• 1
  • 2
2020-05-24, 20:06
Medlem
Som barn kollade jag mycket på programmet Lyxfällan. Det formade mig på ett visst sätt och lärde mig hantera pengar tidigt och skrämde nog upp mig lite att aldrig hamna i den situationen själv.

Med tiden så har mina pengar sakta men säkert ökat. Problemet är bara att jag blir aldrig nöjd. När jag tog studenten och var pank, så kändes 100k som en förmögenhet men när jag hade 100k var det ingenting utan jag ville ha mer. Detta har bara fortsatt.

Jag ligger liksom rejält plus men jag är inte nöjd eller lycklig. Hör ofta folk säga att skulle jag ha t.ex 100k skulle jag vara glad men själv känner jag tvärtom.

Vad ska man göra egentligen? Hur ska jag bryta detta mönster? Känner att det är ett beroende och att jag till slut kommer sitta där med en miljon på kontot och vill ha mer. Ett problem är också att jag börjat tänka i kriminella banor, eftersom det är där snabba pengar finns.
Citera
2020-05-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M-right
Som barn kollade jag mycket på programmet Lyxfällan. Det formade mig på ett visst sätt och lärde mig hantera pengar tidigt och skrämde nog upp mig lite att aldrig hamna i den situationen själv.

Med tiden så har mina pengar sakta men säkert ökat. Problemet är bara att jag blir aldrig nöjd. När jag tog studenten och var pank, så kändes 100k som en förmögenhet men när jag hade 100k var det ingenting utan jag ville ha mer. Detta har bara fortsatt.

Jag ligger liksom rejält plus men jag är inte nöjd eller lycklig. Hör ofta folk säga att skulle jag ha t.ex 100k skulle jag vara glad men själv känner jag tvärtom.

Vad ska man göra egentligen? Hur ska jag bryta detta mönster? Känner att det är ett beroende och att jag till slut kommer sitta där med en miljon på kontot och vill ha mer. Ett problem är också att jag börjat tänka i kriminella banor, eftersom det är där snabba pengar finns.

Ja du... kriminalitet leder bara till rikedom för de absolut få i toppen, 99.9% av de kriminella är fattiga och lever miserabla liv... dessutom blir det sällan några riktigt stora pengar ens där i toppen jämfört med vad de bästa tjänar legalt. Kriminella får dessutom många fiender, tex konkurrenter, och det finns ingen heder mellan grova kriminella så skulle du tjäna stora pengar kommer du snart ha en pistol mot huvudet själv och det är din närmaste man som håller pistolen. Vill du verkligen försöka dig på detta? För att "bli nöjd"?

Men nej, pengar gör dig inte lycklig. När man väl har tillräckligt, så försvinner glädjen av pengar.

Du ska försöka hitta något meningsfullt att göra istället, då kommer du må bra. "Lycka" är alltid bara ett tillfälligt tillstånd. Man vänjer sig snart, och då faller lyckokänslan snabbt. Att samla pengar är inte meningsfullt. Däremot att använda sitt överskott av pengar till något bra syfte, det kan skapa meningsfullhet. Många verkar finna en känsla av mening i välgörenhet, religion, familj, sökande efter kärlek, barn, osv...

Lycka till, och bra funderingar!
Senast redigerad av FastFreezer 2020-05-24 kl. 20:21.
Citera
2020-05-24, 21:52
Medlem
Tjena TS!

Hur värderar du pengar? Varför vill du ha mer? Hur tror du det skulle kännas när du tillslut kan tänka dig att du är nöjd?

Pengar i sig har ju inget självändamål som så, men de kan användas till väldigt mycket. Har du medianlön på säg 20k netto som du kan gå runt på och är nöjd med så kan du gå i pension om du har kapital på ungefär 5 mkr. Är det något sånt du föreställer dig?
Citera
2020-05-24, 22:23
Medlem
Det man får göra är att försöka leva mer i nuet och njuta av det som finns nu. Har själv jobbat hårt på det då jag är en person som aldrig är nöjd med någonting, och hela livet har varit en ständig resa för att bli bättre på det mesta. Springer jag milen på X minuter är det dåligt för jag borde springa på X-1, minuter, tjänar jag Y tkr/mån borde jag se till att tjäna Y+5 tkr/mån osv.

