2020-05-27, 20:53
Medlem
mjohan84s avatar
Mitt barn ska ha en klass 2 moped
Vill då köpa en äldre 30 moped men problemet är att alla gör i 40 typ

Vill ju inte att han ska sumpa tillståndet som han kämpat för

Vad ska jag göra ? Köpa en helt ny 25 moped eller typ köpa en Honda mt5 och försöka leta rätt på orginal-böj osv ?
Citera
2020-05-27, 20:56
Medlem
mikaelss avatar
Köpa en klass 2 moped?
Citera
2020-05-27, 20:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Mitt barn ska ha en klass 2 moped
Vill då köpa en äldre 30 moped men problemet är att alla gör i 40 typ

Vill ju inte att han ska sumpa tillståndet som han kämpat för

Vad ska jag göra ? Köpa en helt ny 25 moped eller typ köpa en Honda mt5 och försöka leta rätt på orginal-böj osv ?

Men en klass 2 moped av äldre typ som INTE är trimmad är ju laglig även om den råka gå i 40, hade själv en klass 2 i ungdomen och den gjorde 35, men flera kompisar med andra modeller kom som regel upp i 38-40
Citera
2020-05-27, 21:13
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Men en klass 2 moped av äldre typ som INTE är trimmad är ju laglig även om den råka gå i 40, hade själv en klass 2 i ungdomen och den gjorde 35, men flera kompisar med andra modeller kom som regel upp i 38-40

Men var inte dessa i allmänhet drevade ?
Vet att jag hade en mt5 som gjorde 25 med orginalböjen

Numera blir man ju av med tillståndet om de anser att den är trimmad
Citera
2020-05-27, 21:21
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Men var inte dessa i allmänhet drevade ?
Vet att jag hade en mt5 som gjorde 25 med orginalböjen

Numera blir man ju av med tillståndet om de anser att den är trimmad

nä inte vad jag minns (kan ju ha minnas fel dock), dom som drevade kom upp i en bit över 40-45 som max, men blev ju mycket slöare pga drevningen.
Citera
2020-05-27, 21:22
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
nä inte vad jag minns (kan ju ha minnas fel dock), dom som drevade kom upp i en bit över 40-45 som max, men blev ju mycket slöare pga drevningen.

Okej du har säkert rätt ... men då är det alltså bättre att köpa en äldre 30 moppe då? För de nya går som en symaskin typ
Citera
2020-05-27, 21:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Så enkelt är det inte, förvisso går gränsen ~38-39km/h innan polisen börjar skriva ut böter men det betyder inte att man får köra så snabbt.

Citat:
Köpa en helt ny 25 moped eller typ köpa en Honda mt5 och försöka leta rätt på orginal-böj osv ?
Är du beredd att betala så finns det gatlagliga mt5'or att köpa idag dom jag ser är ofta renoverade till nyskick så priset är därefter uppåt 12000kr för dom allra finaste exemplaren.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-05-27 kl. 21:58.
Citera
2020-05-28, 07:56
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så enkelt är det inte, förvisso går gränsen ~38-39km/h innan polisen börjar skriva ut böter men det betyder inte att man får köra så snabbt.

Är du beredd att betala så finns det gatlagliga mt5'or att köpa idag dom jag ser är ofta renoverade till nyskick så priset är därefter uppåt 12000kr för dom allra finaste exemplaren.

Egentligen ingen fara att lägga de pengarna , är ju en fin moped

Scooter ifrån innan 03 kostar typ 10k idag också, alltså de som är klass 2
Citera
2020-05-28, 07:57
Medlem
mjohan84s avatar
Vad händer för övrigt om man kör moped klass två i typ 45 ? Ryker tillståndet då? Eller är det böter
Citera
2020-05-28, 14:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vad händer för övrigt om man kör moped klass två i typ 45 ? Ryker tillståndet då? Eller är det böter
Olovlig körning så bla indraget lämp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in