• 1
  • 2
2020-05-26, 19:15
Medlem
Så ja. Till Vasaloppet 2021, inte världscupen, men ändå. Satsar med bröderna Aukland förstås.

https://www.nrk.no/sport/bjorgen-ove...and-1.15029941

Citat:
Marit Bjørgen (40) gjør et smått sensasjonelt comeback som langrennsløper. Under brødrene Auklands vinger satser hun for alvor mot ni mil med blodslit i Vasaloppet 2021.

Citat:
– Jeg har vært ute av gamet i to år nå og har savnet å ha et konkret mål å jobbe mot, sier Marit Bjørgen
Senast redigerad av Kaskadmust 2020-05-26 kl. 19:19.
Citera
2020-05-26, 21:24
Medlem
Brottar-Bertils avatar
En jippogrej. Hon saknar väl rampljuset. Och så får Vasaloppet extra publicitet, så det är win-win. Om det bara gäller ett enda lopp så är det ingen comeback och hon kommer inte heller att lägga ned den träning som krävs för att kunna hävda sig.
Citera
2020-05-26, 22:57
Medlem
Känns ju som en bra profil för Vasaloppet. Stor, stark, bra spurt.
Citera
2020-06-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
En jippogrej. Hon saknar väl rampljuset. Och så får Vasaloppet extra publicitet, så det är win-win. Om det bara gäller ett enda lopp så är det ingen comeback och hon kommer inte heller att lägga ned den träning som krävs för att kunna hävda sig.
Varför skulle det va en jippogrej?

Vasaloppet är otroligt stort bland norska åkare också. Bland det bästa du kan vinna utöver de uppenbara som os och vm.
Citera
2020-06-30, 12:11
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Varför skulle det va en jippogrej?

Vasaloppet är otroligt stort bland norska åkare också. Bland det bästa du kan vinna utöver de uppenbara som os och vm.

Eeh... Jag skrev varför jag såg det som en jippogrej. Återigen: För att kunna vinna Vasaloppet måste man satsa riktigt hårt och träna väldigt mycket. Jag har svårt att se att Björgen skulle lägga ner all denna tid och energi efter avslutad elitkarriär för ett enda lopp (för det var ju bara Vasaloppet som hon skulle åka, som det framstod).

För en åkare av Björgens kaliber är det bara vinna som gäller, och det kommer hon inte att kunna göra utan att satsa (minst) lika hårt som konkurrenterna. Om hon bara kör för en "bra placering", säg topp-tio, så är det en pr- och jippogrej utifrån hennes status som skidåkare.

Inget fel i det, det är bra marknadsföring för loppet och Björgen får en massa uppmärksamhet som hon säkert saknat sen hon slutade. Men som åskådare ska man nog inte ha så stora förväntningar. Och som sagt, om det bara gäller ett enda lopp så tycker jag inte att man kan kalla det "comeback".
Citera
2020-06-30, 15:15
Medlem
Citat:
Eeh... Jag skrev varför jag såg det som en jippogrej. Återigen: För att kunna vinna Vasaloppet måste man satsa riktigt hårt och träna väldigt mycket. Jag har svårt att se att Björgen skulle lägga ner all denna tid och energi efter avslutad elitkarriär för ett enda lopp (för det var ju bara Vasaloppet som hon skulle åka, som det framstod).

För en åkare av Björgens kaliber är det bara vinna som gäller, och det kommer hon inte att kunna göra utan att satsa (minst) lika hårt som konkurrenterna. Om hon bara kör för en "bra placering", säg topp-tio, så är det en pr- och jippogrej utifrån hennes status som skidåkare.

Inget fel i det, det är bra marknadsföring för loppet och Björgen får en massa uppmärksamhet som hon säkert saknat sen hon slutade. Men som åskådare ska man nog inte ha så stora förväntningar. Och som sagt, om det bara gäller ett enda lopp så tycker jag inte att man kan kalla det "comeback".

om du tycker det är konstigt att sikta på top 10 i ett vasalopp även fast man varit världens bästa på typ 10km osv har du fel.

