2006-04-02, 06:11
Medlem
Mina pupiller är då VÄLDIGT märkbart på ett tydligt vis av HELT olika storlekar?

Har injicerat mängder av tjack sedan i torsdags men det är iaf såhär: vänster ögats pupill = GIGANTISKT STOR högra ögats pupill = lite mindre än normal och dessutom ser man om man tittar iaf lite noggrant att pupillen ändrar sig konstant lite i sin storlek och ser ut att typ "pulsera" till större sedan mindre storlek.

Någon med kunskap eller rutin som kanske kan ge mig en ide om varför detta märkliga händer?? Nervsystemet lär det ju vara som inte riktigt är i sitt sinnessfullabruk...... Men tyder det här på att mitt liv svävar i fara?
Citera
2006-04-02, 07:59
Medlem
anakatas avatar
Om jag inte missminner mig kan det vara ett tecken på stroke eller annat otrevligt...
Citera
2006-04-02, 09:59
Medlem
Ogres avatar
Det kan skilja sig mellan pupiller om man har olika bra syn på ögonen. Om de är olika stora normalt sett kan det bero på att du anstränger ett öga mer än det andra.
Citera
2006-04-02, 16:26
Medlem
Det kallas anisokori, och kan som det tidigare påpekats vara normalt i vissa fall och tecken på allvarlig skada i huvudet i andra fall. Sök doktorn hursomhelst för en koll för säkerhets skull.
Citera
2006-04-03, 12:47
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Jag fick olika stora pupiller en gång för länge sen när jag hade fått hjärnskakning.
Citera
2006-04-03, 23:52
Medlem
pönoshts avatar
Har alltid olika storlekar på pupillerna.. har inte tagit någon drog som kan tänkas förklara det..
Jag har däremot ett synbortfall, inte så att jag märker det men det kanske är för att jag inte vet hur mkt i sidled man egentligen ska se. Så antagligen beror det hos mig just på detta "synfel"...
Citera
2006-04-04, 09:23
Bannlyst
Det första jag kommer att tänka på är mekanisk yttre retning av ögat. Kanske vatten från en svallvåg som slog in i ögat, men som man sedan glömde... (efter islossnigens första båttur)

Men då skulle pupillen varit mer ljusstel och kanske inte pulsera som du beskriver.

De andra alternativen är ju samtliga tecken på allvarlig hjärnpåverkan. TUmör eller blödning.

Vore intressant att få lite feedback från dig - hur har det gått?
Citera
2006-04-04, 09:50
Medlem
anarquistas avatar
Låter inte alltför bra, uppsök läkare!
Citera
2006-04-05, 11:37
Medlem
scouhounds avatar
Hade en tjej med samma åkomma inne när ja jobbade på intensiven! Hon va inne för OD på tjack, saknade även pupillreflex på ögat med storpupill...

Hon kom sig dock efter ett par dar!!

Man behöver ju inte direkt va läkare för att fatta att tjacket är orsaken!! Och det du upplever är definitivt en varningssignal för att systemet inte vill ha mer av det vita guldet...

Så dokotrn ordinerar: ta LÅNGT avbrott från tjack NU!! Om inte för pupillen så för övriga hälsan... varken bestående men eller plötslig död faller under kategorin partytrick
Citera
2006-04-14, 23:07
Medlem
Ok bra bara ännu en härlig bieffekt från tjackets sida asså och inget att vara orolig för. jätte skönt! tack
Citera
2006-05-03, 22:42
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Piwo
Mina pupiller är då VÄLDIGT märkbart på ett tydligt vis av HELT olika storlekar?

Har injicerat mängder av tjack sedan i torsdags men det är iaf såhär: vänster ögats pupill = GIGANTISKT STOR högra ögats pupill = lite mindre än normal och dessutom ser man om man tittar iaf lite noggrant att pupillen ändrar sig konstant lite i sin storlek och ser ut att typ "pulsera" till större sedan mindre storlek.

Någon med kunskap eller rutin som kanske kan ge mig en ide om varför detta märkliga händer?? Nervsystemet lär det ju vara som inte riktigt är i sitt sinnessfullabruk...... Men tyder det här på att mitt liv svävar i fara?

hmmm... jag har också olika stora pupiller... men det har jag haft hela livet.. vettefan varför.
Citera
2012-01-16, 12:31
Medlem
BananDannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestoffer
hmmm... jag har också olika stora pupiller... men det har jag haft hela livet.. vettefan varför.
Har haft olika stora pupillrar på LSD ganska stora skillnader flera millimeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in