2020-05-24, 15:46
Medlem
Hej,

Skulle behöva hjälp av någon som är kunnigare i Hyper-V Manager.
Håller på att labba lite(Skoluppgift) och sätter upp virtuella servrar och maskiner i Hyper-V.

Problemet som jag stött på är att prestandan är i princip noll i jämförelse med när jag använder WMware Workstation.

Har tilldelat samma antal CPU,RAM,Diskutrymme etc i båda programmen men ändå är Hyper-V extremt seg. Är det något jag behöver aktivera/avaktivera? I Wmware installerar man ju wmware tools för att få en bättre prestanda och lite andra funktioner. Finns det sådant i Hyper-V?
Citera
2020-05-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Hej,

Skulle behöva hjälp av någon som är kunnigare i Hyper-V Manager.
Håller på att labba lite(Skoluppgift) och sätter upp virtuella servrar och maskiner i Hyper-V.

Problemet som jag stött på är att prestandan är i princip noll i jämförelse med när jag använder WMware Workstation.

Har tilldelat samma antal CPU,RAM,Diskutrymme etc i båda programmen men ändå är Hyper-V extremt seg. Är det något jag behöver aktivera/avaktivera? I Wmware installerar man ju wmware tools för att få en bättre prestanda och lite andra funktioner. Finns det sådant i Hyper-V?

Kör du 1 maskin med samma uppsättning
I båda ? Vad har du för någon dator ?
Citera
2020-05-24, 16:09
Medlem
Just nu har jag installerat en maskin i Hyper-V med samma tilldelning av resurser som i WMWARE.

Min datorspec

i7-4790k
16gb ram
SSD 500gb

Det borde bara samma prestanda om jag bara kör en VM i taget. Som sagt i WMware fungerar det hur bra som helst medan när jag kör i Hyper-V så går det riktigt segt.
Citera
2020-07-20, 02:59
Medlem
Vad kör du för OS på maskinerna och vad har du tilldelat för hårdvara till dem?
Generellt sätt om inte alltid så fungerar Vmware bättre än Hyper-V. Vet att vissa IT-företag som driver datacenter håller på att avveckla sina Hyper-V miljöer just därför.

Hyper-V är ju dock inte värdelöst och med din dator så bör du kunna köra åtminstone två maskiner som fungerar helt OK. Men som sagt, behöver veta vad du har tilldelat i resurser och vilket/vilka OS du kör.

/0kand
Citera
2020-07-20, 04:53
Medlem
Hyper-V Integration Services installeras automatiskt till Windows klienter via Windows Update.

Om det gäller Linux klienter så får du ladda ner filerna från Microsoft.

https://www.microsoft.com/en-us/down....aspx?id=55106
Citera
2020-07-20, 05:40
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
när jag kör i Hyper-V så går det riktigt segt.

Vad är "segt" enligt dig? Konkretisera gärna, t.ex CPU-testet singeltrådat i PassMark gav resultat 1978 mot 2103 för vmware.
Citera
2020-08-11, 22:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Hyper-V Integration Services installeras automatiskt till Windows klienter via Windows Update.

Om det gäller Linux klienter så får du ladda ner filerna från Microsoft.

https://www.microsoft.com/en-us/down....aspx?id=55106

Tror det är för några få distributioner, typ Red Hat och någon till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in