2021-01-30, 18:27
Medlem
🎩👌
👻 JokerSpöket lyfter på hatten och säger:
- God Lördags-kväll till skräckfilms-tråden
och till alla trådens inbitna skräckfilms-
entusiaster.

Kvällens film som jag i dag och under eftermiddagen har valt ut för kvällens
tittning blev⬇

En Brittisk-Italiénsk och psykologisk
skräck- och thriller-film som har
titeln:⬇

Rösten från andra sidan: "Don't Look Now"
även med titeln: "Pass the Warning" och som
är från året 1973.

Den psykologiska skräck- och thriller-filmen är baserad på en bok med titeln:
"Don't Look Now" och som skrevs av författarinnan Daphne du Maurier under året 1971.

Några av skräckfilmens skådespelare
är⬇

Donald Sutherland som "John Baxter" och
Julie Christie som "Laura Baxter"

Adelina Poerio som "The Dwarf" ................
............ med flera ......

Filmen "Don't Look Now" eller "Pass the Warning" spelades huvudsakligen in i den Nord-Östra Italiénska staden Venedig.

Italiénska = Venezia

Obs❗författarinnan Daphne du Maurier som skrev boken med titeln: "Don't Look Now" under året 1971 och som sedan filmatiserades under året 1973 skrev också böckerna med titeln: "Rebecca" ... vilken skrevs under året 1938 och boken med titeln: "The Birds" som publicerades fösta gången under året 1952.

Bägge böckerna av författarinnan Daphne du Maurier, det vill säga, "Rebecca" och "The Birds" inspirerade mästaren och filmregissören Alfred Hitchcock.

Den psykologiska thrillerfilmen "Rebecca" från året 1940, tillhör en av de stora mästerverken av Alfred Hitchcock's thrillerfilmer 👍

Skräck- och thriller-filmen "The Birds" från året 1963, tillhör också den de bättre av
Alfred Hitchcock's filmer 👍

With best regards/
Jester, The Ghost 👋👻 🌽 🌽 🌽
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-30 kl. 18:39.
Citera
2021-01-30, 20:32
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @VanDog
När jag betygsätter olika skräck- eller thriller-filmer så använder jag alltid en skala
från ett ( 1 ) upp till fem ( 5 ) och du själv ser ut att använda skalan från ett ( 1 ) upp till
tio ( 10 )
Gällande skräckfilms-komedin med titeln:
"Re-Animator" från året 1985 ... så ger jag den tre ( 3 ) stjärnor av fem ( 5 ) möjliga
☆ ☆ ☆
Det är oftast sålunda, att den fösta skräckfilmen är och blir den bästa, och de efterkommande eller efterkomna blir sämre.
Fråga: Vilken scen i skräckfilms-komedin
"Re-Animator" från året 1985 tycker du är den absolut bästa ?

With best regards/
Jester, The Ghost 👋👻
10 gradig skala är perfekt, det borde du gå över till
Svag 3:a motsvarar 5, stark 3:a=6.
Tycker det blir för små differenser med bara 5 olika betygsnivåer.

Jag har bara sett Re-animator 1 gång för 7-8 år sedan, så jag kommer inte ihåg scenerna tillräckligt för att svara på din fråga. Däremot sätter jag alltid betyg på IMDB och där såg jag att jag hade satt en 9:a (5-) på den. Bör se om den givetvis.

Såg att du skulle se "Don't Look Now" i kväll. Har jag också sett för en herrans massa år sedan och glömt handlingen
Men jag kommer i varje fall ihåg filmen jag såg igår "The Public Eye" (1992) med Joe Pesci, så det finns hopp så länge jag undviker minnesmästarna. Själv tänker jag snart börja kolla på "Trapped" från 1982 (banned enligt IMDB, det verkar lovande).
Ha en bra filmkväll....
Citera
2021-01-30, 22:47
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Tjénix på sig @Doktor Kati Von
Spökensteiner 👻👍

