• 1
  • 2
2020-05-23, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett olöst mord som också har blivit något omskrivet i Sverige och de som är intresserade av nordisk kriminalhistoria har säkert läst om detta.

Artikel Aftonbladet söndagen den 12 november 1967.

Järnring kring vittnet.

https://tidningar.kb.se/4112678/1967...&to=1967-12-31

Mordet på fru Lock-Hansen kom att kallas för "Höjbjergs-mordet".

I NKK 1991 tas denna gåta upp på sidorna 449-460 under rubriken Mord utan motiv. Här kallas BO för Ulla Jensen.

I Historiska Brott & mysterier # 5/2020 finns en artikel på sidorna 22-24.

Citat rubriker:

"Danmarks mest mystiska fall"
"Hemmafrun släppte in sin mördare i huset".
"Skytten försvann spårlöst efter dådet".

http://menneskerderdraeber.bloggersd...e-lock-hansen/

https://da.wikipedia.org/wiki/Marie_Lock-Hansen

Ca kl. 10.50 den 10 november 1967 satt BO och drack kaffe i köket tillsammans med sin 51-åriga hemhjälp Irma Rasmussen då det ringde på ytterdörren varvid BO öppnade denna. Eftersom fru Lock-Hansen hade mycket att stå i denna dag. så var också en kvinnlig granne och hjälpte henne i hemmet. Hon befann sig i källaren då mordet inträffade.

Det verkade som om mannen ville sälja något. BO och den okände mannen gick då in i ett rum. Strax därefter hörde hemhjälpen tre skott. När hon mötte GM så sköt han henne i magen. Dessbättre överlevde hon. Kulorna visade sig komma från en Walter P38 pistol.

Hela nio böcker har skrivits om denna mystiska och märkliga gåta i Danmark mellan åren 1992-2018. Förutom ytterligare fem böcker där mordet har blivit omnämnt.

Det har förekommit en mängd olika teorier. Någon som känner till detta olösta mord sedan tidigare? Vad tror ni vad som var orsaken? Ett förväxlingsmord?
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-23 kl. 14:35.
Citera
2020-05-23, 14:35
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tidningen Historiska brott och mysterier läser jag och läste just om det fallet i går kväll

Utan att ha läst mer än det om fallet, tror jag på "den oäkte sonen"-teorin som framförs; att bli blåst på ett arv har fått folk att mörda förr..
Citera
2020-05-23, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går att utesluta rånmord.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Tidningen Historiska brott och mysterier läser jag och läste just om det fallet i går kväll

Utan att ha läst mer än det om fallet, tror jag på "den oäkte sonen"-teorin som framförs; att bli blåst på ett arv har fått folk att mörda förr..

Då läste vi båda denna tidning samtidigt.

Naturligtvis kan det ha handlat om den oäkte sonen. En annan teori är att det kan ha varit ett förväxlingsmord. Att offret istället skulle ha varit Grethe Bartram. Även om 22 år hade gått efter andra världskriget slut så var inget glömt eller förlåtet i Danmark. Fast 1967 bodde Grethe Bartram i Sverige.

Aftonbladet artikel 11 november 1967.

Kvinnor mördade i dansk förortsvilla.

En felaktig rubrik eftersom det "bara" var en av kvinnorna som avled fast denna artikel publicerades dagen efter mordet och ingen visste hur det skulle sluta. Städhjälpen Irma Rasmussen avled 2003. Den kvinnliga grannen som hjälpte fru Lock-Hansen den här ödesdigra dagen var Lizzy Christensen.

Vi kan i a f utesluta rånmord. Inget var stulet i huset.
Citera
2020-05-23, 20:56
Medlem
obafgkms avatar
Jag såg en dokumentär om detta mord för ett antal år sedan. Jag minns inte vad den hette, men Doscover Channel hade någon serie som hette "Crime nights", jag tror att dokumentären ingick i den serien.
Citera
2020-05-23, 22:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har aldrig gått att få fram ett motiv.

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Jag såg en dokumentär om detta mord för ett antal år sedan. Jag minns inte vad den hette, men Doscover Channel hade någon serie som hette "Crime nights", jag tror att dokumentären ingick i den serien.

Det gjorde den nog med stor sannolikhet.

Inte bara att detta olösta mord är det som har blivit mest omskrivet på hemmaplan. Har även fått en viss uppmärksamhet internationellt. Anledningen för detta stora intresse för det olösta fallet är att det aldrig har gått att få fram ett motiv under alla dessa år som nu har gått. Fru Lock-Hansen hade ingen hotbild mot sig. Hon levde ett helt vanligt liv som vilken annan hemmafru som helst och ändå sköts hon till döds med tre skott mycket snabbt efter att hon hade öppnat ytterdörren för den okände mannen. Städhjälpen Irma Rasmussen hade aldrig tidigare, eller senare, sett den här mannen.

Vem var GM? Av vilken anledning mördades BO? Det var inget rånmord. Det var inget sexmord. Ingen vet och vi lär heller aldrig få några svar på dessa frågor tyvärr.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-23 kl. 23:05.
Citera
2020-05-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Naturligtvis kan det ha handlat om den oäkte sonen. En annan teori är att det kan ha varit ett förväxlingsmord. Att offret istället skulle ha varit Grethe Bartram. Även om 22 år hade gått efter andra världskriget slut så var inget glömt eller förlåtet i Danmark. Fast 1967 bodde Grethe Bartram i Sverige.

Hade hon bott på samma adress?

Citat:
I NKK 1991 tas denna gåta upp på sidorna 449-460 under rubriken Mord utan motiv. Här kallas BO för Ulla Jensen.

Hittar inte det i 1991.
Citera
2020-05-24, 13:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett danskt mord 1967 och ett svenskt mord 1968 kopplade samman i maj 1968.

I maj 1968 kopplades "Höjbjergsmordet" ihop med ett mord i Göteborg 1968.

När jag nu läser dessa artiklar så måste det ha varit då som jag för första gången läste om mordet i Århus.

Artiklar GT söndagen den 19 maj 1968 med foto på fru Lock-Hansen.

Dansk polis hör "slump-mördaren" om bestialiskt kvinnomord i Århus.
Bra signalement överensstämmer

Rubrik gällande mordet i Göteborg:

Polisen avfärdar hämndbegär, svartsjuka, homosex och slump.

https://tidningar.kb.se/3276072/1968...&to=1968-12-31

Den man som kom att höras var den sexgalne, enligt GT, kvinnotjusaren Karl (Charles) Hager.

Länk detta fall:

Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-24 kl. 13:18.
Citera
2020-05-24, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Hade hon bott på samma adress?

Hittar inte det i 1991.

Nej det har jag aldrig läst men hon var född i Århus och båda kvinnorna var födda 1924.

Varför vissa trodde detta berodde på att fru Lock-Hansen och att Grethe Bartram liknade varandra något när man ser på foton. Grethe Bartram var angivare åt nazisterna och släpptes från fängelset 1956. Hon flyttade till Halland och då till Vessigebro där hon avled 2017 i en ålder av 93 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grethe_Bartram.

https://www.kriminalsager.dk/Lock-Hansen/Myter/

Ber så mycket om ursäkt för det felaktiga årtalet gällande NKK. Det rätta skall vara 1988. Dock rätt sidor.

Det gäller att utnyttja det för tillfället öppna tidningsarkivet fram t. o. m. 2020-05-31.

Artikel GT lördagen den 18 maj 1968.

Danielssons baneman hörs om ÄNNU ETT MORD.

https://tidningar.kb.se/2636667/1968...&to=1968-12-31

Det som särskilt intresserade den danska polisen var tydligen den tyska brytningen. Bröt fru Lock-Hansens mördare på tyska?
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-24 kl. 16:09.
Citera
2020-05-25, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
En dokumentär om mordet.