Finns många bland herråkarna som testat vasaloppet efter avslutad karriär eller under aktiv karriär men inte blivit speciellt bra placerad för det.

att åka 9 mil istället för 1 eller 3 är stor skillnad nämligen. Precis likadant som att en snabb 100 m köpare inte är i topp på 400m. Samma rörelser osv men intensitet och längd på det man gör spelar enorm roll.
Citera
2020-06-30, 15:21
Bannlyst
Använder norrbaggarna fortfarande astma spray? Tycker inte om Margit hon e för dominant.
Citera
2020-06-30, 18:04
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
om du tycker det är konstigt att sikta på top 10 i ett vasalopp även fast man varit världens bästa på typ 10km osv har du fel.

Finns många bland herråkarna som testat vasaloppet efter avslutad karriär eller under aktiv karriär men inte blivit speciellt bra placerad för det.

att åka 9 mil istället för 1 eller 3 är stor skillnad nämligen. Precis likadant som att en snabb 100 m köpare inte är i topp på 400m. Samma rörelser osv men intensitet och längd på det man gör spelar enorm roll.

Men du förstår inte vad jag menar. Det är ju ingen "comeback" på riktigt - som de stora rubrikerna gav sken av - när hon 40 år gammal ska åka Vasaloppet för skojs skull. För det är vad det handlar om. Vi är helt eniga om att det är enorm skillnad på 90 km och "vanliga" distanser, och även när Björgen stod på topp som skidåkare hade det inte varit givet att hon tillhört täten i Vasaloppet. Och än mindre nu. Det är därför jag menar att det är ett uppblåst pr-jippo som både Björgen och arrangörerna tjänar på, snarare än någon egentlig nysatsning.
Citera
2020-06-30, 18:08
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
även när Björgen stod på topp som skidåkare hade det inte varit givet att hon tillhört täten i Vasaloppet.
Du diskvalificerar dig själv med den kommentaren.
Citera
2020-06-30, 18:14
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Du diskvalificerar dig själv med den kommentaren.

Nej, det gör jag inte. Det finns flera exempel på stora namn som åkt Vasaloppet när de stod på toppen av sin karriär utan att lyckas alls. Rätt förberedelser är A och O. Jag skrev inte att det var uteslutet - jag skrev att det inte var givet. Det är nåt helt annat.

Du får gärna motivera dina uttalanden i stället för att bara göra skäl för ditt nick hela tiden
Citera
2020-07-03, 00:24
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Det finns flera exempel på stora namn som åkt Vasaloppet när de stod på toppen av sin karriär utan att lyckas alls. Rätt förberedelser är A och O. Jag skrev inte att det var uteslutet - jag skrev att det inte var givet. Det är nåt helt annat.

Du får gärna motivera dina uttalanden i stället för att bara göra skäl för ditt nick hela tiden

Ja, när det gäller herrklassen, så har ju flera stora namn försökt när de var på toppen av sin karriär utan att lyckas vinna, tex. Mieto, Jevne och Cologna. Men blanda inte ihop herrklassen med den tunna och konkurrensfattiga damklassen. 2015 vann Kowalczyk med över fyra min. (>8 min. till trean) och 2012 vann Skofterud med över tre min.

Så nog hade Bjørgen vunnit med hästlängder nästan vilket årtal som helst under sin karriär nog, rätt säkert.
Citera
2020-07-03, 16:50
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
Ja, när det gäller herrklassen, så har ju flera stora namn försökt när de var på toppen av sin karriär utan att lyckas vinna, tex. Mieto, Jevne och Cologna. Men blanda inte ihop herrklassen med den tunna och konkurrensfattiga damklassen. 2015 vann Kowalczyk med över fyra min. (>8 min. till trean) och 2012 vann Skofterud med över tre min.

Så nog hade Bjørgen vunnit med hästlängder nästan vilket årtal som helst under sin karriär nog, rätt säkert.
Men det vet vi ju inte. Att dubbelstaka 9 mil och vinna, ok, men man ska skjuta björnen innan man säljer skinnet. Jag tror inte hon hade fixat det, pga för mycket explosiva muskelfibrer. Och jag tror hon floppar hårt om hon försöker vinna Vasaloppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in