Har @Doktor Kati Von Spökensteiner
sommartråkigt och lider brist
på riktigt bra Svenska skräck- och
rysar-filmer [ thrillers ] ... det var ju
inte så speciellt bra,

självklart skall JokerSkräcken hjälpa
dig så gott Jokern förmår och kan

Det är en Svensk skräck- och rysar-film,
och framför allt en thriller, det handlar
om en mycket obehaglig skräck-rysare
som har titeln: "Moln Över Hellesta" och
är från året 1956⬇

Skådespelare⬇

Anita Björk och Birger Malmsten,
Birgitta Andersson, Doris Svedlund,
Isa Quensel samt Sif Ruud ... med flera.

"Moln Över Hellesta" från året 1956,

är enligt mig en skräck- och rysar-film
som får fyra [ 4 ] stjärnor av fem [ 5 ]
möjliga ☆☆☆☆ 👍 en otroligt
spännande film som är en riktigt fin
och härlig nagelbitare 👍

Om @Doktor Kati Von Spökensteiner
inte har sett denna Svenska skräck-
och rysar-filmen "Moln Över Hellesta"
tidigare, så, placera en skål med super-
smarriga popcorn i en skål på bordet,
och glöm för allt i världen inte bort en
väl avkyld Coca Cola på glasflaska
bredvid popcorn-skålen,

spänn fast säkerhets-bältet i fåtöljen
eller soffan och njut sedan framför
skärmen av en riktigt härlig skräck- och
rysar-film i gammal Svens Herrgårds-
miljö, och spökerier finns så det räcker
och blir över 👻 👻 👻 👍

@Doktor Kati kanske skall byta ut Coca
Colan mot en Doktor Pepper, Doktor
Pepper innehåller fosfor-syra, om
@Doktor Kati dricker ur en Doktor Pepper
så kanske @Doktor Kati sedan börjar att
lysa i mörkret, och då blir du ju en riktig
Von Spökensteiner 👻 👍

Obs❗jag skall ytterligare rekommendera
dig tre [ 3 ] stycken Svenska skräckfilmer,
vilka är⬇

1 ) "Frostbiten" som är en Svensk skäck-
film med lite komedi-blandning och är
från året 2006⬇

Skådespelare⬇

Petra Nilsen och Carl Åke Eriksson,
Mikael Tornving ... med flera.

2 ) "Låt den rätte komma in" som är
en Svensk skräckfilm med lite
romantik-blandning och är från året
2008⬇

Skådespelare⬇

Lina Leandersson och Per Ragnar,
Karin Bergquist ... med flera.

3 ) "Vittra" som är en Svensk skräck-
film och en absolut ren skräckfilm som
är från året 2012⬇

Skådespelare⬇

Johannes Brost ... med flera.

Gällande din fråga om sommar-rysare
via Radio P3 och SVT, så är det
OffTopic i denna skräckfilms-tråden.

Jag hoppas att @Doktor Kati Von
Spökensteiner 👻 kan finna en skräck-
film av de fyra [ 4 ] ovan uppställda som
du tidigare inte har sett ?

Min mycket stora rekommendation till
dig @Doktor Kati Von Spökensteiner är
utan minsta tvekan skräck- och rysar-
filmen "Moln Över Hellesta" från året
1956 👍

Mvh/ @JokerSkräcken

GUTEN ABEND BÄSTA ONKEL FESTER JESTER 🧛‍♂️

Jag hade helt missat Frostbiten, den var ju lite smårolig faktiskt

Jag tänkte passa på att fråga dig om du hade sett The Dark and the Wicked
https://www.imdb.com/title/tt10229558/

Jag tyckte den hade något bra över sig filmen..

