Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-17, 02:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag har Allegros bok men den är svår, rätt över huvudet på mig faktiskt. Jag är helt på med att psykedelier triggat religiösa/andliga impulser i förhistorien, självklart så. Men: Rätt jävla långsökta och inkrökta resonemang kring just NT och svamp.

Ja, långsökt ja. Men då ska kommas ihåg att romarna förmodligen hade avrättat samtliga medlemmar av Esséerna om de varit öppna 100 % med vad de faktiskt gjorde, svampritualer vill säga. Om de fick minsta nys hade det kunnat resultera i avrättningar av medlemmar i sekten. Så de var kanske tvungna att vara jävligt försiktiga och långsökta av sig i sina storys. Tyckte också mig höra i ett klipp med Allegro att termen "Aba-kadabra" i grund och botten på arameiska betydde "Fader vår som är i Himmelen". Underligt sammanträffande kan tyckas. Vilket fall som helst var Esséernas vilja att sprida kärlek runtom i världen och att folk skulle "vända andra kinden till" m.m. istället för att kriga tillbaka om någon gjort något elakt mot en. Bästa sättet att lyckas med att sprida dessa budskap var att hitta på en långsökt story med en stark och viktig huvudkaraktär i sig (Jesus vill säga), precis som i precis alla filmer så måste det finnas någon huvudperson/ledare alla "hejar" på för att det ska gå hem hos åskådarna.

Är det en antik stenformad svamp du har som bild btw? Bara undrar.

Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Har inte gjort det, dock ätit cubensis dussntals gånger.

Okej, men för en newbie inom området - hur pass mycket kan en tripp skilja sig beroende på vilken svamp man brukar? Kan det skilja sig såpass likt det gör vad gäller cannabis - om man röker säg Amnesia Haze vs G13 typ?

Sagan kring jultomten härstammar i vilket fall som helst som Joe Rogan säger i det klippet jag länkade i trådstarten från just Amanita Muscaria. Jag vet att just denna sort växer i Sverige lite överallt, men vad jag förstått kan den vara rentav dödlig att förtära om man inte tillagar den på rätt sätt - så jag vill gärna inte chansa... Säkrare att köpa från Darknet i så fall.

Tycker f.ö. också att följande video bör uppmärksammas. En video av Paul Stamets som förklarar hur vi människor i bott och grund härstammar från svamparna och att svampen (som är ett eget släkte) faktiskt ligger närmre djurriket än växtriket. Vore det inte för svampen hade varken vi eller några andra djur levt i dag. Stamets förklarar också Terrence McKennas (bevisade) "Stone ape theory" som visar på att när människan fortfarande var en apa så åt man vid en tidpunkt psykadelisk svamp och vips på jättekort tid hade hjärnkapaciten fördubblats hos dessa apor. Med andra ord, svamp vidgar och expanderar den mänskliga hjärnan.

https://www.youtube.com/watch?v=Nxn2LlBJDl0
__________________
Senast redigerad av next-chapter 2020-07-17 kl. 03:26.
Citera
2020-07-17, 08:57
  #14
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, långsökt ja. Men då ska kommas ihåg att romarna förmodligen hade avrättat samtliga medlemmar av Esséerna om de varit öppna 100 % med vad de faktiskt gjorde, svampritualer vill säga. Om de fick minsta nys hade det kunnat resultera i avrättningar av medlemmar i sekten. Så de var kanske tvungna att vara jävligt försiktiga och långsökta av sig i sina storys. Tyckte också mig höra i ett klipp med Allegro att termen "Aba-kadabra" i grund och botten på arameiska betydde "Fader vår som är i Himmelen". Underligt sammanträffande kan tyckas. Vilket fall som helst var Esséernas vilja att sprida kärlek runtom i världen och att folk skulle "vända andra kinden till" m.m. istället för att kriga tillbaka om någon gjort något elakt mot en. Bästa sättet att lyckas med att sprida dessa budskap var att hitta på en långsökt story med en stark och viktig huvudkaraktär i sig (Jesus vill säga), precis som i precis alla filmer så måste det finnas någon huvudperson/ledare alla "hejar" på för att det ska gå hem hos åskådarna.

