Citat:
Ursprungligen postat av
Halshuggning
Du är precis som jag. Har 400k på kontot och i aktier. Sparar 10k i månaden. Älskar att spara men vet inte till vad? Bostad? Förlora jobbet? Bli handikappad? Jag mår psykiskt dåligt av att vara i skuld... Jag var precis som du mkt lyckligare när jag var en fattig student. Växte upp fattigt, fick lära mig tidigt att spara är viktigt.

Ja det är svårt. Hade faktiskt planerat två relativt dyra resor i år sen kom coronakrisen och man slutade i gamla mönster. Försöker bryta detta många gånger men kommer alltid något i vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Halshuggning
Du ska inte satsa på FIRE?
Och det innebär?
Citat:
Ursprungligen postat av
cleanasfuck
Jag känner flera som du, en är i 55 års åldern och det är en tragisk syn om jag ska vara ärlig.
Kör en gammal bil, köper kläder på Lidl, unnar sig absolut ingenting. Äter exakt samma billiga mat varje vecka.
Om du är ung och har pengar så lev för i helvete.
Haha, kriminella banor skämtar du?
Så fattigt lever jag inte. Jag spenderar pengar på hälsosam kost, har en fabriksny bil, köper kläder osv när det behövs resten sparas undan.
Nu var de inte knarkbranchen jag funderade på men lägre risk och straff som bedrägeri osv. Som sagt detta börjar bli som ett beroende. Det är inte direkt så att jag vill välja den mörka sidan men pengarna måste in och dom växer inte tillräckligt snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
LittleFish
Försök grunda din lycka i annat än ditt konsumtionsmönster. Vi lever i "dark ages" när det kommer till att förstå oss själva. Antagligen en direkt orsak för vi raderat allt som har med religion och spiritualitet att göra. Sen är lycka kortvarig men nöjdhet långvarig. Skilj på begreppen.
Jag bryr mig inte direkt om konsumtion. Skulle aldrig köpa en dyr märkes t-shirt för typ 500 spänn och de beror på att jag tycker det är korkat att försöka imponera på andra.