2020-05-25, 18:54
Medlem
Tja. Jag har jobbat hela mitt liv i stort sett. Men blev arbetslös för typ 1 år sen. Trodde jag skulle få ett jobb så gick inte arbetsförmedlingen. Ville lösa det själv. Men sen gick jag dit 6 månader senare. Trodde man skulle få jobb men så kom det här med coronan och allt. Vet iofs inte om man skulle fått jobb ändå.

En idiot som jag är. Var jag inte medlem i a kassan. Nu kom jag in på ett program som är aktivetsersättning. Är det minimum jag kommer få då. Nån som har koll?
Citera
2020-05-25, 19:10
Medlem
Sonny00s avatar
Är du säker på att det heter aktivitetsersättning? Det verkar vara något som personer under 30 kan få om man har nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom.

Tillägg: Det är nog aktivitetsstöd du menar! Här finns info: https://www.forsakringskassan.se/pri...tsformedlingen
Senast redigerad av Sonny00 2020-05-25 kl. 19:15.
Citera
2020-05-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Är du säker på att det heter aktivitetsersättning? Det verkar vara något som personer under 30 kan få om man har nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom.

Rätt säker på att det heter det. Gick nåt liknande efter plugget. Typ man har varit arbetslös ett tag man går en kurs för att ha nåt att göra typ Men det var jättelänge sen.
Citera
2020-05-25, 19:23
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Tja. Jag har jobbat hela mitt liv i stort sett. Men blev arbetslös för typ 1 år sen. Trodde jag skulle få ett jobb så gick inte arbetsförmedlingen. Ville lösa det själv. Men sen gick jag dit 6 månader senare. Trodde man skulle få jobb men så kom det här med coronan och allt. Vet iofs inte om man skulle fått jobb ändå.

En idiot som jag är. Var jag inte medlem i a kassan. Nu kom jag in på ett program som är aktivetsersättning. Är det minimum jag kommer få då. Nån som har koll?
Aktivitetsersättning är för de under 30 år som inte arbeta heltid för att de är sjuka eller skadade, alltså har funktionsnedsättning. Alltså samma som sjukersättning fast för yngre. Inte ett program alltså. Nåt du ansöker om med läkarintyg.

Du menar nog aktivitetsstöd som du får om du deltar i ett av Arbetsförmedlingens program. Från hemsidan.
"Dagbeloppet på din ersättning beror bland annat på hur gammal du är. Under rubrikerna nedan kan du se vad ditt dagbelopp blir utan eventuell minskning och om du deltar i ett program på heltid."
Hur mycket beror på din ålder och lite annat. Allt finns att läsa här. Under rubriken, Så mycket får du per dag.
https://www.forsakringskassan.se/pri...tsformedlingen
Citera
2020-05-25, 19:26
Medlem
Opaques avatar
Det gamla namnet för socialbirag = Riksnorm +Hyran. Koppla av . det kommer att klara dig.Det blir inte fett.Men tillräckligt för att komma på fötter...
Citera
2020-05-25, 20:23
Moderator
Tystnads avatar
aktivitetstöd, utvecklingsersättning som det med kallas är väl främst ett bidrag man ger till Adidas folket som deltar i "program" .....
många unga "brödrar" ...

Nä detta kan du glömma pga åldern och att du är Svensk , alfakassan kanske du kan bli medlem i, visserligen får du nog inget förrän efter varit medlem 4 månader (12 tidigare) men ändå.

soc är nog sista instansen tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in