• 1
  • 2
2020-05-25, 19:12
Medlem
Hej,
Jag har hamnat i en mycket knepig sits. Jag behöver inte gå in på varför men det är ett par olika faktorer som har spelat roll i det hela bland annat psykisk ohälsa och en trasig skillsmässa. Det har helt enkelt kört ihop sig och saker man har investerat i har tappat i värde där man nu bara får en bråkdel av det man kanske köpt något för.

Jag har varit en idiot och jag tar full konsekvens för det. Skuldsanering nekas jag då jag är ganska ung.

Min fråga är enkel.

Jag har fast jobb.
Jag har inga anmärkningar.
Jag har inga kreditkort.
Jag har en inkomst på ca 450.000 på ett år.

MEN (!!) jag har lån för kanske 700.000. Många av dessa vill jag samla till en normal ränta men ingen beviljar mig.

Vart kan man egentligen vända sig för att inte leva på bröd och vatten?
Hur ska man amortera sina skulder?
Citera
2020-05-25, 19:23
Medlem
Vill inte vara taskig men det låter som att något saknas, eller att man tror att du kommer att fortsätta försämra din situation.

Med fast jobb och en lön på närmare 40 än 35 i månaden borde du kunna få ett lån på summan, givet att du inte har för stora månatliga kostnader.

Vad skall du då göra, mitt förslag är att ta kontakt igen med banken där du är kund, muntligen, gärna med "din" bankperson om du har en sådan och be om ett möte där du presenterar läget, ta då med dig underlag för skulderna med ränta, tider mm.

Går man inte med på ett totalt lån så plocka ut några av skulderna med högre ränta och se om inte de kan slås samman, du betalar antagligen redan idag en ganska stor summa per månad för dem, och om du lägger en del av den på ett hopbakningslån borde det fungera, men satsa kanske på att få bort din totala skuld på detta sätt i tre eller fyra steg.

Om du som du skriver inte har några anmärkningar så har du ju skött avbetalningar, och om du då slår samman för 200 000 kr och betalar till banken så borde det vara möjligt. Sköter du det under en tid kan du efter ett år ta nästa steg och slå samman fler.

Skulder är lite som övervikt, det går väldigt fort att skaffa sig, men tar oftast lång tid att bli av med.

Viktigast är ändå att du visar att du vill och kan göra rätt för dig, då kommer någon att nappa på dina önskemål inom en inte alltför lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurre-78
Hej,
Jag har hamnat i en mycket knepig sits. Jag behöver inte gå in på varför men det är ett par olika faktorer som har spelat roll i det hela bland annat psykisk ohälsa och en trasig skillsmässa. Det har helt enkelt kört ihop sig och saker man har investerat i har tappat i värde där man nu bara får en bråkdel av det man kanske köpt något för.

Jag har varit en idiot och jag tar full konsekvens för det. Skuldsanering nekas jag då jag är ganska ung.

Min fråga är enkel.

Jag har fast jobb.
Jag har inga kreditkort.

MEN (!!) jag har lån för kanske 700.000. Många av dessa vill jag samla till en normal ränta men ingen beviljar mig.

Citera
Medlem
Citat:
Hej,

Min fråga är enkel.

Jag har fast jobb.
Jag har inga kreditkort.

Har du testat enklare?
Citera
Medlem
Opaques avatar
Ränta på ditt nuvarande lån ?
Citera
2020-05-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ränta på ditt nuvarande lån ?

Alltså det är lite spridda skurar man har liksom en gammal båt man betalade 250.000 (kanske värd 60-70.000 nu liksom) som är 11% ränta på sen har jag ett lån med 18% ränta på något norskt flygbolag och sen har man billånet och sen har man för möbler när vi skiljde oss jag fick köpa.

Det är liksom inga dumma grejer ifrån början som sprit,spel,spekulation och dylikt utan man hade ett normalt Svenssonliv som raserades.
Citera
Citat:
Hej,

Min fråga är enkel.

