Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-29, 12:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
Sexköpen var inte fokus för frågan utan våldtäkter. Jag ser att mitt första inlägg inte var så tydligt med detta. Men har polisen exempelvis hyfsad koll på kvinnorna som säljer sex och vet att de inte är offer för trafficking, dvs att det handlar om rena sexköp, så ser jag inga problem med ingripandet

Polisens fokus är i första hand brottsoffrens. Att detta leder till bevissvårigheter är en annan femma. Kan polisen i vart fall anta att det bedrivs människohandel, och därigenom "våldtäkter", skall dessa avvärjas. Även om det sker på bekostnad av lagföring. En våldtäkt får inte låtas genomföras. Men återigen så var mitt inlägg inte så tydligt på den punkten

Vid sexköp så håller jag med i ditt resonemang.

Sedan måste man ju i vanlig ordning ha ett lagstöd för husrannsakan osv men nu låg mitt fokus på taktiken. Alltså ifall polisen VALDE att avvakta. Detta vore helt förkastligt om de hade misstankar om människohandel.

Fast nu var detta inte en operation mot människohandel eller för att stoppa våldtäkter.
Sexköp är alltså vad det hela handlar om, inte våldtäkt.
Det skall också påpekas att oaktsamhetsvåldtäkt finns inte på förberedelse eller försöksstadie, det är alltså inte ens ett brott innan det fullbordats.
Det polisen kan ingripa mot i det läge vi talar om här är alltså försök till sexköp eller koppleriverksamhet.
Finns bevis för koppleri så finns skäl att ingripa då det är grövre brott. Gäller det bara sexköp är det bättre att vänta.

Tråden handlade om Paolo Robertos fall. PR blev gripen under en spaningsinsats mot sexköp kallad "operation torsk".
Operationen gick ut på att kartlägga prostituerade och gripa personer som köpte deras tjänster.
Man hade spaning mot flertalet kända prostituerade under en längre tid. Misstanke om koppleriverksamhet eller människohandel fanns inte.

När det handlar om misstanke om tvång eller koppleri så uppkom detta först i efterhand och det är fortfarande inte ens klarlagt om tvång förekommit i något av fallen.
Polisen kan givetvis inte agera mot något som det inte finns något bevis för.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback