• 1
  • 2
2020-05-25, 08:06
Medlem
Skurhinkens avatar
Hej,

Mod får gärna flytta denna tråd om den hamnade fel.

Jag undrar lite vad som händer med bankkonton samt fonder om man skulle gå bort?
Har en liten dotter som jag sparar pengar till samt två föräldrar vid liv, tillfaller kontona mina föräldrar eftersom min dotter inte är myndig än, eller hur fungerar det?

Tack på förhand ni som kan juridik!
Citera
2020-05-25, 08:10
Medlem
Det delas upp mellan dina föräldrar och din dotter. Din dotters vårdnadshavare får ta hand om pengarna åt henne.
Citera
2020-05-25, 08:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Det delas upp mellan dina föräldrar och din dotter. Din dotters vårdnadshavare får ta hand om pengarna åt henne.
Barn ärver väl rubbet före hans föräldrar om det inte finns ett testamente?
Citera
2020-05-25, 08:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Går väl till allmänna arvsfonden när arvtagare saknas
Citera
2020-05-25, 08:31
Medlem
CC75s avatar
Din dotter är din s.k. bröstarvinge och ärver allt. Den som är hennes förmyndare blir förvaltare av det hon ärver tills dess att hon är myndig. Dina föräldrar ärver ingenting så länge din dotter är i livet eller du skrivit annat i ett testamente.

// CC
Citera
2020-05-25, 08:54
Medlem
Skurhinkens avatar
Tack samtliga för svar.
Citera
2020-05-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Din dotter är din s.k. bröstarvinge och ärver allt. Den som är hennes förmyndare blir förvaltare av det hon ärver tills dess att hon är myndig. Dina föräldrar ärver ingenting så länge din dotter är i livet eller du skrivit annat i ett testamente.

// CC

Detta är det korrekta svaret. Rekomenderar en billig jurist, typ avtal24 om du vill skriva något papper.
När man dör görs en bouppteckning som sammanställer allt man hade och dess värde. När den är klar och godkänd kan man gå till banken och"skifta dödsboet", vilket betyder att konton avslutas och innehav flyttas till arvtagare.
Citera
2020-05-25, 09:41
Medlem
PaulPaljetts avatar
Om du sparar till dottern i fonder/aktier är ett tips att kolla på att skaffa en kapitalförsäkring i ditt namn, men med barnet som förmånstagare. Trillar du av pinn är pengarna "öronmärkta".

Jag har tre barn och har KF för respektive barn så att de är berättigade "sina" pengar. Anledningen till KF i mitt namn och inte direkt i deras är också för att de inte skall få tillgång till alla pengar samma dag de fyller 18.
Citera
2020-05-25, 10:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Absolut, om testamente saknas och närmaste släktingar är kusiner eller ännu mer avlägsen släkt. Men nu har TS en dotter, som då ärver allt. Hade han inte haft en dotter hade föräldrarna ärvt honom.
Citera
2020-05-25, 15:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Hur kan du påstå att det saknas arvtagare när det finns en dotter???
Citera
2020-05-25, 18:27
Medlem
SYSTEMexes avatar
Rekommenderar detta podavsnitt.

https://m.youtube.com/watch?v=WbD3YnBjQUE

Pratar om allt som har med arv att göra, vem som ärver vad etc.
Citera
2020-05-25, 18:32
Medlem
bithaxs avatar
Går till olika vänsterprojekt om det inte finns nån arvinge. Typ ”islamiska kulturföreningen” mfl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in