Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-25, 21:12
  #1
Medlem
Fittheligeandes avatar
En tanke som slog mig nu i samband med det här med Paulo Roberto är att eftersom det endast är olagligt att köpa sex, så måste det alltså vara helt ok enligt lagen att vara hallick? De är ju endast inblandade i försäljningen. Men många hallickar behandlar ju de prostituerade som skit, så om de kommer undan enligt lagen, så är lagen helt fucked up som endast sätter åt köparna.
Citera
2020-05-25, 21:14
  #2
Medlem
Koppleri.

Citat:
6 kap. 12 § Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning, döms för koppleri till fängelse i högst fyra år.

Om en person som med nyttjanderätt har upplåtit en lägenhet får veta att lägenheten helt eller till väsentlig del används för tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning och inte gör vad som skäligen kan begäras för att få upplåtelsen att upphöra, ska han eller hon, om verksamheten fortsätter eller återupptas i lägenheten, anses ha främjat verksamheten och dömas till ansvar enligt första stycket.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grovt koppleri till fängelse i lägst två och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om brottet avsett en verksamhet som bedrivits i större omfattning, medfört betydande vinning eller inneburit ett hänsynslöst utnyttjande av annan.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700
__________________
Senast redigerad av nilltre 2020-05-25 kl. 21:17.
Citera
2020-05-25, 21:19
  #3
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Koppleri.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700

Aha så det innebär som jag tolkar det, att det endast är lagligt för prostituerade att sälja sig själva på eget initativ.
Citera
2020-05-25, 21:29
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Aha så det innebär som jag tolkar det, att det endast är lagligt för prostituerade att sälja sig själva på eget initativ.
Ja. Även ganska passivt främjande, som att veta om att det säljs sex i din lägenhet men inte förhindra det, räcker för att intressera rättsväsendet.
Däremot så antar jag att köp av hallicktjänster är tillåtet. En sorts omvänd sexköpslag.
Citera
2020-05-26, 01:24
  #5
Medlem
Hallick åker ditt på trafficking.
Det är ett argument som används för att legalisera prostitution.
Antingen säljer hon frivilligt och då borde det inte vara straffbart, säljer hon ofrivilligt så är det trafficking som redan är olagligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback