan ptoblem så länge den bank som du vill flytta till har IPS-konton och vill göra flytten.

Ja exakt. Men om jag ska sälja hela andelen på Swedbank så vill den dra av typ 12000 av hela summan. Går det att göra så jag får behålla allt jag tjänat in under mitt sparande? Eller måste jag helt enkelt bita i det sura äpplet och bli 12000 fattigare för att flytta pengarna?
Citera
2020-05-28, 14:33
Medlem
Citat:
Ja exakt. Men om jag ska sälja hela andelen på Swedbank så vill den dra av typ 12000 av hela summan. Går det att göra så jag får behålla allt jag tjänat in under mitt sparande? Eller måste jag helt enkelt bita i det sura äpplet och bli 12000 fattigare för att flytta pengarna?
Då är det nog bättre att vara passiv och fortsätta som förut. Du bör inte acceptera en förlust. Du kan ju ändå inte använda pengarna före pensionering. Belopp under 50.000 är för små för funderingar.

På tredje raden i ditt första inlägg skriver du att banken kommer att dra av mycket pengar i framtiden. Vad menar du med det?
Senast redigerad av Bill-N 2020-05-28 kl. 14:41.
Citera
2020-05-28, 14:53
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Då är det nog bättre att vara passiv och fortsätta som förut. Du bör inte acceptera en förlust. Du kan ju ändå inte använda pengarna före pensionering. Belopp under 50.000 är för små för funderingar.

På tredje raden i ditt första inlägg skriver du att banken kommer att dra av mycket pengar i framtiden. Vad menar du med det?

Fick samtal från Swedbank (vår familjs egna banktjänsteman vi känner) för kanske 3 år sedan att de rekomenderar att jag inte ska lägga in pengar på min ISP-konto längre eftersom när jag går i pension i framtiden så kommer jag förlora jättemycket på det osv. Antar ränta osv?
Citera
2020-05-28, 15:39
Citat:
Fick samtal från Swedbank (vår familjs egna banktjänsteman vi känner) för kanske 3 år sedan att de rekomenderar att jag inte ska lägga in pengar på min ISP-konto längre eftersom när jag går i pension i framtiden så kommer jag förlora jättemycket på det osv. Antar ränta osv?
Det stämmer att du inte ska sätta in mer pengar på ett IPS (antar jag du menade), du blir dubbelbeskattad eftersom det ej längre är avdragsgillt så att du får betala inkomstskatt på pengarna du sätter in två gånger, du kan läsa om det här:
https://www.konsumenternas.se/pensio...nssparande-ips
Citera
2020-05-28, 16:44
Medlem
Citat:

Vad menar du? Du ska inte sälja något. Du ska be din nya bank flytta in din IPS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in