2020-05-21, 22:29
Medlem
Hej!
Jag har en fråga ang en hund som jag passar ibland. Det är en lugn, snäll hund av storlek större som jag ofta kan ha lös då han håller sig i närheten och kommer när jag ropar.

Ibland när vi är ute och går så hittar han ett föremål, t.ex. en stor pinne, som han vill ligga och bita i lite.

Detta är lugnt med mig, jag väntar lite eller drar i kopplet så vi går vidare. Men om jag försöker ta pinnen från honom så morrar han först och gör jag ett seriöst försök att sno den så kan han bita mot mig.

Detta är ju något som jag tänker att många ägare ignorerar eller lever med.. men jag vill ändå höra er åsikt.

Anser ni att detta är problematiskt? Vittnar det om otydlig hierarki mellan mig och hunden?
Samt, i så fall, hur tycker ni att jag ska gå tillväga för att råda bot på problemet?
Senast redigerad av Aside 2020-05-21 kl. 22:41.
Citera
2020-05-21, 22:34
Bannlyst
Det kan bli farligt och orsaken är att den inte accepterar dig som ledarhund. När du ger den mat har den då samma beteende? Akta dig noga den inte biter dig i huvudet.
Senast redigerad av Edmonton 2020-05-21 kl. 22:36.
Citera
2020-05-21, 22:35
Medlem
Cabenstones avatar
Det är inte ett bra beteende och om hunden gör det ska du göra den undergiven direkt!
Citera
2020-05-21, 22:40
Medlem
Okej, tacksam för svar.

Nej, som sagt problemet sker bara när den hittar något som den vill ligga o tugga på lite, inte med mat eller vattenskål.

Hur tycker ni att man ska markera vid sådant beteende?
Citera
2020-05-21, 22:41
Medlem
Dopis avatar
lägg den på rygg och visa vem som bestämmer.
Citera
2020-05-21, 22:45
Medlem
backlashfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aside
Okej, tacksam för svar.

Nej, som sagt problemet sker bara när den hittar något som den vill ligga o tugga på lite, inte med mat eller vattenskål.

Hur tycker ni att man ska markera vid sådant beteende?

Markera inte alls. Visa att du inte kunde bry dig mindre om dens morrande. På så vis visar du att det är du som bestämmer och att du inte är rädd. Skulle du börja markera genom att skrika och skälla får den gehör för sitt morrande. Beteendet kan då istället få helt motsatt effekt, en osäker och rädd hund som nu inte längre kan lita på dig.

Jag vet att hundexperten Fredrik Steen brukar fråga ägaren om problemet verkligen är värt att lägga tid på att få bukt med. Vissa saker är inte så stora som ägaren vill göra dem. Man får således överväga om det verkligen är ett problem!
Citera
2020-05-21, 22:46
Medlem
backlashfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Det kan bli farligt och orsaken är att den inte accepterar dig som ledarhund. När du ger den mat har den då samma beteende? Akta dig noga den inte biter dig i huvudet.

Du måste skämta. Snacka om att kunna noll om hundar. ”Den kan bli farlig”. LOL
Citera
2020-05-21, 22:49
Medlem
backlashfs avatar
Här kan du läsa mer:

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/10/22/vanliga-fel-hundagaren-gor/
Citera
2020-05-21, 22:50
Medlem
backlashfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopi
lägg den på rygg och visa vem som bestämmer.

Om du uppenbarligen kan NOLL om hundar behöver du inte gå in och svara i de trådarna. Logga ut. Hej.
Citera
2020-05-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backlashf
Markera inte alls. Visa att du inte kunde bry dig mindre om dens morrande. På så vis visar du att det är du som bestämmer och att du inte är rädd. Skulle du börja markera genom att skrika och skälla får den gehör för sitt morrande. Beteendet kan då istället få helt motsatt effekt, en osäker och rädd hund som nu inte längre kan lita på dig.

Jag vet att hundexperten Fredrik Steen brukar fråga ägaren om problemet verkligen är värt att lägga tid på att få bukt med. Vissa saker är inte så stora som ägaren vill göra dem. Man får således överväga om det verkligen är ett problem!

Tack för utförligt svar.
Ja, lite som Steen påpekar har jag också känt, men så såg jag nyss en video på youtube där en hund blev aggressiv på ägaren så tänkte jag att jag får fråga FB.

Men om han hugger mot mig, vad anser du att jag ska göra då?
Citera
2020-05-21, 22:53
Bannlyst
Citat:
Du måste skämta. Snacka om att kunna noll om hundar. ”Den kan bli farlig”. LOL

Lär dig läsa din halvapa jag skrev det kan bli farligt (längre fram) om inte hunden accepterar TS som ledarhund. Jag vet mycket väl vad jag pratar om har haft hund sen jag var barn en lycklig hund vet vem som bestämmer i alla situationer.
Citera
2020-05-21, 22:54
Medlem
Dopis avatar
Citat:
Om du uppenbarligen kan NOLL om hundar behöver du inte gå in och svara i de trådarna. Logga ut. Hej.
Hej. hundterapi ska vara ganska bra också har jag hört
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in