• 1
  • 2
2020-05-22, 21:15
Medlem
Igår hände en sak som jag börja bli lite tveksam över just de val jag gjorde.

Har en gräsklippare av märket meec. Har kört den nu i ca 4 år utan att fylla på olja eller byta. Den har varit ren o fin hela tiden samt fylld.

Men just igår medan jag klippte min ca 30 kvm gräsmatta så börja motorn gnissla. Sen stängde jag av. Kolla då var de ingen bensin. Tänkte inte på oljan då jag checka den 2 dagar tidigare. Fyllde på o starta igen samma ljud kom. Stångde av o tänkte nu är det oljan.

Öppnar olje stickan och ser att det är tomt. Lite rök kom. Hade ingen motorolja hemma. Så tänkte för att fixa sista biten så måste de fyllas. Då tog jag fritösolja o fyllde på. Starta och vipps försvann ljudet och gick smidigt.

Vilka konsekvenser har jag exponerat mig för? Ingen gräsklippare jag dyrkar direkt. Köpte för 500 kr för 4 år sen. Men är den förstörd nu? Tänkte fylla på med riktig olja när det behövs.
Citera
2020-05-22, 21:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Igår hände en sak som jag börja bli lite tveksam över just de val jag gjorde.

Har en gräsklippare av märket meec. Har kört den nu i ca 4 år utan att fylla på olja eller byta. Den har varit ren o fin hela tiden samt fylld.

Men just igår medan jag klippte min ca 30 kvm gräsmatta så börja motorn gnissla. Sen stängde jag av. Kolla då var de ingen bensin. Tänkte inte på oljan då jag checka den 2 dagar tidigare. Fyllde på o starta igen samma ljud kom. Stångde av o tänkte nu är det oljan.

Öppnar olje stickan och ser att det är tomt. Lite rök kom. Hade ingen motorolja hemma. Så tänkte för att fixa sista biten så måste de fyllas. Då tog jag fritösolja o fyllde på. Starta och vipps försvann ljudet och gick smidigt.

Vilka konsekvenser har jag exponerat mig för? Ingen gräsklippare jag dyrkar direkt. Köpte för 500 kr för 4 år sen. Men är den förstörd nu? Tänkte fylla på med riktig olja när det behövs.
Inte bytt olja på fyra år? Fritösolja? Du skojar nu va?
Citera
2020-05-22, 21:21
Medlem
Tyvärr nej klipper typ 2-3 gg om året på en 40 sekunders yta. Så har inte varit igång länge. Har inte heller brytt mig då den var billig.
Citera
2020-05-22, 21:25
Medlem
DyslexiKungens avatar
Om du har kört utan olja, då har motorn skärt ihop Fritösolja också, du ska ha 5w30 olja
Senast redigerad av DyslexiKungen 2020-05-22 kl. 21:32.
Citera
2020-05-22, 21:27
Medlem
Ichwills avatar
TS ska nog vara glad att Jula-klipparen har hållt i fyra år.
Citera
2020-05-22, 21:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Om du har kört utan olja, då har motorn skärt ihop

Sannolikt. Meec är inte det yppersta av kvalitet, snarare tvärt om.
Löjligt nog kan man nästan "skita i" att byta olja, har en granne som har en 20 år gammal Stiga han aldrig bytt olja på, han häller bara i "slattar" från flaskorna han "har kvar" från sin bil. Absolut inte att rekommendera!

Själv byter jag olja lite bättre på min klippare, vart tredje år cirka. Överstiger dock aldrig rekommendationen gällande max 30 timmars bruk av oljan. Däremot skiter jag i att byta varje år.

Tror jag använder klipparen max 5 tim/år, och det är ett overstatement. Men alltid rekommenderad olja, dvs. 10W-30, förr var det singlegrade, men tydligen numera multigrade. Skit samma, maskinen bara går och går. Kollar nivån med stickan vid säsongsstart, och även "mitt i sommaren". Inte knepigare än så med underhållet.

Gräsklippare är inte jättekräsna på vilken motorolja de får, men det ska vara motorolja, inte matlagningsolja!

Oftast 10W-30 eller liknande motorolja. Räcker med "galne-gunnar-motorolja" om man inte har råd med annat.
Citera
2020-05-22, 21:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
TS ska nog vara glad att Jula-klipparen har hållt i fyra år.

Japp, lutar åt "världsrekord", speciellt med jätteslarv gällande oljan!
Citera
2020-05-22, 21:44
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sannolikt. Meec är inte det yppersta av kvalitet, snarare tvärt om.
Löjligt nog kan man nästan "skita i" att byta olja, har en granne som har en 20 år gammal Stiga han aldrig bytt olja på, han häller bara i "slattar" från flaskorna han "har kvar" från sin bil. Absolut inte att rekommendera!

