2020-05-25, 22:36
Medlem
Jagozars avatar
Hittade ingen tråd som specifikt talade om azatioprin och ulcerös kolit, så jag startar min egen.

Är det någon som tar Azatioprin och har ulcerös kolit som kan uttala sig om hur det har fungerat för dem? Jag fick det utskrivet idag och har således inte börjat ta det än. Jag börjar med min första dos imorgon, och tar den morgon och kväll i en vecka för att sedan ta den en gång om dagen enligt förskrivning.

Hur har ni som tar Azatioprin upplevt förbättringar? Vad har ni upplevt för biverkningar? Har ni blivit väldigt känsliga för solen? Min läkare sa att man blir extremt solkänslig när man tar Azatioprin, men när jag läser på Fass så är det en väldigt ovanlig biverkning.

Berätta gärna vad ni vet
Citera
2020-05-25, 22:41
Medlem
Det är viktigt att du kontrollerar dina levervärden regelbundet.
Obegripligt dock att man fortsätter att använda de här läkemedlen i Sverige när det finns biologiska behandlingar.
Citera
2020-05-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Hittade ingen tråd som specifikt talade om azatioprin och ulcerös kolit, så jag startar min egen.

Är det någon som tar Azatioprin och har ulcerös kolit som kan uttala sig om hur det har fungerat för dem? Jag fick det utskrivet idag och har således inte börjat ta det än. Jag börjar med min första dos imorgon, och tar den morgon och kväll i en vecka för att sedan ta den en gång om dagen enligt förskrivning.

Hur har ni som tar Azatioprin upplevt förbättringar? Vad har ni upplevt för biverkningar? Har ni blivit väldigt känsliga för solen? Min läkare sa att man blir extremt solkänslig när man tar Azatioprin, men när jag läser på Fass så är det en väldigt ovanlig biverkning.

Berätta gärna vad ni vet

Bara ett tips från min sida, börja röka cigaretter. Vet en person som har ulcerös kolit och blev helt symptomfri genom att röka 3 cigaretter per dag. Det var personens läkare som tipsade om detta.

/ Benelli
Citera
2020-05-25, 23:56
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Det är viktigt att du kontrollerar dina levervärden regelbundet.
Obegripligt dock att man fortsätter att använda de här läkemedlen i Sverige när det finns biologiska behandlingar.

Min läkare diskuterar men kollegor om de ska börja använda biologiska läkemedel istället.

Citat:
Ursprungligen postat av benelli
Bara ett tips från min sida, börja röka cigaretter. Vet en person som har ulcerös kolit och blev helt symptomfri genom att röka 3 cigaretter per dag. Det var personens läkare som tipsade om detta.
/ Benelli

Jag röker, det hjälper föga.
Citera
2020-05-26, 00:12
Medlem
Citat:
Min läkare diskuterar men kollegor om de ska börja använda biologiska läkemedel istället.
Entyvio eller Xeljanz i sådana fall. Rökning ska du lägga ned.
Citera
2020-05-26, 12:33
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Entyvio eller Xeljanz i sådana fall. Rökning ska du lägga ned.

Röker väldigt sporadiskt. Snusar mest. Min läkare säger dock att rökning hjälper eftersom det sänker immunförsvaret bland annat, men han får inte rekommendera att jag röker, såklart. Nu tar jag ju dock Azatioprin och det sänker immunförsvaret vilket gör att jag inte behöver röka.
Senast redigerad av Jagozar 2020-05-26 kl. 12:41.
Citera
2020-05-26, 15:51
Medlem
Citat:
Röker väldigt sporadiskt. Snusar mest. Min läkare säger dock att rökning hjälper eftersom det sänker immunförsvaret bland annat, men han får inte rekommendera att jag röker, såklart. Nu tar jag ju dock Azatioprin och det sänker immunförsvaret vilket gör att jag inte behöver röka.
Det stämmer att cancerpinnar sänker immunförsvaret, men det är själva nikotinet som hämmar interleukinerna. Vill man dock inte utveckla cancer är det smartare att använda en selektiv IL eller JAK-hämmare. Imurel är inte heller en selektiv hämmare och därför stor risk för cancer.
Citera
2020-05-26, 21:04
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Det stämmer att cancerpinnar sänker immunförsvaret, men det är själva nikotinet som hämmar interleukinerna. Vill man dock inte utveckla cancer är det smartare att använda en selektiv IL eller JAK-hämmare. Imurel är inte heller en selektiv hämmare och därför stor risk för cancer.

Är det inte "interleukinerna" som styr den del av immunförsvaret (som jag redan vet?)? På vilket sätt är Imurel en stor risk för cancer? Står inte med i biverkningar på Fass.
Citera
2020-05-26, 21:51
Medlem
Citat:
Är det inte "interleukinerna" som styr den del av immunförsvaret (som jag redan vet?)? På vilket sätt är Imurel en stor risk för cancer? Står inte med i biverkningar på Fass.
Tanken är att man istället för att hämma hela immunförsvaret blockerar just vissa specifika cytokiner från att interagera med t-cellerna genom att använda selektiva hämmare. Därav mindre risk för biverkningar.
https://www.lakemedelsvarlden.se/imm...ill-hudcancer/
Citera
2020-05-28, 11:55
Medlem
Fick det i ca 10 år.
Funkade jättebra, dock blir du väldigt känslig för influensa och liknande.
Blev inlagd på sjukhus i 2v pga en vanlig förkylning.
Slutade då och tar Salazopyrin nu, skoven lugnat sig med åren och funkar med denna svagare medicin nu.
Citera
2020-05-28, 14:20
Medlem
Jagozars avatar
Börjat få ganska kraftiga magsmärtor idag. Om det fortfarande gör ont imorgon antar jag att jag bör åka in till akuten. Det var vad min läkare sa att jag bör göra på telefon igår iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in