Citat:
Ursprungligen postat av
VillJalentine
Finns det egentligen några fördelar med detta bortsett ifrån att man inte skyltar min sin bostad om den inte blir såld och således gör spekulanter osäkra.
Är det endast väldigt attraktiva bostäder detta fungerar för?
Berätta era erfarenheter med för och nackdelar tack.
Min erfarenhet av att sälja ”under-hand” är lite delad
Det är ju sällan budgivning på dessa objekt, utan du har ett fast pris som är marknadsmässigt.
Det gör att endast realistiska och seriösa spekulanter kommer att komma.
Å andra sidan kan en budgivning trissa upp priset till rätt långt över det normala.
Att sälja ”UH” tar även längre tid, vilket kan vara på + och -, beroende på hur man ser det.
Jag har sålt en hel del lägenheter i ett attraktivt område i sthlm, jag brukar göra så att jag kontaktar mäklaren när jag börjar känna att jag kan sälja om jag får rätt pris, men inte är i BEHOV att sälja just nu.
Då kör vi ”UH” under en period, fram tills jag känner att behöver jag sälja, då läggs den ut på öppna marknaden.
På så sätt kan jag sätta en rätt högt fast pris under perioden den är ”UH”.
Generellt tror jag denna form passar sig till de mer attraktiva objekten.
Men det kan också vara värt att nämna att de jag sålt till ”UH” är spekulanter som förlorat en budgivning i samma område, med samma mäklare jag gett mitt objekt, där han helt enkelt meddelat att han har en lägenhet som denna person ev skulle vara intresserad av.