2020-05-20, 19:12
Medlem
Ursäkta för eventuellt felplacerad och alldeles för lång trådstart, men detta har gäckat mig lääänge och sådant har man enligt experter tid att ta reda på "i dessa tider".

Det handlar om detta med postorter. Finns det någon rimlighet i dessa indelningar?

Exempel. Vissa kommuner har hela kommunen som namn på en enda postort.
Andra kommuner är ett helt bisarrt plotter av olika postorter, orter man knappt har hört talas om även om man råkar vara hemmastadd i aktuell landsända. Vissa postorter är (för fan) inte ens en ort, utan en bebyggelse inom en kommun.

Olika geniala exempel som jag här dunkar in för att kanske tydliggöra vad jag pratar om.

Vi har till exempel Sölvesborgs kommun(detta unikum). Här heter allting Sölvesborg, oavsett om det råkar vara uppe i skogen på gränsen mot Olofström eller ute på Listerlandet, till och med Hanö ingår i denna postort!

Det skojiga är ju att detta är en kommun som i tydlighet verkligen skulle tjäna på om man kunde dela upp den i olika postorter. Jag menar om man kollar lite snabbt och ser "Sölvesborg" som adress så räknar man väl med att man ska åka någonstans i närheten av staden Sölvesborg och inte ut till Nogersund för att kanske hinna med färjan till Hanö?!

Övriga Blekingekommuner älskar små postorter, verkar det som. Det är ju viktigt att Tjurkö och Senoren är egna postorter och inte buntas ihop med Sturkö(eller gud förbjude Ramdala eller Jämjö).

Om vi nu styr iväg mot skånska västkusten så har de i Helsingborg gjort den fina lilla byn Domsten till en egen postort, men grannorterna Hittarp och Laröd med betydligt fler invånare hör till Helsingborg.

Om vi i stället beger oss till Stockholmstrakten så verkar Haninge kommun vara ledande(jag har inte kollat alla) med sina 25 olika postorter, lika många som Stockholms kommun och då är ändå Järfälla, Nacka och Tyresö tre av postorterna som finns i Stockholms kommun.

I Sigtuna kommun har man sedan några år fått ändan ur vagnen och gjort separata postorter av Arlandastad(mer av ett industriområde) respektive Stockholm-Arlanda(själva flygplatsen). Detta kan kanske vara klokt, även om kommunens största postort ”Märsta” fortfarande sträcker sig från gränsen mot Sigtuna stad, förbi Arlanda och upp emot gränsen mot Norrtälje. ”Hej, jag skulle till den här adressen i Märsta, men det står att det är 30 minuter dit, det kan väl inte stämma?”

Nu ser jag att man emellertid har gjort postort av någonting som heter Steningehöjden. Detta måste vara en av de mest geniala postorterna jag har sett. Visst SCB har gjort en egen tätort av området, men kom igen? Hur ligger det inte i Märsta och hur kommer det inte ligga i Märsta då området och övriga kommunen är under konstant kraftig utbyggnad?

I Norrköpings kommun finns postorten Vikbolandet. Det är landsbygd, finns väl knappt en tätort där. Om Norrköping hade följt Sölvesborgs exempel hade de kallat postorten för ”Norrköping”. Vad hindrar Sölvesborg från att göra postorten ”Listerlandet” eller i alla fall ”Mjällby”?

Korst sagt. Finns det några riktlinjer för detta? Kan jag ansöka om att hela jävla Sverige ska ha 100 000 olika postnummer under postort Upplands-Väsby? Det hade med facit i hand varit smidigt.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-05-20 kl. 19:17.
Citera
2020-05-20, 19:37
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
”Hej, jag skulle till den här adressen i Märsta, men det står att det är 30 minuter dit, det kan väl inte stämma?”
Tänk på att du som person inte skall till någon postadress över huvud taget. Till postadresser skall bara brev, paket och gruppkorsband.

Citat:
Vad hindrar Sölvesborg från att göra postorten ”Listerlandet” eller i alla fall ”Mjällby”?
Sölvesborg hindras av det enkla faktum att kommuner inte kan ansöka om sådana förändringar.

