Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-21, 11:16
  #13
Medlem
godboys avatar
Det där med bilar i den prisklassen är ett rent lotteri. Generellt brukar jag rekommendera att inte köpa en gammal bedagad lyxkryssare (stor BMW, MB m fl), ju mer skit som sitter i ju mer kommer krångla.

Har en kompis som har en urgammal Ford KA som funkar fint och har gjort så i många år. Ingen jättekul bil, men den fraktar arslet. Har en annan vän, som har en Aygo som andrabil och den bara går och går. Jag brukar rekommendera att hålla sig till enkla bilar, gärna asiater, de brukar funka mycket bra maskinellt.

Dock så är det som alltid i den prisklassen;
- Det individuella skicket avgör mer än märket på bilen.
- Den bör vara nybesiktigad.
- Fördel om det är en äldre herre eller dam som haft den, kanske inte gått så långt, men kanske har lite påbackningsskador men det är ju mindre viktigt, dessa brukar också ha en obruten servicehistorik sen bilen var ny.
- Köper man av en blattefirma så bör man undersöka allt från vem som är ägare till bilens skick och historik med lupp. Dessutom skall man pruta som en oförskämd apa.

För TS kan kanske en 740 el 940 vara intressant om det nu går att få fatt på en sån. Lättmeckade.
Citera
2020-05-21, 11:33
  #14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Alltid en chansning med billiga bilar.
Köpte en risig Volvo för 4000:- för några år sedan, det brukar vara lite småfix varje år, men den knallar på.

Bilar med lackskador och lättare krockskador kan vara ett tips, dom blir billigare i inköp, och kanske har man tur att bilen är skaplig i övrigt.
Citera
2020-05-21, 14:59
  #15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag säger sim jag alltid säger i de här lägena:

Köp en Nissan Almera. Jag hittade en -99 på blocket i Sollefteå son har gått 9500 mil för 12500 kr, jag ids inte länka eftersom annonsen snart försvinner och den här tråden kommer leva länge.

Den i Sollefteå är bara ett exempel, risken att du blir besviken är låg om du köper en almera, oavsett generation.
Citera
2020-05-21, 16:11
  #16
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag säger sim jag alltid säger i de här lägena:

Köp en Nissan Almera. Jag hittade en -99 på blocket i Sollefteå son har gått 9500 mil för 12500 kr, jag ids inte länka eftersom annonsen snart försvinner och den här tråden kommer leva länge.

Den i Sollefteå är bara ett exempel, risken att du blir besviken är låg om du köper en almera, oavsett generation.
Ja nu när jag tittade så verkade det vara riktiga pangpriser på modell Almera, i sammanhanget. Får hoppas himlen kommer med pengar i sedvanlig ordning om bil finner sig lämpligt för mig i dessa tider.

Klart intressant alternativ.
Citera
2020-05-27, 17:00
  #17
Medlem
Lillarapunzels avatar
Säger Volvo 850, utan tvekan.
Många har inte alls gått farligt mycket (runt 20k, på då 25 år typ!) och de är hyfsat lättmeckade, om än kanske inte riktigt i klass med 940. För 15k kan du få en riktigt fin! De i "bra bruksskick" brukar ligga kring hälften av nyss nämnda.
Citera
2020-05-29, 23:34
  #18
Medlem
TattooedFuckers avatar
Saab 9-5 Aero 00-04 . Eller VW passat 3bg 02-05

Dom är riktigt bekväma och dom ligger på runt 5-15 beroende på skick i allmänhet

Provkör bägge. Passaten drar mindre och har 1.8t och 150 pollar runt 2400 i skatt medans Saaben 230 Hk och 2800 i skatt .

Saaben är bekvämare men lite dyrare i drift säg 5 kr inräknat me försäkring
Citera
2020-05-30, 00:27
  #19
Medlem
Hjälpte en kompis förra helgen, blev en v40 2.0T -03 16500mil. 14 000:-.

Dragkrok, motorvärmare, turbo, låga mil.

Blev ett oljebyte, tändstift, filter, bränslefilter idag.

Visst kan du hitta billiga bilar om du kan meka lite själv.
Citera
2020-06-02, 14:14
  #20
Medlem
Covington89s avatar
Toyota corolla eller volvo 940.

Skottsäkra bilar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback