Citat:
Ursprungligen postat av
HamburgeKullen
Men om du kör Tor Browser i ett program genom sandboxie från en krypterad volym - och sedan automatiskt raderar sandboxen ? Det lämnar väl inga spår i swap-filen av vilka sidor man besökt i webläsaren Tor Browser? Eller om man kör Tor browser enbart i en live -distro i säg VM Ware-player?
Anledningen att jag frågar är att Tails av någon anledning inte fungerar med min dators touchpad och jag har ingen extern mus. Detsamma gäller andra live-säkerhetsdistros (de funkar dock på min gamla dator)
Varken sandlådor eller virtualisering hjälper mot läckor på hårdvarunivå. Det du ser på skärmen finns även i datorns minne medan det visas. Allt som finns i RAM-minne kan hamna i swap-filen av ren slump, beroende på hur Windows väljer att fördela minnet mellan körande processer. Allt du ser på skärmen hamnar inte i swap-filen, men vanligtvis hamnar enskilda fragment där. Vill polisen veta om du varit på
https://evil.com så söker de igenom hela hårddiskens fysiska block och får med hygglig sannolikhet någon träff, åtminstone om du varit där flera gånger på senare tid.
Man kan alltid gå runt sådant här genom krypterad swap osv, men vet man inte exakt vad man skall göra så är det enklare att kryptera hela disken.
Bootar du en live-distro direkt från USB som använder normalt inte Linux en swap-fil från ett okänt operativsystem, vilket gör det osannolikt att några spår hamnar på hårddisken, men det är inte samma sak som att köra en virtuell maskin i Windows. I det senare fallet används swap-filen i Windows.