Den påminner också om en annan film jag inte riktigt kan komma på 👻
Citera
2021-01-31, 01:21
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Tjénix @Mysteriousstranger 👋

Jo då min gode/a @Mysteriousstranger, vi är helt överens i detta fallet, det vill säga,
Wes Craven var en otroligt duktig skräckfilms-regissör och även en mycket duktig manus-
författare 👍

Obs❗ Anledningen till att jag i mitt föregående skrivna inlägg till dig tog upp de två mycket lika filmscenerna i två olika skräckfilmer vilka båda regisserades av Wes Craven samt att han även var manusförfattaren, var och är, för att berätta för dig, att Wes Craven älskade sin
badkars-scen ( 🛁 ) i den Amerikanska skräck- och slasher-filmen "Deadly Blessing" från året 1981 ... och just den scenen följde sedan med till den Amerikanska skräckfilmen med titeln:
"A Nightmare on Elm Street" från året 1984.

I båda skräckfilmerna, det vill säga,
"Deadly Blessing" från året 1981 samt
"A Nightmare on Elm Street" från 1984,

så sitter kvinnorna i ett badkar med badvatten och skum, i båda skräckfilmerna sitter kvinnorna med särade ben, det enda som skiljer sig åt är, att i skräckfilmen
"Deadly Blessing" från 1981 handlar det om en
orm ( 🐍 ) och i den andra filmen, "A Nightmare on Elm Street handlar det om en kniv-försedd hand ( 👋 🔪 )

På tal om Wes Craven, så har han gjort många riktigt bra skräckfilmer som till exempel:

1 ) "A Nightmare on Elm Street" från 1984.

2 ) "Deadly Blessing" från 1981.

3 ) "Summer of Fear" från 1978.

4 ) "Scream" från 1996.

1 ) Den Amerikanska skräckfilmen
"A Nightmare on Elm Street" (1984) regisserades av Wes Craven som också skrev film-manuset.

2 ) Den Amerikanska skräck- och slasher-filmen "Deadly Blessing" (1981) regisserades av Wes Craven som också skrev en del av Film-manuset och, det var just badkars-scenen.

3 ) Den Amerikanska skräck- och demon-filmen "Summer of Fear" (1978) regisserades av Wes Craven.

I skräckfilmen "Summer of Fear" finns skådespelerskan Linda Blair med som är mycket välkänd från det stora mästerverket inom skräckfilmens värld, "Thé Exorcist" från året 1973.

4 ) Den Amerikanska skräck- och slasher-filmen "Scream" (1996) regisserades av Wes Craven.

Det är enligt mig mycket tråkigt rent ut sagt, att den gode filmregissören, manusförfattaren samt filmproducenten Wesley Earl "Wes" Craven avled den 30:e Augusti året 2015.

"Wes" Craven var en fantastisk person inom skräckfilms-genren 👍

Väldigt tråkigt att den store "Wes Craven" försvann från filmernas värld

Jag hoppas att du kommer att kunna hitta skräck- och slasher-filmen "Deadly Blessing" från året 1981 så att du sedan kan få njuta av en bra skräckfilm framför skärmen 👍

With best regards/
Jester, The Ghost 👋👻 🌽 🌽 🌽

Tjenare. Tack för all intressant fakta. Håller med om att det är tråkigt att Wes Craven är död. Ska kolla upp Summer Of Fear också. Tycker Linda Blair spelar fantastiskt i Exorcisten som är en av mina absoluta favoritfilmer.
Citera
2021-01-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
10 gradig skala är perfekt, det borde du gå över till
Svag 3:a motsvarar 5, stark 3:a=6.
Tycker det blir för små differenser med bara 5 olika betygsnivåer.

Jag har bara sett Re-animator 1 gång för 7-8 år sedan, så jag kommer inte ihåg scenerna tillräckligt för att svara på din fråga. Däremot sätter jag alltid betyg på IMDB och där såg jag att jag hade satt en 9:a (5-) på den. Bör se om den givetvis.

Såg att du skulle se "Don't Look Now" i kväll. Har jag också sett för en herrans massa år sedan och glömt handlingen
Men jag kommer i varje fall ihåg filmen jag såg igår "The Public Eye" (1992) med Joe Pesci, så det finns hopp så länge jag undviker minnesmästarna. Själv tänker jag snart börja kolla på "Trapped" från 1982 (banned enligt IMDB, det verkar lovande).
Ha en bra filmkväll....

