2020-05-21, 12:51
Medlem
Som rubriken lyder, an ska väl för farao inte beskära sina äppel träd i maj månad?? Grannen va på mig över häcken igår å sa de, "nu är snart maj över och du har inte klippt äppelträden än ser ja?" - Huh?!?! Dom klipper man väl för fan till hösten?!?!

Har jag levt 30 år i en lögn eller är de han som är den sämsta jävla trädgårdskillen som går i ett par skor??
Citera
2020-05-21, 12:52
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidion77
Som rubriken lyder, an ska väl för farao inte beskära sina äppel träd i maj månad?? Grannen va på mig över häcken igår å sa de, "nu är snart maj över och du har inte klippt äppelträden än ser ja?" - Huh?!?! Dom klipper man väl för fan till hösten?!?!

Har jag levt 30 år i en lögn eller är de han som är den sämsta jävla trädgårdskillen som går i ett par skor??
Det är han som har fel.
Citera
2020-05-21, 12:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidion77

Man kan klippa innan dom savar. Nu ska man INTE göra det.
Citera
2020-05-21, 14:22
Medlem
Jacqueline-Ps avatar
Alla träd och buskar klippes som medvetslösa i Jan/februari, eller i Juli, augusti, september då de är som starkast!

Enstaka grenar kan i princip tas när som på året på starka buskar och träd.

Förr var det vanligare att klippa på vintern, men numera föredrar väldigt många sommaren (så kallad JAS-beskärning) så grannen är säkert gammal snarare än galen.
Citera
2020-05-22, 00:49
Medlem
Gud vad din granne mindfuckar dig! Be han sköta sitt nästa gång. Gör som du alltid gjort.
Citera
2020-05-24, 21:28
Medlem
Heter din granne möjligtvis Roland?
Citera
2020-06-05, 18:26
Medlem
I maj brukar man vanligtvis inte beskära äppelträdet, nej.

Det måhända att enstaka grenar som är i vägen eller ser skadade ut kan plockas bort. Men en storskalig beskärning av äppelträdet i maj leder nog mest bara till problem för trädet.

Framförallt är trädet mer upptaget med tillväxt än sårläkning på våren och försommaren. Vilket leder till att trädet återhämtar sig sämre efter ett sådant ”trauma” som en beskärning faktiskt innebär.

Beskär trädet på sensommaren/hösten istället. Det finns ett begrepp som heter JAS (juli, augusti, september) som används för när fruktträden ska beskäras.

Det går även bra att beskära vintertid. Men tänk då på att det sannolikt kommer bli mycket vattenskott.
Citera
2020-06-08, 07:46
Medlem
TompaOs avatar
Din granne är helt tom i äppelträdet!!! Inte fan skär man träd i maj???!!!!
Citera
2020-06-11, 06:41
Medlem
parskis avatar
Jag brukar beskära mina i mars ca men jag bor i norrland så det kanske variera på zon. I februari är det halt och is så närmast livsfarligt å klättra upp i träna
Citera
2020-06-11, 06:48
Medlem
Han är avundsjuk på dina fina äppelträd och vill att du skadar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in