2019-11-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag kommer inte ihåg vampyrepisoden från Amicus-rullen The House that Dripped Blood, men jag vet att jag har sett den en gång för flera år sedan. Men jag väljer nummer 1: Dracula has Risen from the Grave.

Två andra solida vampyrrullar jag gillar är Fright Night (en helt perfekt film) och The Fearless Vampire Killers/Dance of the Vampires även om den sista kanske är lite väl komisk. Men den är charmig och har ett riktigt bra ledmotiv:

https://www.youtube.com/watch?v=kDtXRpFp15Q&list=PL2l-YHNP9imm0N-teNWDpDsg73SdLipwG

Hej @Veckans klubba

Visst har du absolut rätt i detta fallet, att den gamla skräck- och vampyr-filmen med titeln: "Dracula has Risen from the Grave från året 1968 är mycket bra med Christopher Lee som "Greve Dracula"

När vi ändå vädrar lite grann om den Amerikanska skräck- och vampyr-filmen med titeln: "Fright Night" från året 1985, så är det ifrån min sida sett, en av de få riktigt suveräna skräck- och vampyr-filmerna som har skapats genom tiderna.

Chris Sarandon är en riktigt suverän vampyr inom denna skräckfilmen, makalöst bra vill jag säga, Roddy McDowall är också han väldigt bra inom denna filmen, Stephen Geoffreys är en riktigt mysig och härlig vampyr och gör väldigt bra ifrån sig inom "Fright Night" ... Amanda Bearse som "Amy Peterson" är enligt mig en otroligt suverän vampyr, och speciellt när hon Demoniseras från vampyr till Demon med sina vampyr-tänder och den mycket stora munnen, är något bland det bästa som jag har sett inom vampyr-filmer.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-10, 11:48
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte sett The Other. Jag har hört talas om den, men den är på min långa att-se-lista.

Hej @Veckans klubba

Gällande skräckfilmen med titeln: "Thé Other" från året 1972, så var det ifrån min sida sett en mycket stor besvikelse, därför blir min rekommendation till dig att den här skräckfilmen kan du ta bort ifrån din egen filmlista, detta sagt med anledning av att skräckfilmen som sådan, inte är så mycket att hänga upp i julgranen för oss inbitna skräckfilms-fantaster.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-10, 19:49
Medlem
Såg The Thing när jag va mindre, ruggigt bra film på ett underhållande sätt, bra regi av Carpenter och skådespel av Kurt Russell, hade mardrömmar i ett par veckor efter det
Citera
2019-11-10, 20:04
Bannlyst
The woman in black 1-2 , är väl de filmerna som senast gav lite kalla kårar

https://www.youtube.com/watch?v=z4D-87X3vVc
Citera
2019-11-11, 11:10
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsaestad
Såg The Thing när jag va mindre, ruggigt bra film på ett underhållande sätt, bra regi av Carpenter och skådespel av Kurt Russell, hade mardrömmar i ett par veckor efter det

The Thing är en fantastisk film med specialeffekter som lugnt bräcker dagens CGI och Kurt Russell är ju alltid bra.
Citera
2019-11-11, 11:11
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Veckans klubba

Gällande skräckfilmen med titeln: "Thé Other" från året 1972, så var det ifrån min sida sett en mycket stor besvikelse, därför blir min rekommendation till dig att den här skräckfilmen kan du ta bort ifrån din egen filmlista, detta sagt med anledning av att skräckfilmen som sådan, inte är så mycket att hänga upp i julgranen för oss inbitna skräckfilms-fantaster.

Mvh/ @JokerMannen

Ok, tack för upplysningen! Den ligger rätt långt nere på min lista iallafall.
Citera
2019-11-11, 11:13
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Veckans klubba

Visst har du absolut rätt i detta fallet, att den gamla skräck- och vampyr-filmen med titeln: "Dracula has Risen from the Grave från året 1968 är mycket bra med Christopher Lee som "Greve Dracula"

När vi ändå vädrar lite grann om den Amerikanska skräck- och vampyr-filmen med titeln: "Fright Night" från året 1985, så är det ifrån min sida sett, en av de få riktigt suveräna skräck- och vampyr-filmerna som har skapats genom tiderna.

Chris Sarandon är en riktigt suverän vampyr inom denna skräckfilmen, makalöst bra vill jag säga, Roddy McDowall är också han väldigt bra inom denna filmen, Stephen Geoffreys är en riktigt mysig och härlig vampyr och gör väldigt bra ifrån sig inom "Fright Night" ... Amanda Bearse som "Amy Peterson" är enligt mig en otroligt suverän vampyr, och speciellt när hon Demoniseras från vampyr till Demon med sina vampyr-tänder och den mycket stora munnen, är något bland det bästa som jag har sett inom vampyr-filmer.

