Citat:
Ursprungligen postat av
Plural69
Tja. Jag har jobbat hela mitt liv i stort sett. Men blev arbetslös för typ 1 år sen. Trodde jag skulle få ett jobb så gick inte arbetsförmedlingen. Ville lösa det själv. Men sen gick jag dit 6 månader senare. Trodde man skulle få jobb men så kom det här med coronan och allt. Vet iofs inte om man skulle fått jobb ändå.
En idiot som jag är. Var jag inte medlem i a kassan. Nu kom jag in på ett program som är aktivetsersättning. Är det minimum jag kommer få då. Nån som har koll?
Aktivitetsersättning är för de under 30 år som inte arbeta heltid för att de är sjuka eller skadade, alltså har funktionsnedsättning. Alltså samma som sjukersättning fast för yngre. Inte ett program alltså. Nåt du ansöker om med läkarintyg.
Du menar nog aktivitetsstöd som du får om du deltar i ett av Arbetsförmedlingens program. Från hemsidan.
"Dagbeloppet på din ersättning beror bland annat på hur gammal du är. Under rubrikerna nedan kan du se vad ditt dagbelopp blir utan eventuell minskning och om du deltar i ett program på heltid."
Hur mycket beror på din ålder och lite annat. Allt finns att läsa här. Under rubriken, Så mycket får du per dag.
https://www.forsakringskassan.se/pri...tsformedlingen