Med åren och med saker som skett har jag dock börjat försöka lugna ner mig och försökt njuta lite mer för stunden, men det är svårt.
Citera
2020-05-24, 22:41
Medlem
Du måste öva på att spendera och/eller skänka bort pengar.

Börja smått, ta någon närstående och köp en lite finare present/upplevelse nästa födelsedag än du brukar.

Det kan vara svårt att börja unna sig själv efter att ha levt disciplinerat så börja med någon annan.
Citera
2020-05-24, 23:23
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Påminner mig om den gamle mannen som växte upp i en fattig familj och som fick lära sig att spara och hushålla med resurserna.
Han levde så hela livet och gifte sig aldrig.
Snålt, spartanskt och helt utan några "utsvängningar" eller onödiga utgifter.

När han dog visade det sig att han hade drygt 5,5 miljoner på bankkontot, i bankfacket och i garderoben.
Jag minns inte om han han hade ett testamente eller om allmänna arvsfonden fick alltihop, men den gamle mannen fick ingen nytta av pengarna.

Det kan vara vad som väntar dig om du inte bryter det där.
Ja, det är bra att ha sparade pengar, en buffert, men när det går över styr så kan de sparade pengarna göra att resten av livet får stå tillbaka.
"Jag levde inte livet, men jag dog med ett fett sparkonto..."

Kriminalitet och förhoppningen om snabba pengar?
Ja, så kan man lätt förstöra sitt liv.
Det är ungefär som med spelmissbrukarna som tror att snart, snart, tar de hem storvinsten - de ska bara spela en gång till så...

Bestäm dig för att spara en viss del av din inkomst.
Det kan vara 5, 10 eller 20% av din nettoinkomst, men utöver det så använd pengarna för att leva.
Citera
2020-05-25, 09:55
Medlem
Börja med perioder i ditt liv då du lever ut dina värsta mardrömmar.

Om du t.ex. är rädd för att bli fattig så kan du prova hur det är att leva extremt spartanskt med enformig mat i en vecka eller till och med uppleva hur det är att vara hemlös, t.ex. övernatta i en trappuppgång eller åka ut i vildmarken. Då kan du verkligen lära dig att uppskatta det du har i livet.
Citera
2020-05-25, 10:33
Medlem
Citat:

Satsa hälften av dina pengar i en pensionsförsäkring. Du får en bättre pension och mindre pengar nu. Du mår bättre eventuellt med mindre pengar tillgängligt. Vad tror du om det?
Citera
2020-05-25, 11:10
Medlem
Cannibalizations avatar
Det är en klassiker. Själva grejen med materiella ting är att man aldrig blir nöjd, man vänjer sig vid ett tillstånd och vill sedan utöka med mer.

Finns det inget annat du kan investera din lycka i? Något som inte är materiellt?

"Samla inte skatter här på jorden, där de förstörs av mal och mask och lätt kan bli stulna av inbrottstjuvar. Samla skatter i himlen, där varken mask eller mal förstör och där de är säkra för tjuvar. För där din skatt finns, där kommer också ditt hjärta att vara."
Matteus 6:19
Citera
2020-05-25, 11:46
Medlem
Sodomizeds avatar
Känner igen det där. Det finns en massa saker jag vill köpa. Typ en ny fin gitarr. Och jag har cashen, men det blir aldrig av.

Jag tänker hela tiden "nästa månad, då jävlar köper jag!", men sen kommer lönen och man ser nya feta siffror på kontot och känner en enormt djup tillfredsställelse, och man vill ju inte rubba det. Det finns ingen bättre dag än 25e. Trots att jag var exakt lika tillfredsställd förra månaden och borde kunna unna mig den där gitarren.