Mvh/ @JokerMannen

Sarandon och McDowall är fantastiska i filmen, du har helt rätt. Och specialeffekterna är riktigt bra också. Remaken däremot var helt onödig.
Citera
2019-11-11, 17:00
Medlem
Veckans klubbas avatar
Ikväll ska jag nog försöka ta en titt på The Appointment från 1981, kanske kör en repris på The Asphyx (extended version) också om jag inte somnar.
Citera
2019-11-11, 20:36
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ikväll ska jag nog försöka ta en titt på The Appointment från 1981, kanske kör en repris på The Asphyx (extended version) också om jag inte somnar.

Asphyx har jag nyligen skaffat på DVD. Den står bland mina några hundra osedda filmer så den kommer väl tittas på framöver. Hur lång är extended? Min version är 99 minuter.

I helgen såg jag om en film från mina tonår som jag glömt nästan allt från:

Link (1986)

Ung studentska tar jobb som assistent till apforskare som plötsligt försvinner spårlöst. Plötsligt är hon ensam i ett otillgängligt hus med apor varav den mest intelligenta börjar fatta lite väl mycket tycke för henne. Ungefär.

Det är svårt att tycka illa om en så knäpp idé som en film om en schimpans som stalkar en tjej, särskilt den lite sexuellt laddade scenen när han försöker titta på henne när hon ska bada. Det är så sjukt. Annars tycker jag det är lite sisådär med skräcken, det blir inte så bra stämning och filmen är lite långsam i början.

Men det är snygga miljöer med den gamla herrgården vid en klippstrand omgiven av höstiga regnvåta böljande ängsmarker. Terence Stamp är apforskaren men försvinner snabbt. Han är ofta bra. Och det är stort plus i kanten för riktiga schimpanser. Den onde ser lite typisk cirkusapa ut i uppsynen när han gör nåt läskigt, mer så än direkt ond men det gör det nästan bara obehagligare.

Inget mästerverk, men väldigt rolig att titta på ändå alltså när den väl kommer igång. 5 av 7 smygtittande apor ger jag den om jag ska betygsätta.
Citera
2019-11-12, 09:15
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Asphyx har jag nyligen skaffat på DVD. Den står bland mina några hundra osedda filmer så den kommer väl tittas på framöver. Hur lång är extended? Min version är 99 minuter.

I helgen såg jag om en film från mina tonår som jag glömt nästan allt från:

Link (1986)

Ung studentska tar jobb som assistent till apforskare som plötsligt försvinner spårlöst. Plötsligt är hon ensam i ett otillgängligt hus med apor varav den mest intelligenta börjar fatta lite väl mycket tycke för henne. Ungefär.

Det är svårt att tycka illa om en så knäpp idé som en film om en schimpans som stalkar en tjej, särskilt den lite sexuellt laddade scenen när han försöker titta på henne när hon ska bada. Det är så sjukt. Annars tycker jag det är lite sisådär med skräcken, det blir inte så bra stämning och filmen är lite långsam i början.

Men det är snygga miljöer med den gamla herrgården vid en klippstrand omgiven av höstiga regnvåta böljande ängsmarker. Terence Stamp är apforskaren men försvinner snabbt. Han är ofta bra. Och det är stort plus i kanten för riktiga schimpanser. Den onde ser lite typisk cirkusapa ut i uppsynen när han gör nåt läskigt, mer så än direkt ond men det gör det nästan bara obehagligare.

Inget mästerverk, men väldigt rolig att titta på ändå alltså när den väl kommer igång. 5 av 7 smygtittande apor ger jag den om jag ska betygsätta.

1:38:33 klockar min version av The Asphyx in på, så om din är 99 min så har du extended-varianten. Theatrical cut ska tydligen vara på 86 min.

Jag gillar också filmen Link, för övrigt. Det ska tydligen finnas en fransk version som är typ 11 min längre enligt imdb. Scenerna finns på Youtube, men versionen är bara på franska och där har man ju ingenting att hämta.
Citera
2019-11-12, 17:58
Medlem
Citat:

Hej @Veckans klubba

Titel: "Thé Asphyx" från året 1972, är en Brittisk spök- och skräckfilm och som egentligen kallades efter sin original-titel för "Spirit of the Dead" av Peter Newbrook, med bland andra, Robert Stephens och Terry Scully och Tony Caunter ... med flera, skräckfilmen som sådan, är både spännande och kuslig på sina ställen, även jag som du, anser att det är en bra skräckfilm att få titta på.

Titel: "Thé Appointment" från året 1981, är en Brittisk skräckfilm som också den är bra och lite kuslig på vissa ställen, jag tänker framförallt på bilolyckan, när bilen börjar läcka bensin och sedan körs mot vägräcket's högra sida, sedan lyfter kraften upp hela bilen så att den plötsligt då, ställer sig rakt upp i vädret med fronten mot marken, och sedan står bilen still en kort stund och för att sedan slutligen tippa sig över och störta ned mot grunden, en liten kuslig bilolycka faktiskt,

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-13, 16:19
Medlem
alwayslooks avatar
Jag tyckte Mike Flanagan gjorde ett hyfsat bra jobb med Doctor Sleep.
Rebecca Ferguson glänser nog mest av alla skådespelare i filmen. Jag tror även Stephen King blev ganska nöjd med adaptionen.

7 trampbilar/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in