2020-05-21, 14:11
Medlem
Finns det egentligen några fördelar med detta bortsett ifrån att man inte skyltar min sin bostad om den inte blir såld och således gör spekulanter osäkra.

Är det endast väldigt attraktiva bostäder detta fungerar för?

Berätta era erfarenheter med för och nackdelar tack.
Citera
2020-05-21, 21:58
Medlem
Pungterings avatar
Du slipper mäklarkostnader och affären kan gå mycket snabbare om Du redan har en köpare
Citera
2020-05-21, 22:20
Medlem
Jag tror inte ts menar försäljning utan mäklare utan försäljning via mäklare fast utan att lägenheten hammar på hemnet med adress, massa bilder och pris.
Istället så kanske det bara läggs ut em bild, kvm och område så får spekulanter höra av sig med vidare förfrågan om objektet.
Det ska väl röra objekt där kunderna inte riktigt är priskänsliga och där annat än just pris spelar in i om det blir affär. Tex adress/vilka som bor i huset. Osv.
Citera
2020-05-23, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Finns det egentligen några fördelar med detta bortsett ifrån att man inte skyltar min sin bostad om den inte blir såld och således gör spekulanter osäkra.

Är det endast väldigt attraktiva bostäder detta fungerar för?

Berätta era erfarenheter med för och nackdelar tack.

Min erfarenhet av att sälja ”under-hand” är lite delad
Det är ju sällan budgivning på dessa objekt, utan du har ett fast pris som är marknadsmässigt.
Det gör att endast realistiska och seriösa spekulanter kommer att komma.
Å andra sidan kan en budgivning trissa upp priset till rätt långt över det normala.
Att sälja ”UH” tar även längre tid, vilket kan vara på + och -, beroende på hur man ser det.

Jag har sålt en hel del lägenheter i ett attraktivt område i sthlm, jag brukar göra så att jag kontaktar mäklaren när jag börjar känna att jag kan sälja om jag får rätt pris, men inte är i BEHOV att sälja just nu.
Då kör vi ”UH” under en period, fram tills jag känner att behöver jag sälja, då läggs den ut på öppna marknaden.
På så sätt kan jag sätta en rätt högt fast pris under perioden den är ”UH”.

Generellt tror jag denna form passar sig till de mer attraktiva objekten.
Men det kan också vara värt att nämna att de jag sålt till ”UH” är spekulanter som förlorat en budgivning i samma område, med samma mäklare jag gett mitt objekt, där han helt enkelt meddelat att han har en lägenhet som denna person ev skulle vara intresserad av.
Citera
2020-05-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandrasofia
Min erfarenhet av att sälja ”under-hand” är lite delad
Det är ju sällan budgivning på dessa objekt, utan du har ett fast pris som är marknadsmässigt.
Det gör att endast realistiska och seriösa spekulanter kommer att komma.
Å andra sidan kan en budgivning trissa upp priset till rätt långt över det normala.
Att sälja ”UH” tar även längre tid, vilket kan vara på + och -, beroende på hur man ser det.

Jag har sålt en hel del lägenheter i ett attraktivt område i sthlm, jag brukar göra så att jag kontaktar mäklaren när jag börjar känna att jag kan sälja om jag får rätt pris, men inte är i BEHOV att sälja just nu.
Då kör vi ”UH” under en period, fram tills jag känner att behöver jag sälja, då läggs den ut på öppna marknaden.
På så sätt kan jag sätta en rätt högt fast pris under perioden den är ”UH”.

Generellt tror jag denna form passar sig till de mer attraktiva objekten.
Men det kan också vara värt att nämna att de jag sålt till ”UH” är spekulanter som förlorat en budgivning i samma område, med samma mäklare jag gett mitt objekt, där han helt enkelt meddelat att han har en lägenhet som denna person ev skulle vara intresserad av.

Tack för ditt svar, var precis vad jag letade efter. Jag ska kontakta en vettig mäklare som får ta på sig detta under sommaren och så lägger jag ut i höst annars om det inte händer något.
Mitt område är attraktivt just på sommaren pga läget och jag vet ungefär vad den skulle gå för.
Till min stora nackdel är det pågående försäljning just nu i huset.
Citera
2020-05-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Tack för ditt svar, var precis vad jag letade efter. Jag ska kontakta en vettig mäklare som får ta på sig detta under sommaren och så lägger jag ut i höst annars om det inte händer något.
Mitt område är attraktivt just på sommaren pga läget och jag vet ungefär vad den skulle gå för.
Till min stora nackdel är det pågående försäljning just nu i huset.

Det behöver inte vara en nackdel, speciellt om det är ungefär samma storlek och skick.
Någon kommer förlora budgivningen men uppenbarligen letar i samma område eller fastighet.
Jag hade kontaktat samma mäklare i sådant fall..

Lycka till!

Ps, allt ovan är mina högst personliga erfarenheter, det kan sitta andra som har en annan syn på saken.
Citera
2020-05-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandrasofia
Det behöver inte vara en nackdel, speciellt om det är ungefär samma storlek och skick.
Någon kommer förlora budgivningen men uppenbarligen letar i samma område eller fastighet.
Jag hade kontaktat samma mäklare i sådant fall..

Lycka till!

Ps, allt ovan är mina högst personliga erfarenheter, det kan sitta andra som har en annan syn på saken.

Verkar tyvärr vara kallt på budgivningen på bostaden över mig med bättre utsikt. Men ja att kontakta samma mäklare med potentiella förlorare i budgivningen är ju alltid bra. Jag har redan fört en dialog med denne faktiskt. Jag gillar dock inte den firman eller mäklaren. Finns mycket mer driftiga mäklare att kontakta som jag känner till.
Ska luska lite. Verkar vara en taskig tid nu. Coronaskiten kanske lugnar sig till hösten och allt drar igång mer.
Funderar kring olika sätt att få just min bostad att sticka ut lite från de andra. Jag tycker att tvättmaskin och kylskåp är viktigt att det är två enskilda och inte kombinerat som nu. Det är en sak som skulle få mig att backa och var nära att göra det i början pga det.

Folk är lata och vill ha allt klart i nyprod.
Senast redigerad av VillJalentine 2020-05-23 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in