2020-05-23, 03:45
Medlem
sasos avatar
har läst att man kan söka till min- och ammunitionsröjarutbildning inom Försvarsmakten.
All utbildning inom den svenska Försvarsmakten börjar med en Grundläggande Militärutbilnding (GMU) - om man vill på sikt bli Min- och ammunitionsröjare, är GMU´s längd 9 månader. Efter GMU kan man fortsätta utbildning till min- och ammunitionsröjare.

Svårt och hitta hur mycket en bombtekniker tjänar. Någon som vet?
Citera
2020-05-23, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
har läst att man kan söka till min- och ammunitionsröjarutbildning inom Försvarsmakten.
All utbildning inom den svenska Försvarsmakten börjar med en Grundläggande Militärutbilnding (GMU) - om man vill på sikt bli Min- och ammunitionsröjare, är GMU´s längd 9 månader. Efter GMU kan man fortsätta utbildning till min- och ammunitionsröjare.

Svårt och hitta hur mycket en bombtekniker tjänar. Någon som vet?

Det är väl en specialutbildad polis, eller militär. Lönen är nog samma, plus lite tillägg.
Jag gissar ju nu men det handlar inte om några fantasisummor.
Ingångslönen för en polis assistent är väl 25.000 sek nånting. vilket är ett skämt. Borde vara 50.
Vad en kommisarie tjänar vet jag icke men det är 50-60 tusen, skulle jag tro.
En polisintendent ligger nog på 70-90-tusen.

Det är oroväckande då poliskorruption ligger nära till hands.
Om du tittar bort nu så får du 200.000! Vem kan säga nej till det.
Citera
2020-05-23, 08:02
Medlem
winnertip

Citat:

Det är lika oroväckande när någon på forumet har denna åsikt.
Du skulle aldrig kunna bli polis.
Citera
2020-05-23, 11:42
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
winnertip

Exakt detta. Slogs av samma tanke.
Citera
2020-05-23, 14:00
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Det är väl en specialutbildad polis, eller militär. Lönen är nog samma, plus lite tillägg.
Jag gissar ju nu men det handlar inte om några fantasisummor.
Ingångslönen för en polis assistent är väl 25.000 sek nånting. vilket är ett skämt. Borde vara 50.
Vad en kommisarie tjänar vet jag icke men det är 50-60 tusen, skulle jag tro.
En polisintendent ligger nog på 70-90-tusen.

Så mycket tjänar de inte. Även om de hade gjort det så har organiserade kriminella alltid råd att muta dem relativt deras lön. Endast rättspatos och principer står emot. Samma sekund som polisen tappar tron på organisationen och samhället är de olämpliga i sin roll.

En bombtekniker ligger på ca 40k ink allt. Det är inget instegsjobb utan erfarna poliser.

FAKTA: NATIONELLA BOMBSKYDDET

Polisens bombtekniker tar hand om och oskadliggör föremål som misstänks vara farliga. Det kan till exempel vara bomber eller giftiga kemikalier.

Nationella bombskyddet är baserat i Stockholm, Göteborg och Malmö men är en så kallad nationell resurs och arbetar över hela landet och kan rycka ut dygnet runt, året runt.

Bombteknikers arbetsuppgifter är bland annat att lokalisera farliga föremål, bedöma om föremål är farliga, säkra farliga föremål och transportera bort eller oskadliggöra dem utan att de gör skada.

Bombtekniker biträder också polisen efter detonationer genom att exempelvis leta efter andra eventuella farliga eller explosiva ämnen.

Bombteknikerna använder många tekniska hjälpmedel till exempel skyddsdräkter, fordon för bortforsling av föremål och robotar som kan hämta, fotografera eller skjuta sönder föremål så att ingen människa behöver gå nära.
Citera
2020-05-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
winnertip

Jag tror inte att du förstår hur allvarligt det är när polisen tjänar så dåligt att det är svårt att finansiera ett tryggt och säkert medelklassliv. Nu kan de utsättas både för hot och piska: se åt andra hållet en gång och du får 250k, om inte så kommer vi plocka din familj som bor i samma område som oss.

Polisen måste kunna segregera sig från busset, inte bo i samma område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in