Själv byter jag olja lite bättre på min klippare, vart tredje år cirka. Överstiger dock aldrig rekommendationen gällande max 30 timmars bruk av oljan. Däremot skiter jag i att byta varje år.

Tror jag använder klipparen max 5 tim/år, och det är ett overstatement. Men alltid rekommenderad olja, dvs. 10W-30, förr var det singlegrade, men tydligen numera multigrade. Skit samma, maskinen bara går och går. Kollar nivån med stickan vid säsongsstart, och även "mitt i sommaren". Inte knepigare än så med underhållet.

Gräsklippare är inte jättekräsna på vilken motorolja de får, men det ska vara motorolja, inte matlagningsolja!

Oftast 10W-30 eller liknande motorolja. Räcker med "galne-gunnar-motorolja" om man inte har råd med annat.

Jag kollar på oljan, jag kan se när det är dags att byta. 30 timmar som rekommendation, jävla slöseri att byta efter 30 timmar.
Klart du kan köra matlagningsolja, bara du kollar regelbundet, och speciellt som han sa, han kör den 40 sec, 30 kvm. där skulle jag inte vara orolig även om oljan tål mindre grader än motorolja och försvinner snabbt. Men man måste kolla oljan regelbundet om man kör med en fulmetod.

Du behöver inte köra en tvåtaktsmotor med dyr tvåtaktsolja heller, det fungerar fint med fritösolja.
Citera
2020-05-22, 21:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Jag kollar på oljan, jag kan se när det är dags att byta. 30 timmar som rekommendation, jävla slöseri att byta efter 30 timmar.
Klart du kan köra matlagningsolja, bara du kollar regelbundet, och speciellt som han sa, han kör den 40 sec, 30 kvm. där skulle jag inte vara orolig även om oljan tål mindre grader än motorolja och försvinner snabbt. Men man måste kolla oljan regelbundet om man kör med en fulmetod.

Du behöver inte köra en tvåtaktsmotor med dyr tvåtaktsolja heller, det fungerar fint med fritösolja.

Tja, en halvliter gräsklipparolja av bättre kvalitet än fritösolja kostar cirka 30-40 kronor, vart tredje år då. 10 spänn årligen kanske gräver ett för stort hål i hushållsbudgeten?

Tror dock att en skuren motor kostar multiplar mer än tio spänn..
Citera
2020-05-22, 21:55
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Tja, en halvliter gräsklipparolja av bättre kvalitet än fritösolja kostar cirka 30-40 kronor, vart tredje år då. 10 spänn årligen kanske gräver ett för stort hål i hushållsbudgeten?

Tror dock att en skuren motor kostar multiplar mer än tio spänn..

Absolut gör det inte det, men som en fulmetod så fungerar det.

Du kan ju själv köra din motor på riktig olja en timme efter du rengjort toppen, ta av den och kolla. Sen köra en timme på fritösolja och kolla, lite mer sot, och lite mer tappat.

Antar att du inte kan skruva av toppen, eller själv se när oljan behöver bytas. 30 timmar? pfft
En sen om du kör 30 timmar på tre år, wtf? liten plätt du har.
Citera
2020-05-22, 21:59
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Japp, lutar åt "världsrekord", speciellt med jätteslarv gällande oljan!
Citera
2020-05-22, 22:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Absolut gör det inte det, men som en fulmetod så fungerar det.

Du kan ju själv köra din motor på riktig olja en timme efter du rengjort toppen, ta av den och kolla. Sen köra en timme på fritösolja och kolla, lite mer sot, och lite mer tappat.

Antar att du inte kan skruva av toppen, eller själv se när oljan behöver bytas. 30 timmar? pfft
En sen om du kör 30 timmar på tre år, wtf? liten plätt du har.

Förlänger dina "oljetips" gräsklipparmotorns förväntade livslängd?

"Gräsplätten" klipps av grannens pöjk oftast, han får tjugo spänn, med grannens Stiga grannen aldrig bytt olja på, grannen jag nyss berättade om. Därav under fem timmar, eller max 5 timmars bruk per år gällande min klippare. Fungerar bra. Skulle nog kunna strunta i att byta olja helt och hållet på min gräsklippare, men vill inte utsätta mig själv för någon organisation som anklagar mig för "gräsklipparmotorplågeri".. Orkar inte med proteströrelser här hemma i Örgryte..

Nä, skit i att hälla i matolja i motorn, är inte bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in