Ganska överraskande att Aftonbladet, eller närmare bestämt en podd som görs å dess vägnar, pekar ut Peter Wolodarski och Göran Rosenberg som judar, säger att deras misstänksamhet gentemot flockimmunitetsstrategin beror på dess judiska ursprung och jämför judar med invandrare.
https://www.dn.se/kultur-noje/skma-k...isemitisk-myt/
Citat:
Svenska kommittén mot antisemitism riktar kritik mot podden Stormens utveckling, som görs för Aftonbladet kultur.
Det efter kommentarer om att flera av kritikerna mot den svenska coronastrategin har ”judisk bakgrund”.
– Det ansluter till en antisemitisk myt om att judar inte har fosterland, säger ordförande Svante Weyler.
Citat:
"Dels är det kritik från utlandet mot att det är sinnessjukt att tänka så som svenskarna gör. Men också påfallande många av kritikerna i Sverige är sådana som har invandrarbakgrund. Eller judisk bakgrund, typ Wolodarski och Göran Rosenberg"[.]
Jag skulle ha antagit först att själva utpekandet är tabubelagt, sedan att bör man behandla judar som svenskar.
När det kommer till det förstnämnda, skulle det säkerligen vara problematiskt att utpeka till exempel de som främjar invandring som judar. Det är väldigt sannolikt att även en kort lista på invandringsvänliga judar skulle ses som antisemitisk, trots att det skulle inte handla om något regelrätt personregister, utan en lista likt den i podden.
När det kommer till det sistnämnda, vet inte jag inte riktigt huruvida judar är svenskar. Jag tror att det går att ha en välmotiverad uppfattning om att till exempel Wolodarski är inte svensk, eller tvärtom. Detsamma gäller USA, där judarna är kraftigt överrepresenterade i eliten och deras andel av befolkningen är större till att börja med, och därmed är andelen judar i eliten är redan betydande.
Svensk eller ej, om vi tänker inte på de breda linjerna utan bara på coronafrågan, är det en intressant fråga om den judiska bakgrunden kan inverka på attityderna gentemot coronastrategierna. Det har jag själv ingen aning om.