Hej @VanDog

Jag börjar detta inlägget med att berätta för dig, att i mitt skräck- och thriller-films-arkiv nere i källaren har jag uppställda pärmar ståendes och förvarade i en hylla.

I dessa pärmar och på papper, har jag skrivit information till mig själv om mina olika skräck- och thriller-filmer och där jag bland annat har betygsatt alla de skräck- och thriller-filmer som jag hitintills har sett.

Jag har en speciell betygs-sättnings-skala som jag alltid använder och går efter, den består av siffrorna ett ( 1 ) till och med fem ( 5 )

Min betygs-sättnings-skala ser ut på följande
sätt ➡ 1 och 2 -( 3 )- samt 4 och 5.

Siffrorna 1 och 2 står längst till vänster på min betyg-skala, och siffran -( 3 )- ... står i mitten, och slutligen står siffrorna 4 och 5 längst till höger.

Obs❗Siffran -( 3 )- som står i mitten mellan vänstersidans 1:a och 2:a och högersidans
4:a och 5:a är lite speciell, den -( 3:an ) har i mitt betygs-sättnings-system tre olika färger.

En röd stjärna, och en grön stjärna samt en blå stjärna, så, när jag betygsätter en skräckfilm eller en thrillerfilm med en trea -( 3:a )- ... så använder jag tre olika färger för att markera filmens styrkegrad.

Jag har under många långa år betygsatt mina hitintills sedda skräck- och thriller-filmer med denna ovan beskrivna betygs-sättnings-skala och, skulle jag ändra på detta genom att byta ut denna betygs-sättnings-skalan till i stället skalan ett ( 1 ) till och med tio ( 10 ), då skulle jag sålunda få skriva om alla mina tidigare gjorda betygsättningar.

Beträffande⬇ skräckfilmer och thrillers.

Den Amerikanska skräckfilms-komedin med
titeln: "Re-Animator från året 1985 är en bra film som har mycket charm, och har man inte sett skräckfilms-komedin på sju ( 7 ) till åtta ( 8 ) års tid så är det inte så konstigt att man inte kommer ihåg så mycket av filmen.

Kanske att det är dags för @VanDog att se om skräckfilms-komedin "Re-Animator" från året 1985 på nytt igen 👻 ❓

"The Public Eye" från året 1992 är en Amerikansk kriminal-thrillerfilm som också den har sin tjusning, jag har själv sett thrillerfilmen och tyckte
att den var bra 👍

The Killer Instinct: eller Baker County
U.S.A. / "Trapped" från året 1982 är en Kanadensisk skräck- och thrillerfilm som jag också har sett, och eftersom som du tidigare inte har sett denna skräckfilms-thrillern skall jag givet vis inte avslöja någonting för dig beträffande filmen ...
mer än att⬇

Huvudrolls-skådespelaren Henry Silvia som
"Henry Chatwill" är grymheten själv, en riktigt otäck och kuslig skräckfilms-thriller

With best regards/
Jester, The Ghost 👋👻
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-31 kl. 12:17.
Citera
2021-01-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog

Såg att du skulle se "Don't Look Now" i kväll. Har jag också sett för en herrans massa år sedan och glömt handlingen.

Tjénix @VanDog

Den psykologiska och Brittisk-Italiénska skräckfilms-thrillern med titeln:
Rösten från andra sidan: "Don't Look Now" från året 1973, var otroligt bra 👍

1 ) Dvärgen med den röda kappan och sin uppdragna huva över sitt huvud med ansiktet helt synligt var riktigt kuslig och skrämmande otäck

2 ) Den lilla unga flickan med ljust axel-långt och rakt hår, klädd i en kort rutad kjol och med en röd galon-jacka som "John Baxter"
(Donald Sutherland) räddade ur vattnet och sedan kramade hårt i sin famn,

en otroligt berörande scen i filmen och en totalt suverän roll av Donald Sutherland.

