Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-23, 10:57
  #1
Medlem
aina08s avatar
Håller på och ska försöka få ner räntan på bolånen hos min lokala sparbank.
Har en ränta på 1,89% just nu men tycker att de bör gå att få ner.
Räntan ja har nu är med en ränteavvikelse/rabatt på 0,4% som ja fick förra året.
Varje år får ja kontakta banken för att be om att få rabatt ännu ett år.

Kan man inte få denna avvikelse/rabatt i mer än 1 år i taget?

Har rörlig ränta (3 månaders) och en belåningsrad på 59%.
Nog bör det väl vara rimligt att få ner räntan mer då snitträntan hos banken just nu är 1,65%
__________________
Senast redigerad av aina08 2020-05-23 kl. 11:00.
Citera
2020-05-23, 11:43
  #2
Avstängd
bithaxs avatar
Har 1,45% hos SBAB och behöver inte förhandla om den varje år. Därför jag bytte.

Det går att få lägre om du går till Avanza eller Hypoteket, men då måste du gå med på att de kan sälja skulden till vem de vill och att du inte får hyra ut bostaden utan deras tillstånd och så vidare.

SBAB är den enda normala banken jag vet som har en okej ränta utan en massa dåliga villkor.
Citera
2020-05-23, 15:20
  #3
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Håller på och ska försöka få ner räntan på bolånen hos min lokala sparbank.
Har en ränta på 1,89% just nu men tycker att de bör gå att få ner.
Räntan ja har nu är med en ränteavvikelse/rabatt på 0,4% som ja fick förra året.
Varje år får ja kontakta banken för att be om att få rabatt ännu ett år.

Kan man inte få denna avvikelse/rabatt i mer än 1 år i taget?

Har rörlig ränta (3 månaders) och en belåningsrad på 59%.
Nog bör det väl vara rimligt att få ner räntan mer då snitträntan hos banken just nu är 1,65%

Om ditt lån är från efter att amorteringskravet kom så begär ut ett amorteringsunderlag från din bank, då kommer de bli mycket mer förhandlingsvilliga. Kolla som svaret ovan skriver SBAB - kan inte din bank matcha detta och utan årlig omförhandling så är det bara att byta!
Citera
2020-05-23, 15:53
  #4
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om ditt lån är från efter att amorteringskravet kom så begär ut ett amorteringsunderlag från din bank, då kommer de bli mycket mer förhandlingsvilliga. Kolla som svaret ovan skriver SBAB - kan inte din bank matcha detta och utan årlig omförhandling så är det bara att byta!


här kan man se lägre räntor
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Citera
2020-05-23, 18:24
  #5
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Håller på och ska försöka få ner räntan på bolånen hos min lokala sparbank.
Har en ränta på 1,89% just nu men tycker att de bör gå att få ner.
Räntan ja har nu är med en ränteavvikelse/rabatt på 0,4% som ja fick förra året.
Varje år får ja kontakta banken för att be om att få rabatt ännu ett år.

Kan man inte få denna avvikelse/rabatt i mer än 1 år i taget?

Har rörlig ränta (3 månaders) och en belåningsrad på 59%.
Nog bör det väl vara rimligt att få ner räntan mer då snitträntan hos banken just nu är 1,65%

Har du 3 månaders ränta så får du din rabatt i 1 år som du skriver, sen måste du förhandla igen när den tiden gått ut. Jag hade samma som dig med min bank att jag var tvungen att förhandla efter 1 år. Till slut blev jag bara förbannad hur banken är mot mig som kund så jag löste in hela mitt bolån så nu slipper jag att ha med dom att göra😊
Om du ska få lägre ränta beror också på hur mycket du har i bolån.
Citera
2020-05-24, 11:01
  #6
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har 1,45% hos SBAB och behöver inte förhandla om den varje år. Därför jag bytte.

Det går att få lägre om du går till Avanza eller Hypoteket, men då måste du gå med på att de kan sälja skulden till vem de vill och att du inte får hyra ut bostaden utan deras tillstånd och så vidare.