Artikel Aftonbladet söndagen den 19 maj 1968.

Fastighetsmäklarens baneman skyldig till mord i Danmark?

https://tidningar.kb.se/4112678/1968...&to=1968-12-31

Signalementet på denne GM stämde överens med den man som efterspanades för mordet på fru Lock-Hansen. Han kom aldrig att dömas för detta. Troligtvis kunde han uppvisa alibi för morddagen.

Tema: Höjbjergsmordet. En dokumentär med en rekonstruktion om vad som hände under förmiddagen den 10 november 1967. ! timme 14 minuter lång. På danska utan svensk textning.

https://www.tv2ostjylland.dk/tema/tema-hojbjergmordet

Citat:

"Lørdagstema: Mordet på Marie Lock-Hansen i 1967 er aldrig blevet opklaret. En kvinde står nu frem og fortæller, hvad Marie Lock-Hansens mand flere år efter mordet fortalte hende om mordet og om ægteskabet."
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-25 kl. 17:58.
Citera
2020-05-27, 16:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sprang troligtvis förbi GM.

Artikel GT onsdagen den 3 maj 1972.

Hon lever i ständig skräck för den okände mördaren.

https://tidningar.kb.se/2636667/1972...&to=1972-12-31

Polisen hade utrustat Irma Rasmussen med en miniradiosändare som hon bar väskan var hon än befann sig. Både som skydd men också för att kunna meddela polisen att hon hade sett GM igen. Vilket hon tyvärr aldrig kom att göra.

I dokumentären från 2012-10-27 så framkom det flera intressanta uppgifter som i a f jag inte kände till tidigare. En pojke hade sett en man förfölja fru Lock-Hansen när hon var ute i skogen på promenad med sin Collie. Samme man såg han igen kort därefter. Han stod framför en bil. Pojken ville ta bilens registreringsnummer men mannen dolde skylten fram till. Pojken gick då för att kolla den bakre skylten varvid mannen omedelbart förflyttade sig dit så att han dolde även denna. Pojken blev då rädd och gick därifrån. Tänk om de hade varit två st. vid detta fälle?

När den andra kvinnan som befann sig i källaren och arbetade med en kopieringsmaskin, Lizzy Christenson, springande lämnade mordvillan för larma polisen, så sprang hon förbi en lugnt promenerande man. Detta var troligtvis GM.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-27 kl. 16:23.
Citera
2020-05-27, 18:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ett olöst mord som också har blivit något omskrivet i Sverige och de som är intresserade av nordisk kriminalhistoria har säkert läst om detta.

Artikel Aftonbladet söndagen den 12 november 1967.

Järnring kring vittnet.

Mordet på fru Lock-Hansen kom att kallas för "Höjbjergs-mordet".

I Historiska Brott & mysterier # 5/2020 finns en artikel på sidorna 22-24.

Citat rubriker:

"Danmarks mest mystiska fall"
"Hemmafrun släppte in sin mördare i huset".
"Skytten försvann spårlöst efter dådet".

http://menneskerderdraeber.bloggersd...e-lock-hansen/

https://da.wikipedia.org/wiki/Marie_Lock-Hansen

Ca kl. 10.50 den 10 november 1967 satt BO och drack kaffe i köket tillsammans med sin 51-åriga hemhjälp Irma Rasmussen då det ringde på ytterdörren varvid BO öppnade denna. Eftersom fru Lock-Hansen hade mycket att stå i denna dag. så var också en kvinnlig granne och hjälpte henne i hemmet. Hon befann sig i källaren då mordet inträffade.

Det verkade som om mannen ville sälja något. BO och den okände mannen gick då in i ett rum. Strax därefter hörde hemhjälpen tre skott. När hon mötte GM så sköt han henne i magen. Dessbättre överlevde hon. Kulorna visade sig komma från en Walter P38 pistol.

