Citat:
Ursprungligen postat av
M-right
Som barn kollade jag mycket på programmet Lyxfällan. Det formade mig på ett visst sätt och lärde mig hantera pengar tidigt och skrämde nog upp mig lite att aldrig hamna i den situationen själv.
Med tiden så har mina pengar sakta men säkert ökat. Problemet är bara att jag blir aldrig nöjd. När jag tog studenten och var pank, så kändes 100k som en förmögenhet men när jag hade 100k var det ingenting utan jag ville ha mer. Detta har bara fortsatt.
Jag ligger liksom rejält plus men jag är inte nöjd eller lycklig. Hör ofta folk säga att skulle jag ha t.ex 100k skulle jag vara glad men själv känner jag tvärtom.
Vad ska man göra egentligen? Hur ska jag bryta detta mönster? Känner att det är ett beroende och att jag till slut kommer sitta där med en miljon på kontot och vill ha mer. Ett problem är också att jag börjat tänka i kriminella banor, eftersom det är där snabba pengar finns.
Påminner mig om den gamle mannen som växte upp i en fattig familj och som fick lära sig att spara och hushålla med resurserna.
Han levde så hela livet och gifte sig aldrig.
Snålt, spartanskt och helt utan några "utsvängningar" eller onödiga utgifter.
När han dog visade det sig att han hade drygt 5,5 miljoner på bankkontot, i bankfacket och i garderoben.
Jag minns inte om han han hade ett testamente eller om allmänna arvsfonden fick alltihop, men den gamle mannen fick ingen nytta av pengarna.
Det kan vara vad som väntar dig om du inte bryter det där.
Ja, det är bra att ha sparade pengar, en buffert, men när det går över styr så kan de sparade pengarna göra att resten av livet får stå tillbaka.
"Jag levde inte livet, men jag dog med ett fett sparkonto..."
Kriminalitet och förhoppningen om snabba pengar?
Ja, så kan man lätt förstöra sitt liv.
Det är ungefär som med spelmissbrukarna som tror att snart, snart, tar de hem storvinsten - de ska bara spela en gång till så...
Bestäm dig för att spara en viss del av din inkomst.
Det kan vara 5, 10 eller 20% av din nettoinkomst, men utöver det så använd pengarna för att leva.