Allt som Donald Sutherland gjorde i just den scenen var helt verkligt och inlevelsen blev sålunda kraftig, en fantastisk scen med andra ord sagt 👍

Jag var otroligt belåten och tillfredsställd efter filmens slut 👍

Vissa scener i den psykologiska skräckfilms-thrillern är ganska vanliga, men så finns det ställen i filmen som är riktigt kusliga och väldigt spännande samt att det också finns scener som bara rent ut sagt är otroligt fantastiska 👍

With best regards/
Jester, The Ghost 👋👻
Citera
2021-01-31, 13:37
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Mvh/
Ett styck JokerSpöke 👋👻
Tack för tips, ska se vad jag hittar att "låna" när tid till det finns då jag slutat köpa film för länge sedan.
Streamar och "lånar" endast nu för tiden.
Men, jag har iaf tjackat popcorn (inte micro) till nästa gång det vankas rysare här hemma!

MVH 😬
Citera
2021-01-31, 14:14
Medlem
Kollade på Madhouse(1981) igår på Blu-Ray ifrån Arrow Video.
Litegrann korkad story men var rätt bra.
Citera
2021-01-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
GUTEN ABEND BÄSTA ONKEL FESTER JESTER 🧛‍♂️

Jag hade helt missat Frostbiten, den var ju lite smårolig faktiskt

Jag tänkte passa på att fråga dig om du hade sett The Dark and the Wicked
https://www.imdb.com/title/tt10229558/

Jag tyckte den hade något bra över sig filmen..

Den påminner också om en annan film jag inte riktigt kan komma på 👻

God eftermiddag på sig @alwayslook
"Von SkräckenBecker" 👍

Det var ju verkligen trevligt att du kunde ta dig en liten spök-smygare 🔍👻🔎bakåt i skräckfilms-tråden och där, hitta ett inlägg, tidigare skrivit av mig till medlemmen:
@Doktor Kati "von Spökensteiner"

Ja du min gode/a @alwayslook, det är faktiskt sålunda, att man missar en hel del skräck- och thriller-filmer och det är ju bara positivt, för då har man ju något nytt och spännande att se fram mot när man plötsligt hittar en sådan skräck- eller thriller-film som man tidigare inte sett 👍

"Frostbiten" är en Svensk skräckfilms-komedi samt en vampyrfilm från året 2006, och precis som du tidigare framfört i ditt inlägg under gårdags-kvällen så är den lite smårolig, och det är ju precis vad en skräckfilms-komedi skall vara.

Jo då min gode/a "SkräckenBecker" jag har sett den Amerikanska skräck- och demon-filmen med titeln: "The Dark and the Wicked" från året 2020.

"The Dark and the Wicked" (2020) är också en så kallad "Haunted House-skräckfilm"

Skräckfilmen har en del "Jump Scares" och det finns en demoniserad man med ett välansat lite halv-grått skägg med i filmen.

Skräck- och Haunted House-filmen
"The Dark and the Wicked" (2020), är en oförutsägbar film och med en obegriplig natur av ren ondska.

With best regards/
Jester, The Ghost 👋👻 🌽🌽🌽
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-31 kl. 15:08.
Citera
2021-01-31, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Tjenare. Tack för all intressant fakta. Håller med om att det är tråkigt att Wes Craven är död. Ska kolla upp Summer Of Fear också. Tycker Linda Blair spelar fantastiskt i Exorcisten som är en av mina absoluta favoritfilmer.

Tjenare och god eftermiddag på sig
@Mysteriousstranger
"von SkräckenHoffner" 👍

Jag hoppas att du gillar ditt nya tilläggs-namn "von SkräckenHoffner" 👻💭 ❓

Tack själv @Mysteriousstranger för att du uppskattar det som jag har framfört i skräckfilms-tråden

Ja, det är faktiskt riktigt tråkigt att en sådan suverän och fantastisk person som Wesley Earl "Wes" Craven lämnade oss inbitna skräckfilms-entusiaster genom sin hädangång den 30:e Augusti året 2015

Beträffande skräck- och demon-filmen med titeln: Thé Exorcist" från året 1973.

