Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-22, 10:05
  #25
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Förstår föräldrar som älskar sina barn oavsett hur de är men är tacksam att mina barn är friska och till synes “normala”. Har en kollega med en gravt autistisk son och det verkar inte särskilt kul.

Går det inte ha sonen på institution?
Citera
2020-05-22, 14:28
  #26
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Frågan i trådstarten var: "Skulle du ha nåt emot att få ett barn med autism? Ja eller Nej Utveckla varför" Och nu menar du att jag har fel? Att jag inte får lov att tycka så? Ledsen, jag får tycka det jag vill.
Har jag sagt att du inte får lov att tycka vad du önskar? Jag tycker illa om liknelsen att autister är defekta och ditt perspektiv kring att du hellre önskar att dina barn gjort succé när de föds. Ifall du säger din åsikt i ett diskussionsforum får du vara beredd på att bli utmanad över dem också.

Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Om jag frågar dej: Om du visste att ditt ännu ofödda barn kommer att bli autist. Skulle du med glädje välkomna detta barn? Skulle du vilja att alla tyckte som du? Skulle du verkligen vilja att alla föräldrar i hela världen, nu och för all framtid, skulle föda barn med autism? Att hela världen skulle befolkas av autister? Att autism skulle bli mänsklighetens nya norm?
I många avseenden är i alla fall asperger ganska jämlikt eller tom. bättre än neurotypiska i förmåga och då är det en icke-fråga, men ifall det gäller lågfungerande autister som inte har någon förmåga skulle ju det resultera i en allvarlig nedgradering.
Citera
2020-05-22, 15:44
  #27
Medlem
Visst, om man vill ha en knatte som aldrig blir fungerande i samhället och blir tvungen att gå på bidrag möjligtvis i resten av sitt liv. Detta funkar dock bara i bidragslandet Sverige.
Citera
2020-05-22, 16:50
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Går det inte ha sonen på institution?

Varför frågar du mig det?
Citera
2020-05-26, 14:49
  #29
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Men en del brukar ju säga att de önskar att de får ett barn som har downs syndrom, för att de är så "underbara", är inte barnet friskt enligt er om det har autism?

Det är ingen som är ärlig när de säger så där, även om de kanske vill tro det. Jag tror du mer menar att många kanske säger att de inte skulle ha något emot det?

"jag önskar jag får ett barn med downs" är ju inte klokt.
Citera
2020-05-28, 19:54
  #30
Medlem
Prayuths avatar
Det beror ju helt på hur mycket omhändertagande barnet behöver. En del klarar sig bra utan en massa extrahjälp.
Citera
2020-05-28, 21:15
  #31
Awaiting Email Confirmation
Jag och min sambo diskuterar det, även andra psykiska- och fysiska funktionshinder räknar vi in, eller i princip det man kan se inom abortgränsens ramar.

Är svårt. Hon vill verkligen inte. Jag säger att det hade känts så fel att ta bort ett barn pga det. Men efter att ha trffat personer med så många problem med myndigheter osv så verkar det livet vara en börda för alla.
Citera
2021-05-18, 17:36
  #32
Medlem
Jag har 3 ungar. Min yngsta, nu 6 år, har en autismdiagnos. Autism grad 1, vilket innebär att hon behöver stöd, men inte omfattande stöd. Högfungerande autism. Exempelvis så har de anställt en extraresurs till hennes dagisavdelning för att avlasta fröknarna.
Hon är krävande på en helt annan nivå än mina äldre barn. Hon har svårt för förändringar, svårt med språket, svårt att umgås med andra barn. Hon sitter oftast själv och leker med sitt vid sidan av de andra. Det är inget hon mår dåligt av nu iaf. Jag brukar fråga henne: hur har det gått på dagis idag? Har du lekt med nån kompis:
Hon: nej tack, jag leker själv.

Men jag skulle inte byta henne nåt nåt annat. Hon är en fantastisk individ. Snäll och omtänksam på sitt vis. Men också svår och krånglig givetvis. Men skulle inte ens önska bort hennes diagnos, för känner att hon inte skulle va hon utan den.
H
Citera
2021-05-18, 21:43
  #33
Medlem
papercut-ninjas avatar
Har du ett barn med funktionsvariation så är den enkla verkligheten att du kommer inte att leva det familjeliv du har tänkt dig eller föreställt dig.

Ställd inför frågan om du skulle ha något emot att dina egna förväntningar och förhoppningar på familjelivet aldrig kommer att uppfyllas så svarar nog de flesta att de inte skulle vilja offra dem. Men om du klarar av att lägga dina förväntningar åt sidan och anpassa dig till verkligheten så innebär det inte nödvändigtvis ett sämre eller mindre uppfyllande liv, och i de flesta fall blir det inte som man har föreställt sig med neurotypiska barn heller.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback