Citat:
Ursprungligen postat av
Yxansurtant
Måste fråga dig.. Vad hade du för tvångssyndrom? Och vad har du gjort för att själv lösa dem? Hur som måste jag säga bra jobbat- Du har ju kommit långt med måendet då!
Tack!
"Gör så, annars får du otur"-tankar kunde ploppa upp emellanåt, väldigt ofta. Att jag skulle göra på ett visst sätt, annorlunda än jag från början tänkt mig. Även upprepa. Hade även tvångstankar i form av att jag var tvungen att tänka på vissa saker... sjunga ramsor i skallen m.m
Hade grav OCD och att jag skulle lyckas behandla bort det trodde jag aldrig. Det var boken "fri från tvång" som var räddare i nöden. Ansträngde mig massor för att bli kvitt skiten. Hade helt enkelt fått nog. Stod gradvis emot tvånget och vägrade göra som de ville. Lät ångesten komma och höll ut. Allteftersom blev tvångstankarna färre. Och idag är de inte existerande.
Hade inslag av städtvång också. Började strunta i smuts och stod ut med paniken som uppstod av att det var minsta lilla stökigt/ inte i rätt ordning.
Summa summarum så slutade jag lyda tvångets order. Stannade kvar i ångesten istället för att fly den...
Ångesten kvarstår och är förjävlig rent ut sagt. Känns omöjligt att lära sig hantera den. Ibland går det helt ok men oftast är den en fruktansvärd och plågsam känsla som kommer vid helt irrelevanta tillfällen.
Det var enklare att bli kvitt tvånget i och med att det var "tankar" jag kunde kontrollera men ångesten känns mer som en känsla som är svår att greppa. Är säkerligen mycket i mitt undermedvetna som skapar den