2020-05-22, 18:22
Medlem
Har följande fråga.
Jag har ett bostadslån. Nu är det bundet 5 år med rätt OK ränta. Fick rabatt på räntan pga att har alla sparkonton och försäkringar (hus, bil, barn mm) i samma bank.

Nu ska jag förlänga bilförsäkring och min bank skickade papper att det kommer kosta mig 4000 kr/år helförsäkring och jag har fått "rabbatt" på 750 kronor pga att jag har allt i banken. Löjligt! Eftersom jag fick erbjudande fr ett annat bolag som kostar 3000 kr för samma typ av bilförsäkring!

Vad händer om jag tar denna försäkring istället? Får jag göra det? Blir banken sur och vill omföärhandla räntan på bostadslånet? Ngn som varit i liknande situation?
Citera
2020-05-22, 19:19
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Är det möjligen Länsförsäkringar? Du kan du byta försäkring på bilen men ej hemförsäkringen. Sen är räntan bunden över fem år och då får du titta i dina papper över vilka villkor som gäller.
Citera
2020-05-22, 19:55
Medlem
Dopis avatar
Arbetskolega har också allt på samma ställe. När han inte fick försäkring så sa han bara, jag vill säga upp alla mina bankonton och försäkringar osv. sen löste de sig fint han fick vad han ville.
Citera
2020-05-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopi
Arbetskolega har också allt på samma ställe. När han inte fick försäkring så sa han bara, jag vill säga upp alla mina bankonton och försäkringar osv. sen löste de sig fint han fick vad han ville.

Jag får försäkring, men tycker att ifall de inte kan matcha billigare alternativ, då har jag rätt att strunta i förlänga med dem, trots att det påstås att försäkringen är kopplad till ngn promille rabatt på bostadsräntan...
Citera
2020-05-22, 21:21
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Har följande fråga.
Jag har ett bostadslån. Nu är det bundet 5 år med rätt OK ränta. Fick rabatt på räntan pga att har alla sparkonton och försäkringar (hus, bil, barn mm) i samma bank.

Nu ska jag förlänga bilförsäkring och min bank skickade papper att det kommer kosta mig 4000 kr/år helförsäkring och jag har fått "rabbatt" på 750 kronor pga att jag har allt i banken. Löjligt! Eftersom jag fick erbjudande fr ett annat bolag som kostar 3000 kr för samma typ av bilförsäkring!

Vad händer om jag tar denna försäkring istället? Får jag göra det? Blir banken sur och vill omföärhandla räntan på bostadslånet? Ngn som varit i liknande situation?

Är du säker på att den andra försäkringen är billigare? Jag fick hem något från annat företag för ett tag sen, visade sig att det var billigare tills man läste det finstilta. Lägre miltal och högre skadepremie med mera.

Billigt på pappret men inte efter man ändrat till samma saker.
Citera
2020-05-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Är du säker på att den andra försäkringen är billigare? Jag fick hem något från annat företag för ett tag sen, visade sig att det var billigare tills man läste det finstilta. Lägre miltal och högre skadepremie med mera.

Billigt på pappret men inte efter man ändrat till samma saker.

Miltal och självrisk är väl inte finstilt utan parametrar man sätter för att få pris. Om du inte sätter dem då de passar dig blir ju erbjudandet helt irrelevant?
Citera
2020-05-22, 22:28
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Miltal och självrisk är väl inte finstilt utan parametrar man sätter för att få pris. Om du inte sätter dem då de passar dig blir ju erbjudandet helt irrelevant?

Ja givetvis, men det står som liten text och basuneras inte direkt ut. Det jag menade med finstilt. Men de skriver 3500 kr och man tror det är bra, men k själva verket är det 5200 kr när man ändrat till rätt miltal med mera.
Citera
2020-05-22, 23:02
Medlem
glajarns avatar
När ska folk lära sig att det är aldrig billigare att ha försäkringarna samlade på ett och samma ställe? Det blir billigare att kolla efter försäkringar själv. Har sparat många tusenlappar per år genom att göra så. Det låter bra att som ger mängdrabatt på försäkringarna men ni blir rövknullade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in