Man är väl en snål jävel helt enkelt.
Senast redigerad av Sodomized 2020-05-25 kl. 11:59.
Citera
2020-05-25, 11:54
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Påminner mig om den gamle mannen som växte upp i en fattig familj och som fick lära sig att spara och hushålla med resurserna.

När han dog visade det sig att han hade drygt 5,5 miljoner på bankkontot, i bankfacket och i garderoben.
Jag minns inte om han han hade ett testamente eller om allmänna arvsfonden fick alltihop, men den gamle mannen fick ingen nytta av pengarna.

Det kan vara vad som väntar dig om du inte bryter det där.
Ja, det är bra att ha sparade pengar, en buffert, men när det går över styr så kan de sparade pengarna göra att resten av livet får stå tillbaka.
"Jag levde inte livet, men jag dog med ett fett sparkonto..."

Kriminalitet och förhoppningen om snabba pengar?
Ja, så kan man lätt förstöra sitt liv.
Det är ungefär som med spelmissbrukarna som tror att snart, snart, tar de hem storvinsten - de ska bara spela en gång till så...

Bestäm dig för att spara en viss del av din inkomst.
Det kan vara 5, 10 eller 20% av din nettoinkomst, men utöver det så använd pengarna för att leva.

Typ detta:

"När burksamlaren Curt Degerman, 60, dog i sin säng i Skellefteå en torsdag i slutet av oktober 2008 var det inte många som brydde sig. I den korta dödsnotisen i lokaltidningen Norra Västerbotten stod att "vi får minnas honom som han var".
Men bakom den smutsiga, slitna ytan och det barskrapade levernet dolde sig en investeringsplan och en förmögenhet på 18 miljoner kronor."

"Hur påvert Curt Degerman levde avslöjar siffrorna kring arvet. Han ägde 124 guldtackor värda cirka 3,4 miljoner kronor, en fastighet värd cirka 4 miljoner och aktiefonder i Luxemburg till ett värde av 11 miljoner kronor.
Men lösöret, allt det som han unnade sig själv i kläder, möbler och prylar, var bara värt 3 000 kronor. Hur går det ihop? Varför valde Curt Degerman att leva så här?"
https://www.expressen.se/nyheter/inl...omd-finansman/
Citera
2020-05-25, 11:57
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Låt oss inte dra för snabba slutsatser nu. Det många tycks missa är att pengar faktiskt kan köpa trygghet - det måste inte vara en villa, en ny bil eller lyxresor. Däremot gick ju denne man alldeles för långt i sitt sökande efter trygghet.

Varför sparar TS? Det är en viktig fråga att ställa och komma underfund med. Mitt generella tips är, bestäm dig för att spara en viss andel av din månadsinkomst och håll dig till det. Det måste vara en långsiktigt hållbar siffra och relaterad till varför du sparar, och var beredd på att justera den i framtiden om din livssituation förändras (gissar att TS är ensamstående i dagsläget men sådant brukar ändras).

Om du exempelvis sparar till pensionen, avsätt 10-20% av din inkomst och investera i breda aktiefonder. Om du vill gå i pension tidigare så får du vara beredd att dra upp den siffran, upp till förslagsvis 50%, men som sagt var beredd att din livssituation kan ändras och att du kan behöva justera detta.

Utöver sparandet bör TS dessutom avsätta en viss andel av sin inkomst till resor och nöjen (om så redan inte är fallet). Ägna 10% av din inkomst varje år till en ordentlig resa eller annan hobby eller upplevelse du alltid velat ha. Du måste lära dig och acceptera att ditt bankkonto får sjunka i värde, och du måste lära dig att kunna njuta av pengarna. Du hamnar inte i Lyxfällan så som ditt liv ser ut nu men du kommer att hamna i en helt annan, minst lika destruktiv, fälla om du fortsätter såhär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in