2022-11-08, 22:02
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Smile började och slutade väldigt bra. Tyvärr dras filmen ner av att vara woke. Huvudkaraktären har noll kemi med hennes svarta man. Det blir bara så forcerat att man tappar inlevelsen.

Filmen är även för lång och är ganska tråkig i mitten. Dålig dialog plågar en annars hyfsad skräckfilm. Synd. Den kunde varit bättre.

3/5.
Wokegnället börjar bli lite tradigt nu. Får man inte ens ha en svart man och en vit kvinna som par i en film idag?

Det finns ju gränser för när något är woke och det var inget den här filmen var vidare drabbat av.
Klart hon inte hade någon kemi med sin man när det blev ett känslomässigt avstånd mellan de båda pågrund av hennes problem.
Citera
2022-11-08, 22:05
Medlem
FckdUps avatar
It follows - den är ganska originell och creepy. förmodligen den bästa skräckfilmen jag sett på länge. Önskar bara att de kunde förlänga filmen och att fler av huvudpersonens vänner förföljdes också.

4/5
Senast redigerad av FckdUp 2022-11-08 kl. 22:13.
Citera
2022-11-08, 23:58
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Wokegnället börjar bli lite tradigt nu. Får man inte ens ha en svart man och en vit kvinna som par i en film idag?

Det finns ju gränser för när något är woke och det var inget den här filmen var vidare drabbat av.
Klart hon inte hade någon kemi med sin man när det blev ett känslomässigt avstånd mellan de båda pågrund av hennes problem.

Tänker på filmen Get out. Skrev om den nyss i en annan tråd. Den filmen tycker jag balanserar med att både vara woke och vara som filmerna var förr. Nu menar jag inte svartvitt och stumfilm. Behöver väl bara gå tillbaka till 90-talet så var det ingen woke. Det en helt annan syn på etnicitet, nationalitet, religion, kön, sexualitet, m.m. Det drevs, skojade och mördades bögar, kvinnor, barn, religiösa tokar och negrer osv. Ingen gick säker på den tiden.

"Sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me".
Senast redigerad av PingPongZong 2022-11-09 kl. 00:01.
Citera
2022-11-09, 18:20
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt

Jag tycker du har dålig smak om du inte ser att paret saknar helt kemi. Samma fenomen i Dr. Sleep som annars kunde varit en hyfsad skräckfilm. Det handlar om miscasting. Två skådespelare som saknar kemi och enda anledningen är att man tvunget vill ha en svart och en vit kvinna i ett förhållande. Kvaliteten skiter man fullständigt i. Det är inte heller så verkligheten ser ut. Det blir att man tappar inlevelsen i filmen.

Varför är det alltid en svart man och en vit kvinna? Alltid. Har bara sett en film med omvända roller. Tycker du inte det är märkligt? Precis som om det finns en slags agenda.

Så nej gnället om woke är befogat.
Citera
2022-11-10, 12:12
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Jag tycker du har dålig smak om du inte ser att paret saknar helt kemi. Samma fenomen i Dr. Sleep som annars kunde varit en hyfsad skräckfilm. Det handlar om miscasting. Två skådespelare som saknar kemi och enda anledningen är att man tvunget vill ha en svart och en vit kvinna i ett förhållande. Kvaliteten skiter man fullständigt i. Det är inte heller så verkligheten ser ut. Det blir att man tappar inlevelsen i filmen.

Varför är det alltid en svart man och en vit kvinna? Alltid. Har bara sett en film med omvända roller. Tycker du inte det är märkligt? Precis som om det finns en slags agenda.

Så nej gnället om woke är befogat.
Med tanke på de problem kvinnan i filmen hade, så antar jag att en vit snubbe hade reagerat precis som den svarta gjorde. Jag hade gjort samma sak, trott att min tjej blivit skvatt galen och blivit livrädd.

Klart personkemin mellan två parter är dålig om den ena påstår att den har kontakt med onda makter och är utsatt för en besvärjelse. Inte blir det bättre av att vifta med kniv heller.
Citera
2022-11-10, 15:47
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Tycker den svenskinspirerade Lights Out är en av de bästa koncepten för en skräckfilm.

Någon som sett "Pulse" från 1988? Ganska intressant.