Hela nio böcker har skrivits om denna mystiska och märkliga gåta i Danmark mellan åren 1992-2018. Förutom ytterligare fem böcker där mordet har blivit omnämnt.

Det har förekommit en mängd olika teorier. Någon som känner till detta olösta mord sedan tidigare? Vad tror ni vad som var orsaken? Ett förväxlingsmord?

Varför beskrivs hon som hemmafru, hon bedrev ju tryckeri i hemmet, alltså egen företagare?
Lite udda också att MLH kom att adoptera adoptivdottern från makens förra äktenskap, detta och antydan om att MHL skulle haft en affär och att maken blev av med eller gjorde sig av med firman efter vad det sägs att han drack för mycket. Man kan ju tänka sig att där finns en del schismer som skulle kunna leda till agg hos någon.
Men eljest ser det väl till det yttre ut som ett typiskt "stikkerdrap". Och visst är hon lite lik GB men jag föreställer mig att personer kopplade till motståndsrörelsen brukar vilja vara väl insatta, särskilt i efterkrigstid och det inte är en akut fara som skulle åtgärdas? Fast iofs kan det ju vara någon utan direkt koppling till motståndsrörelsen som exempelvis läst om GB och sett foton i någon artikel, och därefter sett MLH och fått för sig det är samma person.

Hon tryckte bland annat skrifter till föreningar, men jag antar att man gått igenom huruvida hon tryckt något känsligt eller haft någon affärsmässig konflikt.
Eller bodelningen som sändes in till rätten någon dag innan där egendomen i fastigheten skulle gå till MLH i händelse av skilsmässa.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-27 kl. 19:08.
Citera
2020-05-28, 13:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mordet som vägrade att dö.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför beskrivs hon som hemmafru, hon bedrev ju tryckeri i hemmet, alltså egen företagare?
Lite udda också att MLH kom att adoptera adoptivdottern från makens förra äktenskap, detta och antydan om att MHL skulle haft en affär och att maken blev av med eller gjorde sig av med firman efter vad det sägs att han drack för mycket. Man kan ju tänka sig att där finns en del schismer som skulle kunna leda till agg hos någon.
Men eljest ser det väl till det yttre ut som ett typiskt "stikkerdrap". Och visst är hon lite lik GB men jag föreställer mig att personer kopplade till motståndsrörelsen brukar vilja vara väl insatta, särskilt i efterkrigstid och det inte är en akut fara som skulle åtgärdas? Fast iofs kan det ju vara någon utan direkt koppling till motståndsrörelsen som exempelvis läst om GB och sett foton i någon artikel, och därefter sett MLH och fått för sig det är samma person.

Hon tryckte bland annat skrifter till föreningar, men jag antar att man gått igenom huruvida hon tryckt något känsligt eller haft någon affärsmässig konflikt.
Eller bodelningen som sändes in till rätten någon dag innan där egendomen i fastigheten skulle gå till MLH i händelse av skilsmässa.

Fru Lock-Hansen var hemmafru och skötte hushållet, dottern och hunden.

Hon hade hjälp med detta av en städhjälp. Det mesta som hon kopierade var sådant som maken hade användning av i sitt arbete. Hon kopierade material till andra sammanhang, kanske hjälpte hon även någon granne med kopior, men någon egen företagare tycker jag inte man kan anse att hon var. Hon lär knappast ha tjänat några större summor på detta om ens något. Kopierade skrifter till föreningar så vet vi inte vad dessa ev. fick betala. Kanske enbart materialkostnaderna?

Makens dotter lät hon adoptera men denna dotter var också makens adoptivdotter. Hennes make kunde inte få egna barn.

Att det skulle ha varit ett "stikker-drap" har blivit en myt enligt författaren Dines Bogö. Ingen vet med säkerhet hur det förhöll sig men det kan ha varit ett förväxlingsmord. Fast då mordet begicks hade Grethe Bartram bott i Sverige i över 10 år.

Detta är mordet som vägrade att dö.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-28 kl. 13:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in