2016-09-30, 02:11
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Haha, tyckte jag kände igen efternamnet och den är ju gjord av sonen till Cobra-regissören. Återkom gärna med ett omdöme, den såg lite intressant ut.

Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Börjar med skräck-projektet med Beyond the Black Rainbow. Verkar dock vara lite osäkert om det verkligen är en skräckfilm. Postern är ball som fan iaf!

http://www.imdb.com/title/tt1534085/

Såg förövrigt att Blair Witch ska visas i min kommun 26 oktober. Jävla kul då den typen av film sällan visas här!

Den är snygg och även mycket så i vissa scenerna mot slutet men tyvärr så faller denna film på att inte säga tillräckligt till tittaren för att man skall uppfatta vad som egentligen händer och visst jag kan förstå grejen med fritolkning i filmer men jag har nog tröttnat lite på det med åren. Enbart ett få filmer med öppna slut/frispekulering får mig engagerad. Hur som helst så är Beyond The Black Rainbow helt klart sevärd för stämningen, miljöerna fotot och musiken.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2016-09-30 kl. 02:44.
Citera
2016-09-30, 09:05
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelifter
Tyckte filmen var kass och icke underhållande. 2/10
Min vän tyckte likadant. Smaken är som baken. Om man tyckte om Eden Lake bör chanserna för att tycka om denna film vara större.
Citera
2016-09-30, 16:15
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
The Hidden (1987): http://www.imdb.com/title/tt0093185/reference

Filmlistan att beta av under skräckhösten är:
Horror Month - 2016
1. Evil Dead (2013)

Nu fan skall jag se den!

Känns inte sådär läskigt som jag vill ha det men tack ändå.
Uppskattar andra tips på gamla sci-fi skräckisar.
Citera
2016-09-30, 16:44
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion

Invasion of the Body Snatchers från 1978 är jävligt bra, och riktigt jävla otäck emellanåt. Tillsammans med Cronenbergs The Fly så är den väl den absolut bästa remaken någonsin, dessutom.
Citera
2016-09-30, 16:46
Medlem
The Thing är ju kungen av remakes!
Citera
2016-09-30, 17:01
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Invasion of the Body Snatchers från 1978 är jävligt bra, och riktigt jävla otäck emellanåt. Tillsammans med Cronenbergs The Fly så är den väl den absolut bästa remaken någonsin, dessutom.

Tackar, spanade in den på IMDB igår, ska se den ikväll då.

Citat:
Ursprungligen postat av Chenille

The Thing är en djävulsk favorit, ingen film kan uppnå en bättre atmosfär.

Ang atmosfär och djävulen så såg jag The Witch igår kväll. Gillade den skarpt och var mycket tillfredsställande bland alla andra skräpskräckisar som släpps.
Tips på andra iflmer, nya som gamla av samma tema som har samma/liknande miljö och atmosfär?
Citera
2016-09-30, 17:09
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille

Jag ser den inte som en remake, och det gör inte Carpenter heller (så-dä-sååååh!). Den är mer en adaption av Who Goes There? än en remake av gamla The Thing from Another World.

Invasion of the Body Snatchers, The Fly och The Blob - bästa remejksarna någonsin!
Citera
2016-09-30, 17:31
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Jag ser den inte som en remake, och det gör inte Carpenter heller (så-dä-sååååh!). Den är mer en adaption av Who Goes There? än en remake av gamla The Thing from Another World.

Invasion of the Body Snatchers, The Fly och The Blob - bästa remejksarna någonsin!
Ho-Lee Shit!

Citat:
The novella has been adapted four times as a motion picture: the first in 1951 as The Thing from Another World; the second in 1972 as Horror Express; the third in 1982 as The Thing directed by John Carpenter;[1] and most recently as a prequel to the Carpenter version, also titled The Thing, released in 2011.
https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Goes_There%3F

Hade ingen aning om att Horror Express var en adaption. Men nu när jag tänker på det så verkar det så självklart.
Citera
2016-09-30, 17:53
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Ho-Lee Shit!

https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Goes_There%3F

Hade ingen aning om att Horror Express var en adaption. Men nu när jag tänker på det så verkar det så självklart.
Ja jävlar ja. Det hade jag inte heller någon aning om men det blir ju ganska självklart när man tänker efter.
Citat:
Det är ju väldigt lätt att säga så när det finns en bokförlaga.
Senast redigerad av BlackMetal 2016-09-30 kl. 18:02.
Citera
2016-09-30, 18:13
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion

Village of the Damned kanske?

En version från 1960 och en remake från 1995 av Carpenter. Det var väldigt länge sedan jag såg någon av dom, men som jag minns det var originalet klart bättre men Carpenters tolkning ganska annorlunda och därför också sevärd.

Och så Invasion of the Body Snatchers som gjorts 3 gånger (1956, 1978 och 1993). Även dessa var det väldigt länge sedan jag såg men jag har för mig att jag gillade versionen från 1978 bäst.
Citera
2016-09-30, 19:12
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Det är ju väldigt lätt att säga så när det finns en bokförlaga.

Haha, jo, men att säga att Carpenters film är en rak remake av The Thing from Another World är lite som att påstå att Mick Garris The Shining är en nyinspelning av Kubricks mästerverk. Eller att den kommande IT är en remake av Tommy Lee Wallaces miniserie. Tycker att det finns en stor skillnad mellan remakes och adaptioner.
Citera
2016-09-30, 20:54
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Haha, jo, men att säga att Carpenters film är en rak remake av The Thing from Another World är lite som att påstå att Mick Garris The Shining är en nyinspelning av Kubricks mästerverk. Eller att den kommande IT är en remake av Tommy Lee Wallaces miniserie. Tycker att det finns en stor skillnad mellan remakes och adaptioner.
Vilken remake kan man inte betrakta som en adaption? När det trots allt finns ett skrivet manus att förhålla sig till. Om det existerar ett litterärt verk, blir det då alltid automagiskt en adaption (typ Dracula-filmatiseringar)?

Jag skiter i vilket och ser filmer för vad de är, dömer inte vad de härmar eller grundar sig på. Så länge det är underhållande.

Vill tillägga att det är ju likvärdigt att basera en "remake" på en tidigare film, som att basera en "adaption" på ett tidigare litterär verk lixom. Dock så grinas det när det sker: "Oh no, en ny remääääjk!!! Buäääähh"
Senast redigerad av Zaxxon 2016-09-30 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in