Lights out är en kompetent skräckfilm. Helt klart sevärd.
Citera
2022-11-10, 17:09
Medlem
diseuses avatar
Trailer för A Wounded Fawn:

https://youtu.be/Ddx78lV-fps

Meredith, en utställningskurator, åker iväg för att njuta av en avkopplande helg i en förtjusande skogsstuga tillsammans med sin nya pojkvän Bruce. Vad hon inte vet är att han är en mordisk galning med helt andra planer i åtanke. Premiär i början av december på Shudder i USA.
Senast redigerad av diseuse 2022-11-10 kl. 17:12. Anledning: stavning
Citera
2022-11-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FckdUp
It follows - den är ganska originell och creepy. förmodligen den bästa skräckfilmen jag sett på länge. Önskar bara att de kunde förlänga filmen och att fler av huvudpersonens vänner förföljdes också.

4/5

It Follows är grymt bra som jag minns den. Sett 2 ggr.
Citera
2022-11-10, 17:15
Medlem
Citat:
Smile började och slutade väldigt bra. Tyvärr dras filmen ner av att vara woke. Huvudkaraktären har noll kemi med hennes svarta man. Det blir bara så forcerat att man tappar inlevelsen.

Filmen är även för lång och är ganska tråkig i mitten. Dålig dialog plågar en annars hyfsad skräckfilm. Synd. Den kunde varit bättre.

3/5.

Smile var ok tycker jag.

Woke eller ej, det var absolut noll kemi mellan paret.

Och det känns alltid lite onaturligt när mannen är objektivt "snyggare" än kvinnan. Så är det sällan i verkligheten.

Bra skådespeleri över lag dock.
Citera
2022-11-11, 18:40
Medlem
Netflix fortsätter fylla på sitt 700+ titlar stora klassiker-arkiv, bl.a en del nya kusligheter som jag tyckte mig se inte hade nämnts innan i tråden. Nytillkomna kusligheter i fetad stil.

Maria Marten, The Murder in the Red Barn (1935) med Tod Slaughter i huvudrollen.
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (1936) återigen med Slaughter.
The Face at the Window (1940) med ingen annan än Tod Slaughter!
Sortilčges (1945)
Histoires extraordinaires ā faire peur ou ā faire rire... (1949)
Circle of Danger (1951)
Ghost Ship (1952)
Horrors of the Black Museum (1959)
The Headless Ghost (1959)
Le testament du Docteur Cordelier (1959)
Circus of horrors (1960)
Konga (1961)
Dr. Crippen (1963) med Donald Pleasence. Den var svår/omöjlig att söka fram med deras egna sökmotor, oklar vad det beror på?
Unearthly Stranger (1963)
Diaboliquement vôtre/Diabolically Yours (1967) med Alian Delon
The came from beyond space (1967)
The Terrornauts (1967)
The Hand of Night (1968)
Una sull'altra/One on Top of the Other (1969) utav Lucio Fulci
La Route de Salina/Road to Salina (1970)
I, Monster (1971) med Christopher Lee
Una farfalla con le ali insanguinate (1971)
Fear in the night (1972)
Blue Blood (1974)
Jaws (1975)
The Living Dead at Manchester Morgue (1975)
The suspicious death of a minor (1975)
Land of the Minotaur/The Devil's Men (1976) med Donald Pleasence och Peter Cushing i huvudrollerna.
Cannibal Apocalypse (1980)
Das Boot - Directors cut (1981)
Christine (1983) av John Carpenter
Frankenstein 90 (1984)
Demons (1985)
Demons 2 (1986)
Bloody New Year (1987)
Way Upstream (1987)
Baxter (1989)
Baby blood (1990)
The Exorcist III (1990)
Never Play with the Dead (2002)

Måste väl finnas någon på forumet mer än mig som har tillgång till sagda skittjänst och vill passa på när dom ändå finns där?
Citera
2022-11-12, 17:23
Hellhole 2022

Polsk film, början känns som - Ok ännu en exorcist film, men nej det är det inte.

Spännande film helt klart, kanske mer thriller än skräck, men jag rekommenderar den 4/5

"In 1987 Poland, a police officer investigating mysterious disappearances infiltrates a remote monastery and discovers a dark truth about its clergy."

https://www.imdb.com/title/tt19724142/
Citera
2022-11-12, 19:04
Medlem
-GGs avatar
Jag såg den nya Hellraiser i går.

Och jag tyckte att den var skitbra. För lågt betyg på IMDb, enligt mig. Själv ger jag den en svag 7:a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in