2020-05-26, 21:34
Medlem
4 poliser cyklar i Gottsundagipen och ser att en mindre motorcykel kör på gång- och cykelbanan längre bort. Alla poliser sätter fart efter motorcyklisten. Tack vare bra vägval och snabba cykelpoliser kan föraren fångas in. 2020-05-25.

Föraren misstänks för olovlig körning, brukande av oregistrerat fordon samt framförande av fordon på otillåten vägbana. Fordonet togs i beslag.

Gottsundagipen är ett naturområde söder om Uppsala som sträcker sig från Vårdsätravägen, förbi Gottsunda och till Sunnersta. Här finns stora gräsytor och bollplaner, flera stigar, skidspår och kolonilotter.
Gottsunda klassas som särskilt utsatt område av Polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...ykel-i-uppsala
https://www.facebook.com/polisenupps...12112102192750

Att diskutera:
God polisinsats och bra trampat.
Klent att inte kunna åka ifrån cyklande poliser.
MC-relaterad brottslighet.
Gottsunda som område och brottslighet där.
Behöver vi fler cyklande poliser?
Citera
2020-05-26, 21:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Absolut polisen missar rätt mycket när dom sitter i sina bilar.
Citera
2020-05-26, 22:02
Medlem
Aperture-Labss avatar
Jag har svårt att tro att det inte skulle gå att dra ifrån cyklande poliser med vilken mc som helst. Måste vara att GM antingen var påverkad/klatig och ramlade, eller att GM självmant valde att låta sig stoppas.
Citera
2020-05-26, 22:02
Medlem
Ännu en av dessa livsfarliga polisjakter. Tur att ingen dog.
Citera
2020-05-26, 22:05
Medlem
Citat:
4 poliser cyklar i Gottsundagipen och ser att en mindre motorcykel kör på gång- och cykelbanan längre bort. Alla poliser sätter fart efter motorcyklisten. Tack vare bra vägval och snabba cykelpoliser kan föraren fångas in. 2020-05-25.

Föraren misstänks för olovlig körning, brukande av oregistrerat fordon samt framförande av fordon på otillåten vägbana. Fordonet togs i beslag.

Gottsundagipen är ett naturområde söder om Uppsala som sträcker sig från Vårdsätravägen, förbi Gottsunda och till Sunnersta. Här finns stora gräsytor och bollplaner, flera stigar, skidspår och kolonilotter.
Gottsunda klassas som särskilt utsatt område av Polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...ykel-i-uppsala
https://www.facebook.com/polisenupps...12112102192750

Att diskutera:
God polisinsats och bra trampat.
Klent att inte kunna åka ifrån cyklande poliser.
MC-relaterad brottslighet.
Gottsunda som område och brottslighet där.

🤗
Synd att dessa inte jobbade i Uddevalla i höstas och letade efter den försvunna flickan. Engagemang är ordet. Cyklande poliser har klart mer friskt syre i blodet och tanken flyter bättre s.a.s. 👍
Citera
2020-05-26, 22:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aperture-Labs
Jag har svårt att tro att det inte skulle gå att dra ifrån cyklande poliser med vilken mc som helst. Måste vara att GM antingen var påverkad/klatig och ramlade, eller att GM självmant valde att låta sig stoppas.
Jag tror på det sista. Det låter med andra ord som en person som har nåt att förlora på att få hårdare straff än nödvändigt.

Till ts: gottsunda är ett utsatt område men gottsundagipen är det inte. Gottsundagipen (bostadsområdet) består av mestadels lyxvillor i de dyrare prisklasserna. Nu skedde detta iofs i grönområdet och det är naturligtvis många från gottsunda där men även från södra gottsunda, dvs gipen, vårdsätra och Sunnersta.

Slutpriser på villor i Gottsundagipen
Senast redigerad av Sook 2020-05-26 kl. 22:17.
Citera
2020-05-26, 22:11
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro att det inte skulle gå att dra ifrån cyklande poliser med vilken mc som helst. Måste vara att GM antingen var påverkad/klantig och ramlade, eller att GM självmant valde att låta sig stoppas.
Hade MC-GM varit påverkad hade han varit misstänkt för det, men det står i artikeln att bra vägval spelade roll. Så kanske han hade poliser från två håll efter en stund.
Det står att motorcykeln var liten, så kanske nån typ av 80 cc mini bike, som denna.
https://www.superbilligt.se/cross-mc/racer-80cc-monster
Citera
2020-05-26, 22:15
Medlem
Aperture-Labss avatar
Citat:
Hade MC-GM varit påverkad hade han varit misstänkt för det, men det står i artikeln att bra vägval spelade roll. Så kanske han hade poliser från två håll efter en stund.
Sant, det har du rätt i. Knappast någon vild jakt då.
Citera
2020-05-26, 22:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
När jag läste det så tänkte jag på minimoto, minimotorcykel med en motor stor som en knytnäve typ ser ofta såna på sommaren ute i trafiken.
Citera
2020-05-26, 23:36
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Oregistrerad mc brukar betyda trimmad moppe eller cross. Var det en trimmad klass 2 moppe så behöver den inte ha gått så fort.
Citera
2020-05-26, 23:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Från SVT-länken:
Vid Gottsundagipen upptäckte cykelpatrullen att en person på en mindre motorcykel körde på gång- och cykelbanan. Poliserna började då att cykla ikapp föraren.

Vad folk i allmänhet kallar för motorcykel skiljer sig avsevärt mot vad polisen kallar motorcykel.
Jag skulle tippa på att "motorcykeln" var ett leksaksfordon importerat från Kina. Har sett sådana på cykelbanor här i Göteborg. Exempel på sådant "fordon". Sådana är inte omöjliga att cykla ikapp.

(4:30 in i filmen).
Senast redigerad av kraftfoder 2020-05-26 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in