Citat:
Kan jag ansöka om att hela jävla Sverige ska ha 100 000 olika postnummer under postort Upplands-Väsby?
Nej. Se ovan.
Citera
2020-05-20, 20:36
Medlem
nimbras avatar
Kommuner kan ansöka hos Postverket om ny postort, vissa krav skall vara uppfyllda ex.
viss storlek och om orten redan har ett eget postnummer går det ännu lättare.
För den som av lokalpatriotiska skäl känner att det skulle passa med ett eget ortnamn
så finns möjligheten att lämna in ett medborgarförslag till kommunen som är tvingade
att behandla det.
Citera
2020-05-21, 01:16
Medlem
Det är lite rörigt, men om det räcker till minst 99% att du bara skriver dom första 3 siffrorna i postnummret för att det ska komma fram.

Anders Andersson
Gatvägen 88 IV
123 XX
Okänd ort (eller ingen alls)
Svärje (behövs ju inte inrikes)

Det exemplet kommer antagligen rätt.
Våningsplan är optimalt, även postnummer, men det kan ta bra längre tid utan helt postnummer eller inte komma fram alls om det är ett generiskt namn. Saknas antingen gata eller de sista 2 siffrorna då går nog brevet i retur, om det inte är ett ovanligt namn.

Vill man få fram brevet fort eller överhuvudtaget skriver man så mycket som möjligt. Använd t.ex. Hitta!
Citera
2020-05-21, 11:31
Moderator
Neksnors avatar
Enligt postlagen ska det finnas postnummer, ordet postort namns inte i lagen.
PTS har bett Postmord sköta postnumren, vilket indirekt bör innebära att de också sköter postorterna.

Citat:
Ursprungligen postat av PTS
De enda som kan ansöka om förändringar i postnummersystemet är postoperatörer och kommuner.
- En postoperatör kan ansöka om ändring av postnummer och/eller postort
- Kommuner kan ansöka om förändring av postort

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2010-1045
https://pts.se/sv/privat/post/postnummer/
Citera
2020-05-21, 13:16
Medlem
Demokraturdns avatar
I Stockholm hade nästan alla områden utanför innerstan en annan postort än Stockholm även tidigare, men det blev fler postorter i början av 90-talet. Samma sak i resten av länet. Det verkar inte alltid ha funnits ett postkontor i de nya postorterna.
Senast redigerad av Demokraturdn 2020-05-21 kl. 13:50.
Citera
2020-05-21, 14:00
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Om vi i stället beger oss till Stockholmstrakten så verkar Haninge kommun vara ledande(jag har inte kollat alla) med sina 25 olika postorter, lika många som Stockholms kommun och då är ändå Järfälla, Nacka och Tyresö tre av postorterna som finns i Stockholms kommun.

Verkar ha tillkommit många nya postorter strax efter att det blev 08-område där.

Underligt att ha Nacka som postort om man bor i Stockholms kommun i inom synhåll från innerstan. Det som att säga att det inte stämmer, du bor mer i Nacka.
Citera
2020-05-21, 21:54
Medlem
nimbras avatar
Jag har förändrat postorten här i min hemby och som orsak av det har en by till
kunnat få ny postort, trots att just den byn inte uppfyllde de krav som ställdes, tyvärr
misslyckades det i ett av de områden som ville förändra.
Är det någon lokalpatriot som vill ändra postorten till något som funnits fordomt
eller få till nått helt nytt som bättre anspelar på orten så är ni välkomna att dm:a mig
så skall jag hjälpa till det jag kan.
Citera
2020-05-22, 12:10
Medlem
Citat:

Var i Stockholm har man Nacka och Tyresö som postort? Låter ju helsnurrigt, speciellt då det finns adresser i Nacka kommun som har Stockholm som postort! Nacka har ju själva flera olika postorter som Saltsjöbaden, Älta, Saltsjö-boo m.fl.
Citera
2020-05-28, 18:26
Medlem
miikoss avatar
Ett problem kan vara den stora skillnaden i storleken av postorder.

Ta ex, CSN regler om merkostnadslån till studenter. Man behöver bo i en annan postort än studieorten för att kunna låna till ex. busskort.

Ex, så skulle man kunna låna för busskort till Göteborgs universitet om man bor i Postorten Västra Frölunda, men inte ifrån andra delar utav Göteborgs kommun.

En svensk tjej i London fick problem, hon bodde i postorten London, men hade flera mil till universitetet, men eftersom Royal Mail eller vem som nu har bestämt att alla nästan alla Londons kommuner ska ha postorten London, så nekades hon lånet. Beslutet överklagades, men stod fast då reglerna måste gälla för samtliga.

Postnummer och postorter är ju tänkt att vara till för utdelning av brev. Det var nog aldrig tänkt att det ska användas för andra saker.

Kan tycka att systemet är bra för brev och i vissa fall kurirleveranser. Men borde inte användas till annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in