Är det en antik stenformad svamp du har som bild btw? Bara undrar.



Okej, men för en newbie inom området - hur pass mycket kan en tripp skilja sig beroende på vilken svamp man brukar? Kan det skilja sig såpass likt det gör vad gäller cannabis - om man röker säg Amnesia Haze vs G13 typ?

Sagan kring jultomten härstammar i vilket fall som helst som Joe Rogan säger i det klippet jag länkade i trådstarten från just Amanita Muscaria. Jag vet att just denna sort växer i Sverige lite överallt, men vad jag förstått kan den vara rentav dödlig att förtära om man inte tillagar den på rätt sätt - så jag vill gärna inte chansa... Säkrare att köpa från Darknet i så fall.

Tycker f.ö. också att följande video bör uppmärksammas. En video av Paul Stamets som förklarar hur vi människor i bott och grund härstammar från svamparna och att svampen (som är ett eget släkte) faktiskt ligger närmre djurriket än växtriket. Vore det inte för svampen hade varken vi eller några andra djur levt i dag. Stamets förklarar också Terrence McKennas (bevisade) "Stone ape theory" som visar på att när människan fortfarande var en apa så åt man vid en tidpunkt psykadelisk svamp och vips på jättekort tid hade hjärnkapaciten fördubblats hos dessa apor. Med andra ord, svamp vidgar och expanderar den mänskliga hjärnan.

https://www.youtube.com/watch?v=Nxn2LlBJDl0

Har inte ätit röd flugsvamp. Har inget eget intresse.
Har för mig att Graham Hancock berättat att en shaman matar en ren med det.
Sen dricker han dess urin.
Sen dricker andra shamanens urin.

För mig räcker cubensis. Antagligen skiljer sig upplevelsen olika inom cubensis som inom cannabis strains. Golden Teacher anser jag är bäst.

Vad vi tror att vi ser är inte vad saker och ting är, utan vi ser våran uppfattning av vad saker och ting är.
T ex när jag pratat med dig, så pratar jag på sätt och vis med dig, men framförallt pratar jag med den del av mig själv som är du.
Så vad och hur en människa agerar säger mer om denne än vad denne uttrycker sig om.
Citera
2020-07-18, 07:13
  #15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Är det en antik stenformad svamp du har som bild btw? Bara undrar.
Du menar väl svampformad sten

Ja, en svampstatyett från Guatemala, c:a 1500 år gammal om jag minns rätt. Där har vi ett historiskt exempel på svampkulter som gått under jorden: Centralamerika. De var vanliga innan koloniseringen, men katolska kyrkan förbjöd och conquistadorerna drev undan dem.

Vid 1950-talet fanns endast en liten kult kvar i delar av Mexiko. Det var hos dessa indianer Gordon Wasson 'upptäckte' psilocybinsvamparna och gav dem till västerländsk vetenskap. Wassons projekt började med etymologiska studier som gav vid handen att ordet 'svamp' är synonymt med gudom i de flesta språks ursprung, lustigt nog. Helt fantastiskt hur han utifrån detta lyckades hitta den sista spillran av en omfattande förhistorisk svampdyrkan. Tog en del tid och arbete, samt en god portion tur.

Detta kände Allegro naturligtvis till och inspirerades av.

Finns grottmålningar och andra spår av svampritualer även i gamla världen, främst i länderna kring medelhavet (en del 7000 år gamla), så helt ute och cyklade var han nog inte.
__________________
Senast redigerad av Psilosopher 2020-07-18 kl. 08:13.
Citera
2020-07-18, 08:27
  #16
Moderator
Psilosophers avatar
Vidare bär nattvarden tydliga drag av psykedelisk ritual; man samlas och intar frälsarens lekamen och blod för att låta sig besjälas av guds väsen. Blir inte knarkigare än så

Så har vi kunskapens frukt förstås. Ämnet är till synes ändlöst.
__________________
Senast redigerad av Psilosopher 2020-07-18 kl. 08:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback