2020-05-26, 22:45
Medlem
Gubbelisas avatar
Det är såhär att jag har en helt vanlig prästost mellanlagrad som jag tänkte ställa lite frågor om..

Den första frågan är, det där som sitter runt osten på utsidan/baksidan, det är vax eller? Ska man skära bort det eller går det att äta?

Sen har jag en till ost-relaterad fråga.. hur undviker man på bästa sätt att det bildas en skidbacke?

Tack
Citera
2020-05-26, 22:50
Medlem
Andersdamaans avatar
Fråga ett: Ja det är vax! Det är ofarligt att äta men det smakar inget vidare. Skär/hyvla bort det alltså.
Fråga två: Rotera osten 180 grader mellan varje hyvling, alternativt hyvla sidledes.

Citera
2020-05-27, 18:14
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Fråga ett: Ja det är vax! Det är ofarligt att äta men det smakar inget vidare. Skär/hyvla bort det alltså.
Fråga två: Rotera osten 180 grader mellan varje hyvling, alternativt hyvla sidledes.

Tack. Vad är godaste osten då som man kan köpa i en vanlig affär tycker du? Alltså en ost som man har som pålägg då.
Citera
2020-05-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Tack. Vad är godaste osten då som man kan köpa i en vanlig affär tycker du? Alltså en ost som man har som pålägg då.
Jag tycker prästost men herrgårdsost o skogaholmslimpa med varm choklad e ju en höjdare.
Citera
2020-05-27, 20:40
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Om man snackar smörgåspålägg så gillar jag grynpipiga ostar bäst, t.ex Prästost, Svecia, Västgötaost osv. Jag gillar den där litet skarpare smaken som dessa ostar har jämfört med dom rundpipiga.
Citera
2020-05-29, 20:00
Medlem
tepss avatar
Har gubben fått hybris?
Ost omges oftast av vax.
Skidbacke undviks enklast med osttråd.
Citera
2020-06-08, 00:31
Medlem
Bästa sättet att undvika skidbacke på osten är nog ett liv utan familjemedlemmar.

Jag har dock valt att prioritera ett liv i social samvaro.

Men ett knep jag lärt mig med åren är att kompenseringshyvla osten. Du observerar helt enkelt hur fru och barn hyvlar och så ”slätar” du ut skidbacken genom att hyvla på andra ställen på osten.

Om det är du själv som orsakar skidbacken behöver du förfina din hyvlingsteknik. Kanske har du en gammal och slö hyvel som gör att du applicerar för mycket kraft/tryck i hyvlingsprocessen. Införskaffa isåfall en kvalitetshyvel och försök vara lite mer lätt på handen när du hyvlar.

Denna hyvel har jag själv alldeles nyligen inhandlat och kan rekommendera: https://www.cervera.se/produkt/bjorklund-osthyvel-svart

En riktigt trevlig hyvel helt enkelt. Tyvärr kan jag inte uttala mig om hållbarheten på hyveln eftersom jag inte haft den särskilt länge.
Citera
2021-01-17, 23:24
Medlem
Sinnerstens avatar
Hej en Ostfråga.

Har en gång käkat en Ost från en vanlig jävla ostdisk på ICA och den hette:

"Le Puy De Fou".

Smakade blommigt åt Gruyerehållet.

Fantastisk.

Hittar den ingenstans?

Nån som vet vart man kan köpa den?
Citera