Skådespelerskan Linda Blair som den lilla underbara och dessutom mycket vackra flickan, kallad för "Regan "Rex" MacNeil" ... är så obeskrivligt bra i sin roll att det saknas ord och meningar ifrån min sida att beskriva lilla "Regan" i skräck- och demon-filmen "Thé Exorcist" från 1973.

När lilla "Regan" använder sin Ouija Board i försök att få kontakt och kommunicera med den andra sidan så får hon plötsligt kontakt med en, för henne okänd kraft vilken kallar sig för "Kaptain Howdy" och som är den mycket onde Konunga-Demonen samt stormvindens Gud, "Pazuzu"

Namnet "Howdy" är en sammanstättning av de två Engelska orden ( How ) och ( Do ), vilket då betyder, Hur Gör.

Det Latinska temat som lånats in till det Engelska språket var⬇

D-ó / D-éd-i / D-át-um / samt D-ár-e.

D- är i detta fallet både en verbstam så som en ordstam och därför är sålunda verb-vokalen borttagen från det Engelska ordet Do.

Det Engelska ordet How är sammankopplat med verbet Do = How-Do, sedan har endast slutverbets ändelsen -O bytts ut mot ändelsen
-Y och sålunda fick man fram namnet
"Howdy" av det ursprungliga Howdo, det vill säga, How-Do till How-D- och med ändelsen
-Y vilket blev Kaptain "Howdy" i skräck- och demon-filmen "Thé Exorcist" från året 1973.

Beträffande skräck- och demon-filmen
"Thé Exorcist" från 1973 skall jag ställa en mycket speciell fråga till dig.

Frågan: Av vilken anledning och varför, samt på viket sätt blev "Regan "Rex" MacNeil besatt av Konunga-Demonen "Pazuzu" 👻💭 ❓

Tillägg: Det var som tusan busan min gode/a @Mysteriousstranger, ❗ det vill säga, att du inte tidigare har sett skräck- och demon-filmen med titeln: "Summer of Fear" från året 1978 av den gode Wes Craven ... då har du ju något mys-rysligt att se fram mot, Linda Blair är även bra i denna
skräckfilmen 👍

Obs❗I nästa inlägg skall jag berätta för dig vad ordet "Exorcist" egentligen betyder och hur det en gång sammansattes samt var ordet har sitt ursprung.

With best regards/
Jester, The Ghost 👋👻

Ps: Sänder dig en liten ryslig hälsning direkt ifrån "Kaptain Howdy" ... Ds
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-31 kl. 16:26.
Citera
2021-01-31, 16:43
Hej jokern! Kan du tipsa om skräckfilm som också har ett centralt relationsdrama såsom Pyewacket, Midsommar, Thelma, och Honeymoon?

Jag tackar för dina vildmarkstips. Är lite sugen på några som du nämnde.
Citera
2021-01-31, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Tack för tips, ska se vad jag hittar att "låna" när tid till det finns då jag slutat köpa film för länge sedan.
Streamar och "lånar" endast nu för tiden.
Men, jag har iaf tjackat popcorn (inte micro) till nästa gång det vankas rysare här hemma!

MVH 😬

Det var så lite så min gode/a @Doktor Kati "von Spökensteiner" 👅 👍

Har du frågor gällande skräck- och thriller-filmer så är du alltid välkommen till JokerSpöket 👻 att ställa dina frågor så skall jag sedan se vad jag kan hjälpa dig mig.

Jag hoppas att du kommer att kunna finna åtminstone en Topp-thriller bland de som jag senast tipsade dig om i skräckfilms-tråden.

Alla de psykologiska thrillerfilmrena som jag senast tipsade dig om är mycket, mycket bra och väldigt spännande samt kusliga.

With best regards/
Jester, The Ghost 👋👻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in