Om ni vill ha den närheten till centrum skulle jag säga Bäckalyckan eller Bymarken.
Rosenlund/vättersnäs kanske även skulle passa er. Kortebo
Vill ni ha ett lugnt barnvänligt område längre från stan skulle jag valt t.ex. Hovslätt, Bankeryd, Egnahem, Stensholm.
Gräshagen och Tokarp är inte heller så dumt.
Södra Huskvarna och Barnarp hade jag helst undvikit ( men det funkar såklart att bo där också).
Tack för tips!!
Egnahem och Stensholm verkar ligga bra till i förhållande till exempelvis flygplatsen. Men har noll koll på hur pass den en märks om man bor sydväst om innerstaden..
Stjäl denna lite för jag och frugan är också intresserade av Jönköping inom ett par år möjligtvis.
Många skriver att man ska undvika Huskvarna men kollar man på Hemnet så verkar det finnas väldigt många fina hus. Är det särskilda områden inom Huskvarna som är bättre än andra?
Stjäl denna lite för jag och frugan är också intresserade av Jönköping inom ett par år möjligtvis.
Många skriver att man ska undvika Huskvarna men kollar man på Hemnet så verkar det finnas väldigt många fina hus. Är det särskilda områden inom Huskvarna som är bättre än andra?
Dom lite finare områdena i Huskvarna är Norrängen och Egnahem. Ofta med bra utsikt över Vättern
Det var några år sedan jag hade färsk kunskap om Jönköpings bostadsmarknad, men om det inte ändrats är det ungefär som nedan.
Rent generellt (med några undantag) är det dyrare och ”finare” på de västra/nordvästra delarna av staden. Från Bäckalyckan vidare över Bymarken till Vätterslund/Åbolid/Lerhagen till det mer lantliga Kortebo. Även Trånghalla som kommer därefter räknas som ett ”bra” område och hör till Bankeryd. I områdena ovan kan en budget på 5-6 miljoner vara rimlig.
Jag tycker inte att en ska rädas andra villaområden österut som är betydligt mer prisvärda, som Vättersnäs på gränsen till Huskvarna och Söder och Öxnehaga i Huskvarna. Där är det trivsamt, många bra skolor, bra kommunikationer och lite mindre slutet/svennigt.
Annars finns söderut trivsamma områden som Gamla Råslätt, Kettilstorp och Ljungarum med generellt lite lägre priser. De ligger nära naturen men ändå inte långt från stan.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2020-06-30 kl. 11:40.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!