SBAB är den enda normala banken jag vet som har en okej ränta utan en massa dåliga villkor.
Vill nog använda mig av en "riktig bank" och är egentligen nöjd med banken i övrigt. De är bara just att behöva kontakta dom varje år för att få sin rabatt som blir tjatig.
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om ditt lån är från efter att amorteringskravet kom så begär ut ett amorteringsunderlag från din bank, då kommer de bli mycket mer förhandlingsvilliga. Kolla som svaret ovan skriver SBAB - kan inte din bank matcha detta och utan årlig omförhandling så är det bara att byta!
Lånet är från innan amorteringskravet. Har pratat om att göra om lånen men blir då omfattad av de nya kraven. Amorterar ganska lite i dagsläget.
Vad menar du med amorteringsunderlag?
Citat:
Ursprungligen postat av saso
här kan man se lägre räntor
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Tack. De va intressant.
Fast när ja kollar där så ligger man kanske inte så dåligt till ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Har du 3 månaders ränta så får du din rabatt i 1 år som du skriver, sen måste du förhandla igen när den tiden gått ut. Jag hade samma som dig med min bank att jag var tvungen att förhandla efter 1 år. Till slut blev jag bara förbannad hur banken är mot mig som kund så jag löste in hela mitt bolån så nu slipper jag att ha med dom att göra😊
Om du ska få lägre ränta beror också på hur mycket du har i bolån.
Vad har du för bank?
Jag har en lokal Sparbak som går under Swedbank.
Gillar servicen osv så vill egentligen inte byta bank men vill så klart inte betala mer ränta än nödvändigt.
Smidigt att kunna lösa in lånen, de är ju onödigt att ha lån om man inte behöver men den möjligheten har tyvärr inte jag. Har lån på totalt 1.3 miljoner, då med ett topplån på drygt 100 (med 2.30% i ränta). Ska se om de är värt att lägga in topplånet i bolånet, även med amorteringskrav.
Citera
2020-05-24, 15:20
  #7
Medlem
glajarns avatar
Vad har du för bank?
Jag har en lokal Sparbak som går under Swedbank.
Gillar servicen osv så vill egentligen inte byta bank men vill så klart inte betala mer ränta än nödvändigt.
Smidigt att kunna lösa in lånen, de är ju onödigt att ha lån om man inte behöver men den möjligheten har tyvärr inte jag. Har lån på totalt 1.3 miljoner, då med ett topplån på drygt 100 (med 2.30% i ränta). Ska se om de är värt att lägga in topplånet i bolånet, även med amorteringskrav.[/quote]

Jag har Nordea. Tittar man på vad du har för ränta förhållande till din skuld så har du egentligen inte så dålig ränta. Om du är med i facket så kolla upp om ditt fackförbund har något avtal med din bank som gör att du kan få lägre boränta. Min frus fackförbund hade avtal med våran bank som gjorde att vi fick 0.30% lägre på vårat bolån då vi hade det. Eftersom du har så lite i topplån så kommer det skilja ca 55 kr mindre i månaden för dig om du lägger in topp lånet i bolånet. Det du kan göra är att försöka pressa ner din ränta lite till på din nuvarande bank, du har ju ingenting att förlora😁 Nu efter att jag löste in mitt bolån så bor jag oförskämt billigt och ångrar mig inte en sekund. Är så jäkla skönt att slippa ge banken dom pengarna varje månad🤗😊
Citera
2020-05-25, 09:36
  #8
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Jag har Nordea. Tittar man på vad du har för ränta förhållande till din skuld så har du egentligen inte så dålig ränta. Om du är med i facket så kolla upp om ditt fackförbund har något avtal med din bank som gör att du kan få lägre boränta. Min frus fackförbund hade avtal med våran bank som gjorde att vi fick 0.30% lägre på vårat bolån då vi hade det. Eftersom du har så lite i topplån så kommer det skilja ca 55 kr mindre i månaden för dig om du lägger in topp lånet i bolånet. Det du kan göra är att försöka pressa ner din ränta lite till på din nuvarande bank, du har ju ingenting att förlora😁 Nu efter att jag löste in mitt bolån så bor jag oförskämt billigt och ångrar mig inte en sekund. Är så jäkla skönt att slippa ge banken dom pengarna varje månad🤗😊
Min bank har inget bra samarbeten med facket osv som kan ge mig något.
Vore skönt att bli av med lånen men samtidigt är de inte så mycket så de blir som att betala en låg hyra.
Husets värde har fördubblats sen ja köpte de för 7 år sen och de ger ju också lite bättre läge.
Får se om ja bakar ihop lånen eller om ja bara nöjer mig med lite bättre ränta.
I sämsta fall bör ja i alla fall få behålla ränteavvikelserna 1 år till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback