2018-10-04, 10:56
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har inte sett filmen så det kan jag inte uttala mig om, men blir nästan aldrig om ens någonsin rädd för moderna Hollywoodskräckfilmer. Kommer ju att se filmen framöver då den dyker upp på torrentsajterna, men hade aldrig gått på bio och betalat för att se den.

Fyfan vilken skräckupplevelse The Nun måste vara att se på bio, och då menar jag inte filmen i sig utan just alla ungdomar som fånar sig i grupp. Visst det kan säkert vara tjusningen för vissa men för mig är det ett big no no. Film (speciellt skräck) njuter jag bäst av i min ensamhet, liksom alkohol haha.

Citat:
Ursprungligen postat av PenisOchPung
Är den sjukt läskig enligt dig då?

*The Nun

Jag har inte heller sett The Nun men jag tvivlar starkt på att den är läskig, förmodligen kommer den lida av en sjuk överanvändning av själva nunnan i princip i alla scener. Men jag kan ju ha fel, ska se den när den kommer som torrent. Har jag fel kommer jag citera mig själv här i tråden och göra avbön, hoppas faktiskt på det för det är alltid kul att bli positivt överraskad.

Men om du ska se EN ENDA film från hela James Wan/spin-off-universumet så är det självklart The Conjuring (2:an var inget vidare) om du inte redan gjort det. Ingen annan av filmerna kommer i närheten av den, som faktiskt var genuint obehaglig. Första Insidious på andra plats.
Citera
2018-10-04, 11:03
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
En av de märkligaste kannibalfilmerna måste vara indonesiska Primitif från 1980.

https://www.imdb.com/title/tt0078113/?ref_=ttsnd_snd_tt

Det överspelas något enormt. Men helt konstigt är att man använder Kraftwerks Die Roboter som introduktionslåt.

https://youtu.be/4X5yrhdAbGE

Jean Michel Jarre används också som filmmusik, men vet inte vilken låt det är, kan vara från Oxygéne.

Intressant, Indonesien var ju på tal här i tråden för inte så länge sedan med den nya Satan's Slaves (Pengabdi Setan), som var en trevlig film. Ah, kul jag ser nu att originalet från 1982 (ej sett), är regisserad av Sisworo Gautama Putra som har gjort Primitif.
Citera
2018-10-04, 11:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Fyfan vilken skräckupplevelse The Nun måste vara att se på bio, och då menar jag inte filmen i sig utan just alla ungdomar som fånar sig i grupp. Visst det kan säkert vara tjusningen för vissa men för mig är det ett big no no. Film (speciellt skräck) njuter jag bäst av i min ensamhet, liksom alkohol haha.

Förstår dig fullt ut och går heller inte på skräckfilm längre på bio. Undantaget skulle ju vara om man gick på någon festival i likhet med Monsters of Film som pågår just nu i huvudstaden, där går ju skräck som inte lockar samma publik som flockas till The Nun och dylikt.

För en 15-16 år sedan kunde man gå på skräck relativt ostört här i Stockholm, både på större biografer och mindre sådana som visade smal skräckfilm. Fan vad man kan sakna den tiden, men samtidigt är det höjt i ett skimmer av nostalgi då man satt och såg The Eye (HK-originalet) på en bio mitt i natten, eller då filmer som Dark Water (Nakatas) gick upp på svensk bio.

Idag är det nästintill omöjligt att kunna gå på skräckfilm på bio, dels för att de visas oftast vid 21-tiden inne i City och dels pga klientelet.
Citera
2018-10-04, 11:29
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Intressant, Indonesien var ju på tal här i tråden för inte så länge sedan med den nya Satan's Slaves (Pengabdi Setan), som var en trevlig film. Ah, kul jag ser nu att originalet från 1982 (ej sett), är regisserad av Sisworo Gautama Putra som har gjort Primitif.

Den där har jag missat, får jag låna någonstans. Verkar vara bra.
Citera
2018-10-05, 13:13
Medlem
Rakiis avatar
Någon som har sett Marrowbone? Såg spontant ganska så intressant ut på papperet och i brist på andra, nya skräckfilmer så tänkte jag att man kanske ska se den.
Citera
2018-10-05, 14:10
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Någon som har sett Marrowbone? Såg spontant ganska så intressant ut på papperet och i brist på andra, nya skräckfilmer så tänkte jag att man kanske ska se den.
Den är inte särskilt originell och ähm hur ska jag säga, har en extremt förutsägbar upplösning.

Senast redigerad av Tjyvas 2018-10-05 kl. 14:13.
Citera
2018-10-05, 17:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Den är inte särskilt originell och ähm hur ska jag säga, har en extremt förutsägbar upplösning.

Jag förstår, då prioriterar jag den lite lägre än andra filmer som jag sitter på för tillfället. Kanske tar och ser om The Others i stället som du nämnde.
Citera
2018-10-05, 17:33
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Efter att titta runt lite blir kvällens rulle Night of the living dead remaken från 90. Kan inte minnas om jag sett den men älskar originalet.

Jag ogillade remaken då jag tyckte att ändringarna som Savini gjorde inte var till det bättre. Tonläget som gjorde originalet så pass bra är som bortblåst. Zombierna såg trevliga ut men det väger inte upp för ändringarna så som att göra Barbara till huvudpersonen, det som gjorde originalet bra var känslan av isolation och hopplöshet (Barbara är helt hjälplös och förstörd, sen så har vi också slutet som summerar filmen väldigt bra). Här finns det inget utav det.

Jag måste dock säga att det inte är den värsta remaken utav filmen jag har sett, utan en relativt kompetent film som bleknar helt i skuggan utav originalet. Night of the Living Dead 3D (2006) är däremot den värsta. Sid Haig kunde inte rädda filmen.
Citera
2018-10-06, 01:12
Medlem
Tenedors avatar
Litet skräckmaraton med nygjorda filmer ikväll.

Först ut var hypade Raw. Idén var fin, ett par skådespelarinsatser var godkända, men annars är detta en film som är bortglömd om en vecka. Tråkigt utförande, men okej underhållning. Svagt godkänd film för mig.

Ghostland stod på tur. Från en överskattad Raw till en underskattad film. Regissören till fantastiska Martyrs försöker kanske lite för mycket här, men jag kan definitivt tänka mig att se den igen. Twisterna är bra. Kanske snäppet bättre än Raw, men inget jag vill hylla. Än.

Sist ut - Jigsaw! Jag älskar verkligen Saw. Tvåan längtade jag efter, trean var också okej som jag minns. Därefter dödades idén mer och mer. Är det film 53 nu? Det borde vara bedrövligt. Att jag gick in med sådana förväntningar gjorde kanske att jag gillade detta. Det var inte bra, men trevlig underhållning en stund. Positiv överraskning!
Citera
2018-10-07, 13:49
Medlem
chondropythons avatar
Nån som sett Happy death day från 2017? är den värd att se eller ska jag lägga den åt sidan?
Citera
2018-10-07, 14:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chondropython
Nån som sett Happy death day från 2017? är den värd att se eller ska jag lägga den åt sidan?

Den var helt okej på det stora hela, så ge den en chans men förvänta dig inget mästerverk.
Citera
2018-10-07, 14:17
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chondropython
Inte om du vill ha en renodlad skräckfilm. Men jag gillade den ganska så mycket faktiskt, skulle kalla den en feelgood skräckis. Sen är det ju inte alla som gillar måndag hela veckan-konceptet, men ja som sagt jag tycker den var skön film för stunden, har tänkt att se om den nån dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in