Jag har fast jobb.
Jag har inga kreditkort.

Låter som direkt plockat ur lyxfällan. Du kanske borde se några avsnitt för att få tips...
Se över löpande kostnader - sälja saker - göra budget - ringa runt till fodingsägarna o göra betalningsplaner osv osv.
Är alla lån smålån med höga räntor? Vad har du för betalningsutrymme varje månad (pengar kvar efter betalda räkningar (exkl. skulder))? Klarar du betala skulderna idag? Kan du jobba extra?
Citera
Medlem
bithaxs avatar
Låna på bostaden är väl det enda.
Eller ta studielån.
Citera
2020-05-25, 19:30
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansande_Varg
Har du testat enklare?

Menar du enkla? Som bara tar bolån och dessutom inte har kommit igång ännu!
Citera
2020-05-25, 19:30
Medlem
Sälj av så mycket skit som möjligt och betala av dina värsta synder. Bröd och vatten är kanske vad du behöver just nu.
Citera
2020-05-25, 19:33
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Alltså det är lite spridda skurar man har liksom en gammal båt man betalade 250.000 (kanske värd 60-70.000 nu liksom) som är 11% ränta på sen har jag ett lån med 18% ränta på något norskt flygbolag och sen har man billånet och sen har man för möbler när vi skiljde oss jag fick köpa.

Det är liksom inga dumma grejer ifrån början som sprit,spel,spekulation och dylikt utan man hade ett normalt Svenssonliv som raserades.
Finns egentligen inga genvägar. Sälj båten och allt annat som går att avvara. Betala de lån som har högst ränta först. Fokusera allt på att bli skuldfri.

Börja med att kolla vad du måste betala varje månad i amorteringar. Betala minimibelopp för varje skuld. Och alla pengar som du får över på ett eller annat sätt lägger du på den skuld som har högst ränta.

Gå igenom dina levnadsomkostnader. Flytta till billigare ställe om det går. Ta in en inneboende. Skär ner på allt uteliv.

Kolla om du kan jobba extra. Antingen på ditt nuvarande jobb eller något annat extraknäck.

Med jämna mellanrum kan du även kolla om du kan få samla lånet hos någon bank.
Citera
2020-05-25, 19:37
Medlem
Trist, Satt i liknande situation efter gammal spelberoende.

Använder mig av att jämka hos Skatteverket.

Det innebär att man istället för att få igen på räntan nästa år kan dela ut det över året. Får nåra tusen extra månad. hittade denna länk som förklarar hur man gör.

https://www.ekonominytta.se/jamka-hos-skatteverket/

i övrigt så är det bra att ha koll på kreditbetygen hos UC/Bisnode med ex Min UC. Nystart Finans brukar godkänna lån för att få en nystart på ekonomin. Jag har dom och Thorn. Knivigt läge, men bra om du kan komma ner i månadskostnad.
Senast redigerad av Blackhawkdown 2020-05-25 kl. 19:42.
Citera
2020-05-25, 19:46
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Inte idiotgrejor, men jo, ganska dumt en del av det där.

Båten betalade du 250 000 för och nu är den värd 60-70 000.
Då har du väl betalat av en del på det lånet får man ju hoppas?
Hur mycket är det lånet på idag?

Hur mycket är billånet på, och vad är bilen värd idag?

Jag vet inte varför du har ett lån på ett (norskt) flygbolag, men det lånet bör du prioritera att bli av med, särskilt om du behöver gå till banken och visa upp hur det ser ut.

Om man skiljer sig och ser att ekonomin inte ser ut att bli bra så lånar man inte till möbler.
Man skrapar ihop vad man kan från släkt och vänners källare, vindar och förråd.
Måste man köpa så går man på loppis tills ekonomin är i balans.

700 000:-
såvida du inte har ett väldigt fett billån så är det något du missat att berätta, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in